menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Langpootmuggen en emelten

Ga naar meest recente reactie

marleen

Marleen

Bruine plekken in mijn gazon, maar vooral de laatste week enorm veel langpootmuggen op mijn raam deed me zoeken naar oplossingen. Nu kom ik uit op aaltjes. Als ik de gebruikersinformatie lees is dit met een gieter je gazon te begieten. Hoe moet ik dit berekenen? Een zakje in een gieter, maar met één gieter kom ik toch niet rond? (#dommevragenbestaanniet?)
dinsdag 17 september 2024 - 09:39
Patrikc

Patrikc

Even redeneren, rondom je liggen tienduizenden vierkante meters terrein waar die muggen hun gang kunnen gaan, zou die enkele vierkante meters die jij zou behandelen een verschil maken ? Als behandeling al effectief zou zijn...

Langpootmuggen zijn trouwens onschadelijk en veroorzaken zeker niet de bruine vlekken in je gazon.
Steken doen ze ook al niet.

Leven en laten leven...
dinsdag 17 september 2024 - 09:48
marleen

Marleen

Nochtans lees ik overal dat emelten de larven zijn van langpootmuggen! Rondom mij allemaal mensen met een tuintje die het proper en gezond proberen te houden! De bruine kalere plekken in mijn gazon zijn wel niet zo mooi, maar 's morgens opstaan en 10 langpootmuggen op je raam (ga zo maar naar buiten) is alles behalve gezellig!
dinsdag 17 september 2024 - 10:06
thijsdegraaf

Tekst aangepast

Thijsdegraaf

De larven, emelten van langpootmuggen kunnen dat wel. Maar dat geldt ook bijvoorbeeld voor de larven van rozenkevertjes en droogte.
Verder heb je gelijk Patrik. Oplossen doe je het niet echt als de buren het ook niet doen.
We klagen steeds, dat er zo weinig insecten zijn. Als ze er dan zijn, willen we er zo snel mogelijk van af. Vogels lusten ze trouwens graag.
Ik zaai meestal in het voorjaar wat bij en maak me er verder niet zo druk om hoe het er uit ziet. (Dit jaar geweldig door al die regen )
dinsdag 17 september 2024 - 10:15
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Ik vind ze wel leuk Marleen.
Hier alle soorten, die ik in de tuin heb: http://www.tuin-thijs.com/muggen.htm
dinsdag 17 september 2024 - 10:18
marleen

Marleen

Dank voor jullie reacties alvast. Thijsdegraaf leuk dat je zo'n liefhebber bent, ik doe mijn best om insectvriendelijk te blijven (zet spinnentjes of andere netjes buiten ipv te doden) maar dees wil ik toch liever niet!
dinsdag 17 september 2024 - 10:30
thijsdegraaf

Thijsdegraaf

Mijn hobby is ook wel een beetje apart Marleen
Ik gooi restjes brood en zo op het grasveld. Daar komen vogels op af. Ik vraag me af als je het op die plekken legt of ze dan ook de emelten ontdekken. Bij slakken helpt het totaal niet zoals in ander topic besproken.
De reclame voor de aaltjes staan hier weer onder. Dat doet Tuinadvies slim.
dinsdag 17 september 2024 - 11:03
Peterplant

Peterplant

Een pakje graszaad is vele malen goedkoper dan al die aaltjes die alleen werken bij bepaalde temperatuur en vochtigheid van de grond.
dinsdag 17 september 2024 - 13:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).