menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zwarte vliegjes

Ga naar meest recente reactie

mirjanaste11

Mirjanaste11

Hoi,

Wij hebben sinds een week last van de vliegjes op de foto. Ze zijn vooral rond de badkamer te vinden.

Ze zijn heel sloom en makkelijk te pakken. Het zijn volgens mij geen rouwvliegjes die zien er anders uit. We hebben boven ook geen planten


Wie weet wat dit is en hoe te bestrijden.

Groet Mir

Allemaal Beestjes

zaterdag 24 februari 2024 - 11:48
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Ik heb de foto vergroot, maar dan is het nog niet te doen. Ik zit toch aan een of andere rouwmug, Sciaridae (geen rouwvlieg!!!) te denken, maar met deze foto kan het ook een andere muggensoort zijn. https://waarneming.nl/species/18972/photos/?advanced=on Meestal zijn inderdaad bloempotten de boosdoeners. Moet wel een of andere vochtige plek zijn, waar ze vandaan komen.
De vergrote foto, maar helaas nog steeds niet scherp:

Allemaal Beestjes

zaterdag 24 februari 2024 - 14:44
mirjanaste11

Mirjanaste11

Dag Thijs,

Dank voor je reactie. Ik heb nog een foto met flits gemaakt misschien is die wat beter te vergroten.

Heb je toevallig ook tips hoe er vanaf te komen?

Groet Mir

Allemaal Beestjes

zaterdag 24 februari 2024 - 15:31
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Dag Mir

Bij de eerste foto zijn de vleugels met aders te zien. Bij de tweede de antennes.
Vliegen hebben korte antennes, die uit drie segmenten bestaan (Soms langer maar wel uit drie segmenten). Bij muggen zijn de antennes veel langer en bestaan ze uit veel meer segmenten (Soms vrij kort uit veel segmenten).
Het is dus een mug. Ik denk nog steeds aan een rouwmug soort. Er zijn heel veel soorten, die zelfs met een goede foto niet te determineren zijn. Vandaar, dat ze bij Waarneming niet onder de soortnaam, maar onder de familienaam staan.

Wat je er aan moet doen is minder makkelijk als je de bron niet weet. Ik heb ze ook wel eens rond onze badkamer gehad, maar die hadden eitjes in twee plantenbakken. Dan hoef je alleen maar de grond te verversen en ze even niet terug te zetten. Het is geen koude winter en erg nat. Komen ze niet vanaf een plat dak, dakgoot door een open raam? Hier wat informatie: https://www.kad.nl/kennisbank/dierplagen/vliegen/rouwmug/

Groeten, Thijs
zaterdag 24 februari 2024 - 19:34
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Geef je het door als je er achter bent gekomen waar ze vandaan kwamen en of het opgelost is?
Kan dan naar verwezen worden als er een soortgelijke vraag komt. En ik ben natuurlijk nieuwsgierig.
donderdag 29 februari 2024 - 10:02
mirjanaste11

Tekst aangepast

Mirjanaste11

Met het aansluiten van radiatoren is er één gaan lekken. Waardoor het ergens nat is geweest. Het vermoeden dat we hebben is dat de vliegjes hier door kwamen. We hebben de verwarmingen opgestookt om de vocht weg te nemen. En ik heb 2 weken intensief de vliegjes gestofzuigd. Ze zijn inmiddels gelukkig al enige tijd weg.
woensdag 3 april 2024 - 19:49
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Dus toch een vochtige plek. Bedankt.
woensdag 3 april 2024 - 19:58

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon