menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Walnoot maakt nauwelijks blad

Ga naar meest recente reactie

annemiekek13

Annemiekek13

We hebben een walnoot die het al jaren naar de zin heeft gehad. Vol in het blad en behoorlijk wat noten. De laatste 3 jaar neemt de hoeveelheid blad en de oogst in een zorgwekkend tempo af. Het grondwater staat hier hoog maar door de afgelopen droge zomers is dat eerder gezakt dan gestegen. We hebben er kunstgras op liggen waar regenwater zo doorheen kan en als de tuin gesproeid wordt staat er een grote sprinkler bij de walnoot. Vrees dat deze boom het niet gaat redden als we de oorzaak van de malheur niet achterhalen. Iemand tips?

Struiken & Bomen

vrijdag 23 augustus 2024 - 14:32
annemiekek13

Annemiekek13

Hierbij nog een detailfoto van het weinige blad

Struiken & Bomen

vrijdag 23 augustus 2024 - 14:35
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Wat is de ondergrond van dat kunstgras? En wanneer is dat kunstgras geplaatst?
vrijdag 23 augustus 2024 - 14:39
Polplastron

Polplastron

Het lijkt mij ook dat bij het plaatsen van het kunstgras de grond aan de boom is opgehoogd, of zie ik dat verkeerd?
vrijdag 23 augustus 2024 - 16:01
annemiekek13

Annemiekek13

Het kunstgras ligt er al 10 jaar, ligt op fijn, geel zand en is in eerste instantie vlak aansluitend aan de boom aangelegd. Er staat overigens ook een grote kastanje in datzelfde kunstgras. Kastanje doet het hartstikke goed, walnoot niet bepaald. Onderaan beide bomen komt het kunstgras nu iets omhoog. Ik vermoed dat dat wortelgroei is. Zal morgen nog even een verhelderende foto posten. Hoor daarna graag tips hoe we de walnoot weer wat kunnen oppeppen.
vrijdag 23 augustus 2024 - 21:34
dries944

Dries944

Aangezien er kunstgras ligt wordt hoogst waarschijnlijk iedere herfst al het blad opgeruimd en afgevoerd. Hierdoor wordt de grond ieder jaar armer en vroeg of laat zal je dit ook merken aan de kastanje boom.
In dat fijn geel zand zit ook niks van voedingstoffen of organische stof dus hebben de bomen hier niks aan.
Beste optie is kunstgras verwijderen en een laag organische mulch leggen zoals compost of houtsnippers of blad.
vrijdag 23 augustus 2024 - 22:18
annemiekek13

Annemiekek13

Nadere bestudering van een evt. ophoging leert dat daar niet of nauwelijks sprake van is. Wel valt op dat aan 1 kant vd stam de bast loslaat. Ziet er niet goed uit. Waar duidt dit op en is hier iets aan te doen?

Struiken & Bomen

zaterdag 24 augustus 2024 - 13:47
annemiekek13

Tekst aangepast

Annemiekek13

Nog even een ingezoomde foto. Lijkt op rot, te nat. Stenen verwijderen en betere grond onder kunstgras?

Struiken & Bomen

zaterdag 24 augustus 2024 - 13:48
Henk-Willem

Tekst aangepast

Henk-Willem

Waar moet deze boom nog zuurstof en voeding vandaan halen....? Volgens mij kan geen enkele boom op termijn in zo'n kunststof en stenen korset overleven. Zoals Dries al aangeeft, de boom in de boomspiegel vrije ruimte geven en mulchen met compost/organisch materiaal.
zaterdag 24 augustus 2024 - 18:15
Carib

Carib

Puur uit nieuwsgierigheid: hebben jullie echt het idee dat een boom die al jaren aan het aftakelen is en waarvan de stamvoet er zo uit ziet, nog te redden is?
Als het mijn boom was, zou ik hem kappen. In een tuin met meerdere functies moet je keuzes maken en hier is kennelijk geen ruimte voor een groeizame plek voor een boom. Het feit dat er zoveel aan gezaagd is maakt dat ook al duidelijk.
Overigens geloof ik niet echt dat een boom niet kan overleven als het blad niet aan zijn voet blijft liggen. Ik heb hier tientallen bomen in de tuin. Een aantal staat vrij in het gazon met een boomspiegel en wij halen het blad meestal niet weg. Dat hoeft ook niet, daar zorgt de natuur voor, namelijk de herfstwind. En toch zien alle bomen er prima uit. Maar daar staat tegenover dat de bomen geen concurrentie hebben en hun wortels geen dek van droog zand met kunstgras hebben.
zondag 25 augustus 2024 - 12:30
WiPe

WiPe

Aan de voet van zo'n boom zie je normaal gesproken hoe de wortels beginnen. Deze boom heeft een stam die recht de grond ingaat zonder wortels. dat kan alleen als er grond is aangevuld. Ik vermoed dat de boom al veel langer dan jaar aan het aftakelen is. Misschien dat jullie het niet eerder gezien hebben, maar dit is al veel langer aan de gang. Op dit moment is die boom zo goed als dood. Dara valt niks meer aan te doen.
zondag 25 augustus 2024 - 19:17
annemiekek13

Annemiekek13

Wat een treurnis. Heb inmiddels kunstgras, wit zand en stenen weggehaald. De laag wit zand is slechts 5 cm maar idd opgehoogd bovenop de zwarte aarde die er vóór aanleg van het sportveldje. Bast is op meerdere plekken, maar niet rondom, aangetast. Ga ondanks jullie inschattingen toch proberen de boom te redden en geef ‘m nog een heel jaar. Hopelijk maakt ie volgend voorjaar een zichtbare verbetering door. Dank voor jullie meedenken!
dinsdag 27 augustus 2024 - 19:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).