menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help Hoe krijg ik bruidsluier weg

Ga naar meest recente reactie

Liends

Tekst aangepast

Liends

Weet er iemand hoe ik bruidssluier weg krijg.

Heel mn tuin is erdoor overwoekerd en het wordt elk jaar erger en erger.

De plant groeit tussen de haag, het gazon, de wortels lopen door heel de tuin en ik heb geen idee waar ze begonnen zijn, de wortels uithalen is zo goed als onmogelijk gezien ze tot een halve mete diep zitten. [afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 6 oktober 2007 - 18:40
semperfi

Semperfi

Heeeeel veel geduld, ik zit met dezelfde plaag.

Als de bruidssluier ergens uitgeroeid is, komt deze terug verderop in de tuin.
Mijn buur beweert dat het misschien met Round-Up weg te krijgen is maar dan moet je met plastiek of zoiets de planten naast de woekerplant beschermen ...

Veel succes,
Bob
zaterdag 6 oktober 2007 - 18:51
Tine

Tine

Als ik naar het bloempje kijk is het een winde en geen bruidssluier. De winde kan je haast niet wegkrijgen.

Tine
zaterdag 6 oktober 2007 - 19:37
deHaan

DeHaan

Ga elke week alle groeipunten afschoffelen en je raakt hem kwijt.
zaterdag 6 oktober 2007 - 20:07
Liends

Tekst aangepast

Liends


hier nog een foto

Ik ben idd niet echt een plantenkenner, heb wat fotos bekeken op internet en het lijkt me inderdaad een winde te zijn [afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 6 oktober 2007 - 20:20
Kwest

Kwest

Dag Liends,

Het is idd winde. Veeeeel moeilijker weg te krijgen dan bruidssluier.
Ieder plantje dat je tegenkomt met een schop(je) uitgraven. Zodat je zoveel mogelijk wortels mee hebt.
Succes en courage!

Kwest
zaterdag 6 oktober 2007 - 20:26
Bowie

Bowie

Zoveel mogelijk gaan zien of er weer niet ergens eentje opkomt, het is zo'n soort plant dat je bijna ZIET groeien.

Van zodra dat je wat ziet opkomen, direct weghalen, want de naam zegt het zelf: winde, slingert zich overal tussen.

Ik heb er ook af en toe wat last van, en gooi het zeker NIET in het compostvat, ik wil geen enkel risico lopen.
zaterdag 6 oktober 2007 - 20:37
Liends

Liends

Bedankt voor de raad.

Ik had het huis enkele jaren geleden gekocht en de haag was 10 jaar niet gesnoeid, dus de winde was daar ook al helemaal tussengegroeid. Heb toen al die takken verhakseld en rondgestrooid zelfs een deel in de tuin van mn ouders, daar is het ondertussen ook een plaag. Heb er eens op gelet en de hele buurt heeft er last van, zelfs de bermen van de straten staan vol. Mijn tuin grenst aan een veld dus de boer is ook 3 rijen aardappelen kwijt over een lengte van 20 meter.

Is wel moeilijk om elk plantje te gaan uitdoen, was er vandaag aan begonnen, dacht van ga ze tot de wortel uitdoen maar die zitten dieper dan een halve meter dus ondoenbaar. Tussen de wortels van de haag en het gras is dit onmogelijk.

Ik trek die planten al 3 jaar uit maar als je een week wacht staat het weer vol en het minste stukje wortel dat blijft zitten groeit opnieuw. ik gooi nu alles wat ik uittrek op een aparte hoop (heb al 2 m² liggen) maar die hoop zelf is ook onmiddellijk terug beginnen groeien.

Misschien moet ik toch maar eens een verdelger gebruiken maar ben bang dat dit schadelijk is voor de katten van de buurt.
zaterdag 6 oktober 2007 - 23:03
Bowie

Bowie

Als je de winde volgt tot op de grond, probeer dan eens met een riek in de grond te steken en voorzichtig wat omwoelen, zo kan je al wat gemakkelijker aan de wortels.

En je schrijft het zelf al, ze niet op een aparte hoop leggen want ze groeien waar je bij staat. Gooi ze in de groenbak en niet in het compostvat.

Alleszins veel succes.
zondag 7 oktober 2007 - 10:15
erik1

Erik1

da is met vergif haast niet weg te krijgen ik zou het met zapper van bayer proberen

het beste wat je kunt doen is het afdekken met zwarte plastiek zodat het geen licht meer krijgt, omdat het blad geen licht meer krijgt en dus geen voeding meer kan aan maken zal de plant al zijn voeding uit de wortels halen en zo de wortels doen afsterven,

wat je kunt doen als er geen ander planten in de buurd staan, en groene jongen lees dit niet want u zuld boos worden, maar het is de manier die het beste werk ook voor bamboe en ander moeilijk weg te krijgen planten. gewoon een goed geut oude motor olie op de plant gieten of de bladeren daat mee in smeren, als je echt bij de voet van de plant kunt giet daar een hele goed klats uit dan gaat alles kapot en daarna graaf je die grond waar die plant stond uit en vervang hen door nieuwe grond

maar dit is wel een manier die niet zo vriendlijk is voor de natuur maar ja
zondag 7 oktober 2007 - 22:48
depauws

Depauws

Erik1
Het gebruik van bestrijdingsmiddelen is een persoonlijke keuze.
Maar het gebruik van motorolie is wettelijk verboden, dat is bodemvervuiling omdat deze olie niet afbreekt in de grond en later nog veel problemen zal opleveren.
Je kan ernstige problemen krijgen met OVAM.
Bij het gebruik van (vergunde) bestrijdingsmiddelen is de levensduur kort en na enige tijd is het middel verdwenen uit het milieu.
Groeten
Silvain
maandag 8 oktober 2007 - 12:49
erik1

Erik1

Depauws

Reuls or make to be......
maandag 8 oktober 2007 - 22:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon