menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onverwoestbare mol?

Ga naar meest recente reactie

berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

IK ben nu al bijna een jaart bezig om een mol uit mijn tuin te jagen en dacht even dit voorjaar dat ie nu echt weg was, maar hij is weer terug in mijn grasveld.
Ook in de perken zie ik dat er regelamtig tunnels zijn
De tuin is ca 10x10 en lig naast een groen strook waar genoeg mooie plek is voor mollen en daar zie je ook diverse molshopen.

IK heb al vanalles geprobeerd.
IK heb 5 tril apparaten in mijn tuin staan. daar komt ie vrolijk vlak bij
, open buizen in de grond gestoken
ik heb mollen korrels aan de randen van mijn tuin geprobeerd toen hij weg leek om hem uit de tuin te houden.

ik heb ook nog toen hij weer terug was stukjes carbiet in de gangen gestopt die ik kon zien en ook bij de molshopen de gang op gezoch ( zit naast de molshoop en niet in het midden) en daar carbiet in gestopt.

Helaas komt ie niet echt uit de grons anders zou de poes hem wel vangen, maar ik ben onderhand een beetje ten einde raad.
Geur en geluid lijkt hem niet te deren nu al weer 5 kleine molshopen in het gras en ook vanochtend weeer 2 verse molshopen in mijn grasveldje wat net weer een beetje hersteld was. Helaas zie ik hem niet zelf anders kreeg hij echt een shep op zijn kop want ben het nu zat.
Heb nooit aan mollen klemmen willen beginnen maar ga dat nu toch overwegen
Alleen geen idee welke en hoe dat te doen als er verder geen andere optie is.
https://www.agrishop.nl/supercat-starterset-mollenval-inclusief-toebehoren-set.html?emcs0=Produktdetailseite_Zusammen%20geka&emcs1=Produktdetailseite&emcs2=45270;0&emcs3=45273;0
of dezehttps://www.agrishop.nl/2x-swissinno-supercat-mollenval.html?utm_source=google&utm_medium=shopping&utm_campaign=pla_free+shopping+NL
Hier kun je ook gelijk zien of deze is afgegaan

Ik zie ook andere als https://www.agrishop.nl/voss-garden-mollenval-klemval-met-spanveer.html maar die lijken me lastyiger te plaatsen
maandag 10 juli 2023 - 09:52
PeterC

PeterC

Ik neem aan dat je de mol niet hebt kunnen identificeren, dus zou het ook om meerdere mollen kunnen gaan.

Bij ons thuis, ouderlijke woning, jaren geleden, hadden we ook regelmatig een mol in de gazon. Achter onze tuin lagen hectares weide.

Mijn vader heeft toen ook al die dingen geprobeerd die jij opsomt om de mol te verjagen. Werkt allemaal niet.
Het enige dat wel werkt als je de mol echt uit je tuin wil dat zijn die mollenklemmen, spijtig voor de mol, want er is niets mis met dat dier.

Wat mijn vader deed: 's morgens heel vroeg opstaan. Om 5 - 6 uur zoiets.
Ga midden in je gazon staan en beweeg niet maar observeer of je beweging ziet in de mollengangen. Vb: een molshoop die vergroot.
Is er een gang waar je beweging ziet dan weet je dat de mol die gang gebruikt en dan kan je in die gang de klem plaatsen. Veel kans dat je een dag later de mol aantreft in de klem.

Niet fijn voor de mol, maar een omgewoelde gazon daar word je ook niet vrolijk van. Ik heb makkelijk praten want hier zitten geen mollen.

Bedenk wel dat als je dan één mol gevangen hebt dat de kans groot is dat een andere mol de vrijgekomen plaats zal overnemen. En dan zit je weer met hetzelfde probleem.
maandag 10 juli 2023 - 22:31
Tuinprins

Tuinprins

Die eerste 2 klemmen van bovenstaande links zijn duur en of ze echt werken weet ik niet. De klem van de 3de link werkt wel alleen moet je hier redelijk wat kracht zetten om de klem 'op scherp' te zetten.

Gemakkelijker te zetten is onderstaande klem en deze is ook niet duur.

https://www.agrishop.nl/voss-garden-mollenval-vangklem-met-plaat-en-ketting.html?emcs0=Produktdetailseite_Zusammen%20geka&emcs1=Produktdetailseite&emcs2=45247;0&emcs3=45246;0

Als je een mollenklem zet dan handschoenen aan doen want mollen hebben een goed reukvermogen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 11 juli 2023 - 05:54
berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

@Tuinprins, DE prijs vind ik niet het ergste, als ik bedenk wat ik al uitgegeven heb om ze weg te krijgen dan valt dat in het niet. Die duurdre zijn wat makkelijker te plaatsen denk ik en beter poes vriendelijk als ze staan. Plus ik kan zien of ie is afgegaan. Hoopte dat iemand daar ook al ervaring mee had:S

@PeterC,
Nee niet kunnen identificeren maar hoop dat het er maar 1 is. IK weet dat een andere kan komen daarom houd ik ook de trillers gewoon in de tuin om af te schrikken. Hopelijk maakty dat het on aantrekkelijk genoeg.

Er zat mollengas in de groond van de vorige bewoner. Dat is denk ik doorgerot waardoor de mollen nu binnen komen. Mocht het niet met bestrijden lukken zal ik daar mee moeten gaan werken en hopen dat ze niet biovenlanks komen.
maar in volgende bericht is er een verrassende ontwikkeling
dinsdag 11 juli 2023 - 17:38
berthennin13

Tekst aangepast

Berthennin13

Hmm kan dit de dader zijn? Dat het geen mol was ? Het plaatje lijkt een beetje op een woelrat?
Onze poes rende net naar buiten en heeft dit gevangen.

Maar helaas ook vandaag weer een nieuwe hoop. Dus nu toch maar de vallen besteld

Allemaal Beestjes

dinsdag 11 juli 2023 - 18:13
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).