menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Open gebarsten stan wilde kastanjeboom

Ga naar meest recente reactie

DV99

Tekst aangepast

DV99

Twee jaar terug een wilde kastanjeboom geplant bij tuinaanleg. Na 1 jaar was de stam op meerdere plaatsen opengebarsten. Tuinaanlegger heeft toen boomwondpasta op de barsten gesmeerd en jutedoek rond stam gedraaid. Nu een jaar verder (boom staat er 2 jaar) vertoont de boom zachte plekken in de stam, zijn de barsten terug open gegaan. Tuinaanlegger laat niks meer van zich horen.

Iemand advies wat te doen ?

Struiken & Bomen

dinsdag 15 oktober 2024 - 17:06
Tuinprins

Tuinprins

Dit kan allerlei oorzaken hebben zoals te diep planten of dat de stam is blootgesteld aan felle zon en hoge temperaturen (op een kwekerij staat de stam vaak in de schaduw van andere exemplaren in de rij en ernaast).

Het smeren van wondpasta is iets wat totaal achterhaald is. Ik zou het jute eraf halen en verder afwachten.

Het planten van een wilde kastanje = paardenkastanje= Aesculus hippocastanum vind ik geen goede keuze. Deze soort is gevoelig voor kastanjebloedingsziekte en als de boom daar door getroffen wordt betekent dat het einde voor de boom. Bovendien ontsiert de kastanjemineermot het blad zodat het blad er in augustus al herfstachtig uitziet. Er zijn paardenkastanje soorten die vooralsnog niet gevoelig zijn voor bloedingsziekte en de kastanjemineermot (bijv. Aesculus indica, Aesculus flava, Aesculus chinensis, Aesculus pavia).


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 15 oktober 2024 - 18:18
PeterC

PeterC

Op de site van het bedrijf waar ik werk staan verschillende paardekastanjes (Aesculus hippocastanum) en die zijn volgens mij allemaal getroffen door die ziekte met zichtbaar opengebarsten schors en vroege herfst.

In onze tuin hebben we 2 rode paardekastanjes staan (Aesculus pavia). De bomen staan hier nu een 20-tal jaar en zijn in perfecte conditie.
Bovendien hebben ze de mooie roze-rode bloesem, en het zijn niet zo een sterke groeiers als de gewone paardekastanje, wat ze goed geschikt maakt voor een tuin met beperkte oppervlakte.
Nog een voordeel is dat ze niet vruchtbaar zijn. Ze vormen wel de mooie bloesem, en dan beginnen zich de kastanjes te ontwikkelen, maar als die iets van een cm groot zijn vallen die één voor één allemaal af. Dus geen massale kastanje-afval in de herfst.
dinsdag 15 oktober 2024 - 21:58
DV99

DV99

Onze boomsoort is de Aesculus Carnea, ook eentje met rode bloesems.
woensdag 16 oktober 2024 - 07:34
PeterC

PeterC

Als ik een en ander opzoek dan ben ik wel zeker dat wij geen Aesculus pavia hebben maar inderdaad die Aesculus carnea.
woensdag 16 oktober 2024 - 22:37
Tuinprins

Tuinprins

Aesculus x carnea is een kruising tussen de gewone paardenkastanje Aesculus hippocastanum en Aesculus pavia. Van deze laatste heeft Aesculus x carnea zijn resistentie geërfd tegen de kastanjebloedingsziekte en de kastanjemineermot.

Aesculus x carnea ontwikkelt weinig vruchten, zeker in vergelijking met de gewone paardenkastanje. Op termijn kan dit toch een flinke boom worden maar blijft duidelijk kleiner dan de gewone paardenkastanje. Voor minder grote tuinen is Aesculus pavia een prima soort want gezond, wordt niet echt hoog en heeft een opvallende bloei.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 17 oktober 2024 - 08:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).