Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben dus op zoek naar regenwormen; véél regenwormen. Kan iemand mij een verdeler/site aanraden waar ze deze in redelijk grote aantallen verkopen? (en niet té duur; heb één gelezen die vroeg 132euro voor een kleine doos) Ik wil ze gebruiken om mijn gazon terug op orde te krijgen en een handje toe te steken de bodem te verbeteren want deze is in erbarmelijke staat.
Zelf kweken lijkt me in eerste instantie minder, maar wat moet dan moet. Tips hier omtrent zijn altijd welkom.
De grond wordt niet beter door wormen toe te voegen, die creperen net zo hard weer. Er is hier zat geschreven over het op orde brengen van gazons, of je nu een chemisch platgespoten tapijtje wilt of een mooie met madeliefjes, klaver en zo. Heb je dat op orde vermenigvuldigen de wormen zich razendsnel.
Hoezo creperen net zo hard weer? Wij zitten met een zware klei grond en hebben tot anderhalve meter diep wormen opgegraven...En er zijn genoeg bedrijven/tuinaannemers etc die regenwormen gebruiken om de grond te verbeteren: ze eten dood planten materiaal en brengen de nutriënten terug in de bodem via hun uitwerpselen, verluchten en draineren de bodem met hun gangen...dus zeg mij niet dat ze de bodem niet verbeteren
Ik schrijf dat de grond niet beter wordt door het TOEVOEGEN van regenwormen. Ik schrijf nergens dat regenwormen de grond niet zouden verbeteren!!
Elke grond in redelijke rust heeft zoveel regenwormen als het kan herbergen, wil je er meer dan moet je geen regenwormen toevoegen maar b.v. halfverteerde compost of andere heerlijkheden (vanuit wormen standpunt). Zolang er niet meer voedselaanbod is kan de door jouw toegevoegde hoeveelheid wormen niets meer uithalen dan je huidige populatie: wat zouden ze extra moeten verteren?
Maar als je liever je een poot laat uitdraaien door je bedrijven/tuinaannemers dan gewoon wat zakken compost aan te schaffen (of zelf te maken), mij best hoor
Hallo
In mijn jeugd ben ik veel gaan vissen op paling , dit met regenwormen .
We hadden thuis een moestuin . Als ik ging vissen moest ik een salade
hebben , die ik een aantal dagen liet rotten tot ze een beetje zwart was.
Waar ik plaats vond in de moestuin verspreide ik de salade over
ongeveer een vierkante meter en bedekte het met jute zakken ,
die ik dagelijks nat goot . Na een aantal dagen zat het vol met
regenwormen . Zoals men nu spreekt over vervuiling weet ik niet
of dit nu nog zal lukken .
Als ze de grond verbeteren denk ik wel , ze trekken groenten afval
in de grond . Indien je veel regenwormen in je tuin hebt , heb je goede
grond , dit heb ik hier staan in een oude cursus boek .
Wormen verbeteren inderdaad de grond, maar ze hebben daarvoor wel bepaalde omstandigheden nodig om te overleven en daar hoort organisch materiaal bij.
Compost toevoegen is dan ook interessanter dan wormen toevoegen. Compost zal er immers voor zorgen dat er een ideaal milieu ontstaat waarin wormen gedijen en ze zullen dan ook al snel vanzelf verschijnen (tenzij je echt in een woestijn woont).
Overigens maken wormen de grond wel luchtig, maar is het net het organisch materiaal dat ze in de grond werken dat zorgt voor een gezonde bodem. Enkel wormen toevoegen is dus geen snellere manier!
Maar ik denk dat iemand anders dat hier al ongeveer hetzelfde heeft geschreven hé!
Om compost toe te voegen is het al te laat aangezien het gazon al is aangelegd Wat ik nu doe is een deel van het gemaaide gras terug in het gazon werpen
Arico,
Je kan compost gewoon lichtjes over het gras strooien, na een week zie je er niks meer van.
En als je het gemaaid gras er terug over strooit, dan kan je toch beter mulchmaaien?