Hallo,
wij wonen sinds augustus in een huis met een "tuin" van +/- 0,7 hectare (pakweg 100m diep, 60m breed), heel groot (ik weet het), maar biedt natuurlijk ook veel mogelijkheden. Ook al is deze tuin niet in proporti met de uwe, Katleen, toch zeg ik graag wat wij van plan zijn. Wij is ik en mijn vriendin en onze nu 1 maanden oude baby. Ik vooral met groene vingers. En ook al is het mijn hobby, slaaf van de tuin toch maar liever niet.
In januari dit jaar hebben we ons droomhuis kunnen kopen, waar we een aantal maanden in verbouwd hebben. Dit droomhuis kwam met een tuin. Leuk natuurlijk, maar het is een heel grote tuin.
Even omschrijven: het is een rechthoekig stuk tuin, ruim zestig meter diep. Links is een groot deel als groentetuin behouden, rechts is er gras, beide stukken geschieden door het klassieke tuinpad. Er staat ook nog een garage en een kot aan de linkerkant.
Dat is het eerste deel. Helemaal achteraan de tuin is er nog een groot stuk van een tiental meter diep, waar een grote oude kersenboom staat en een lindenboom (denk ik), samen met nog een aantal andere kleinere boompjes en héél veel onkruid.
Hier zou
ik ook kippen zetten: lekker eitje en prima afvalverwerkers. Het is natuurlijk leuk als de kippen een strookje groen hebben, ook al is het (oorspronkelijk onkruid), maar je ziet maar naar je mogelijkheden. En denk eraan: een legkip legt vaak iedere dag een ei ... reken maar uit ... De bomen moet je houden; een boom haal je weg op 1 dag, maar je plaats hem enkel terug op 10 jaar!
Wij hebben onze kippenren nu kleiner gemaakt (maar nog steeds groot), een boom in geplant en wat struiken, voor de rest is er een deeltje met bladeren onder eikenbomen, en een groot stuk gras. Wat wensen die kippen nog meer!?
Mijn probleem is dat ik een mooie tuin wil maar niet weet waar te beginnen. Veel geld hebben we niet meer na onze verbouwingen dus een tuinaanlegger is geen optie. Bovendien zou ik graag een onderhoudsvriendelijke tuin willen aangezien we beiden voltijds werken (ben nog maar 26 jaar) en we een dochtertje hebben (moet dus ook een kindvriendelijk tuin zijn)
Alles gras lijkt me nogal saai. Het stuk groententuin moet hoe dan ook ingekort worden omdat ik het niet kan bolwerken.
Stukje bij beetje. Onze tuin is groot met veeel gras, een deel moestuin, kippenren, vijver, bos, ... Voor het gras hebben we nu 3 (kindvriendelijke) schaapjes, en op termijn willen we hier een deeltje bloemenweide. Mogelijk haal ik die ook bij Ecoflora (akkerweidemengesel, wat ik opteer boven de aangeboden bloemenweides bij Aveve).
Voor het eerst werk ik met ronde bogen (kippenren is halve circel, schapenren ook ongeveer, zodat er een S-vorm met gras/bloemen naar het bos achterin slingert. Hierin plannen we 1m breed pad af te rijden met het grasmachien; veel gras dus, wijnig afrij werk (bloemenwijde doe je maar 2x per jaar af).
Her en der zetten we ook struikjes, borders, ... om de strakke lijnen te doorbreken, maar dat is nu onze voorkeur. En wat men niet mag zien, bvb. een lelijk kippenhok of draad, of kale moestuin in de winter, verstoppen we achter struiken (evt. groenblijvend).
Qua combinaties van bloeiperiode, kleuren van bloemen en planten, moet ik nog veel leren. Maar dat is voor later: eerst zien wat ik in de kuip heb van plantjes en bloemen, enz. en later omwisselen, verplanten, vermeerderen, ...
- wie heeft budgetvriendelijke tuintips?
Als je veel zelf doet, is het budgetvriendelijk. Maar hangt er vanaf hoeveel geld jouw tijd waard is. Alleszins, het blijft een hobby en hopelijk kan je het dochtertje snel in de tuin betrekken.
- welke planten vragen weinig onderhoud en doen het goed in de vlakke zon (stuk achter mijn groentetuin heeft geen greintje schaduw) en zijn bovendien NIET giftig?
Valt allemaal af te wegen: traaggroeiende planten vragen minder onderhoud (bvb. snoei bij heesters), maar zullen een ruimte minder snel opvullen, snelgroeiende geven snel resultaat, maar kunnen mogelijk gaan woekeren, ... Kijk eens rond op de Open Tuinen dagen, of als je snel aan de slag wil: plant wat meer van iets en dun eventueel later uit.
Houterige heesters en bomen plant je best in het najaar voor de strenge vorst (november of zo, tenzij het een milde periode is in de winter, zoals nu). Niet-houterige struiken en vaste planten doe ik het voorjaar, maart of zo.
Over giftig zou ik me niet teveel zorgen maken ... dat wijst zichzelf wel wat uit, en inderdaad: veel is giftig.
- wat doe je met de groententuin na de oogst?
Groenbemester zaaien!!! Houdt je onkruid tegen, verrijkt je grond, ... Bij Ecoflora lijken ze een mooi bijeweidemengsel te hebben. Ik roteer in mijn tuin: 1 helft groenbemester (heel de zomer bloemetjes en bijtjes) een ander deel groenten.
- wat zijn de mogelijkheden met het achterste stuk waar geen zon komt door de grote bomen, zelfs gras lijkt er niet te groeien... Wie kent er bepaalde niet te dure planten om daar te zetten?
Kippen dus. Of desnoods klimop of ander schaduwminnende planten. Kinderen hebben ook graag wat bomen & Co om kampen in/rond te bouwen.
- onze tuin wordt overwoekerd door muur / moer (die vervelende groene dingen waar konijnen en kippen dol op zijn). Wat is er aan te doen? Onkruidverdelger?
Geloof me, er zijn veel ergere onkruiden dan muur!
Zevenblad bijvoorbeeld. Voor muur (in moestuin en borders) haal ik hoogstens mijn schoffeltje eens boven. Liever geen vergif in mijn tuin (lijkt me erger dan een "giftige" plant).
Zo, veel plezier er mee! We zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Maar hopelijk is onze tuin binnen 1, 2, 3 jaar ons stukje wereld waar we oh zo fier op zijn!
Mailen voor meer mag:
[email protected]
Groeten,
Jan, Sofie, en kleine Kobe.