menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Schimmelspanner (Dysstroma truncata)

Ga naar meest recente reactie

thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Schimmelspanner (Dysstroma truncata) Familie spanners (Geometridae).

22 juli vond ik een heel klein spanrupsje. Ik wist niet op welke plant hij zat. Ik heb hem met verschillende soorten blaadjes in een bakje van Chinees eten gedaan. Hij bleek een voorkeur voor aardbeiblaadjes te hebben. Had hem op Waarneming ingevoerd, maar beeldherkenning had geen idee. Ik heb zo nu en dan een foto genomen, maar herkennen van zo'n groene rups bleef moeilijk.
8 september was hij veranderd in een pop. Vandaag zat er een mot in mijn bakje. Het bleek een Schimmelspanner (Dysstroma truncata) te zijn. Na wat gedoe bleef hij op een blaadje met wat honing zitten, zodat ik een foto kon maken.
Zo nu en dan kweek ik wel eens wat op. Het is altijd ontzettend leuk als het lukt. Het hele verhaal staat op Waarneming: https://waarneming.nl/observation/320473114/

Allemaal Beestjes

maandag 16 september 2024 - 19:13
Peterplant

Peterplant

Je bent goed bezig, ziet er mooi uit.
Enig idee waarom ze schimmelspanner heet? Dat spanner snap ik.
maandag 16 september 2024 - 19:51
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

Volgens de informatie bij de vlinderstichting is dat niet bekend. Zie https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/schimmelspanner
Het is een algemene mot, hoewel ik hem niet vaak in de tuin zie. Ze zijn heel variabel, maar de mot, die ik heb, is goed herkenbaar. De rups heeft soms een rode streep, maar dat had de mijne niet. Dat maakte het lastig.
maandag 16 september 2024 - 20:00
LT
maandag 16 september 2024 - 21:34
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Bedankt om dit te delen, Thijs.

Re. naam

Volgens het Etymologisch woordenboek van van Dale, kan "schimmel" teruggaan naar
* "schimmel" = uitslag door vocht, de kleur van schimmel
* "schime" = schijnsel, glans, schijngedaante
* "schem" = schaduw, beeld van afwezige, geestverschijning ("schem" is de stam van "schemeren")

Een spanner die in de schemering vliegt? Maar dat doen de meeste spanners.

Allicht eerder een verwijzing naar de witte vlekken op de lichtgrijze achtervleugel.
(Vergelijkbaar met een schimmel (paard).)
maandag 16 september 2024 - 23:02
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Het zal wel zoiets als het laatste zijn.
maandag 16 september 2024 - 23:55
Zeus

Zeus

Ik zou er ni eens opkomen, prachtig beestje ... goe gedaan
dinsdag 17 september 2024 - 19:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).