Daar kan ik me wel wat bij voorstellen!
Toch moet je, ondanks je overweldigende, negatieve ervaring, goed beseffen dat wespen minder snel steken dan de meeste mensen geneigd zijn te geloven. Ze steken namelijk enkel als ze op een of andere manier in het nauw gebracht worden of als je hun nest bedreigt (en jij deed destijds onbewust allebei tegelijk, vandaar de reactie).
Je kan kinderen goed leren om om te gaan met wespen: mijn drie kinderen hebben van kleins af aan geleerd om 1) rustig te blijven (en dus niet te gaan slaan of zwaaien met de armen), 2) mond dicht te houden (vooral na het drinken van een gesuikerd drankje durven wespen nogal 'intiem' te worden) en vooral 3) nooit te drinken uit een blikje in de zomer. Wespen zijn nogal overmoedig aan het einde van de zomer en durven in hun overmoed wel eens in een biertje of colaatje te duiken en geraken er achteraf niet meer uit; als je dan drinkt .... Vandaar worden hier de glazen in de zomer afgedekt en dat werkt erg goed.
Het is beter je kinderen te leren omgaan met de natuur dan te proberen de natuur buiten te houden want dat is ... onbegonnen werk! Bovendien is zo'n wesp ook een echt wondertje en kan het ook leuk zijn om met de kinderen eens te observeren (op een voorzichtige manier) hoe zo'n diertje haar eten afknabbelt met die grote kaken.
Groeten,
Pol