menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

De Tijger Slak

engelinde

Engelinde

Van dit beestje had ik nog nooit gehoord of gezien....
Dit kwam ik vanmorgen tegen ,onderin een bloempot...die de hele zomer al buiten,onder het afdak van de schuur stond.
en ik een plant uit zijn pot trok,die ik weg wilde doen....wat lag daar onderin
Wat ik in mijn leven nog nooit had gezien, wat een mega beestje.
Ik schrok ervan, op dat moment sliep die nog,want het was een dikke prop,die nog niet bewoog,maar even later ontvouwde het beestje zich.
Ben gelijk naar een familie lid gelopen,die hier vlakbij woont
en die op dat gebied heel veel van de natuur weet
en wat er leeft in de natuur,om te vragen wat dat was.een grote Tijgerslak!

Ben gelijk op internet gaan zoeken,naar de achtergrond van dat beestje:
Te weten Wikipedia:
Tijgerslak (Limax maximus), naaktslak uit de familie van aardslakken.
De tijgerslak is een van de grootste naaktslakken van Europa en wordt + 20 cm lang.
Deze slak is grijs tot bruin gekleurd en heeft een kenmerkend strepenpatroon (’tijgerstrepen’),
dat aan de staart van de slak overgaat in een verzameling vlekken.
De tijgerslak is een veelvraat en niet kieskeurig wat voedsel betreft: planten, honden- en kattenvoer, paddenstoelen en andere slakken.
Deze slakken worden twee tot drie jaar oud.
Tijgerslakken houden van dichtbegroeide plekken, waar de kans op uitdroging klein is.
Tijdens droogte verschuilen ze zich onder (vochtige) stenen en in rot hout.
Door hun hoge watergehalte (90%!) leggen ze tijdens vorst het loodje.
Verstopt in composthopen, kelders, schuurtjes en kassen maken ze meer kans een periode van vorst en sneeuw te overleven.

Allemaal Beestjes

woensdag 14 september 2022 - 16:39
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Dat klopt. Ik heb ze hier wel eens in mijn compostbak gevonden. Was ik minder blij mee, want ik heb er graag veel wormen in zitten. Weet niet zeker of hij die ook lust.
woensdag 14 september 2022 - 16:51
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Mooi beestje!!!
Als ik de watermeterput moet openen om de watermeterstand door te geven, zie ik er altijd wel een paar. Maar niet zo mooi getekend helaas. Dan vallen ze minder op.
Mijn zwager stuurde laatst ook al enthousiast een foto. Want dan zien ze er spectaculair uit.
Hier een paar van mijn foto's van tijgerslakken te koop op Shutterstock. Zoals je ziet met veel minder streepjes (verkopen daardoor ook minder goed denk ik).

https://www.shutterstock.com/nl/g/Thijs+de+Graaf?q=Limax%20maximus
woensdag 14 september 2022 - 17:03
LT
woensdag 14 september 2022 - 23:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon