menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verticuteren

Ga naar meest recente reactie

Kylian1

Kylian1

Mag ik dit nu al doen of best nog enkele weken wachten?

Wat te doen na het verticuteren? Kalk, bemesten, inzaaien...

mvg
zaterdag 21 februari 2009 - 13:55
corrielat

Corrielat

Dit zou ik ook graag willen weten

tijd/volgorde.

ik wacht ook met spanning de antwoorden af.
zaterdag 21 februari 2009 - 22:02
yep

Yep

Ikzelf verticuteer mijn gazon nooit , maar gebruik wel een traagwerkende gecombineerde meststof , die zowel de groei als het verteren van de viltlaag bevordert.
Normaal gezien doe ik dit rond half maart en rond deze tijd strooi ik groenkalk(voldoende) voor een diepgroene kleur en rond eind mei nog eens meststoffen, dus vermoed ik dat verticuteren ook pas iets uithaalt vanaf maart , wanneer je gazon genoeg kracht heeft om te groeien en de kans op overwoekering door onkruid kleiner wordt.

grtz gunther
zondag 22 februari 2009 - 11:37
semperfi

Semperfi

Nu nog en beetje vroeg, alhoewel ik er zin in heb.
Half maart, op en droog grasveld.
Voor de toevoeging van kalk ben je iets te laat, dat pakt het best na de laatste maaibeurt ( dus najaar ) ..... maar ja kalk kan nooit geen kwaad op een zure grond.
Opgepast met die combinatiemeststoffen die ook mos aanpakken : ik heb zo eens de fout begaan dit uit te strooien, maar het bleef droog en niet alleen het mos verdween. Ik kreeg lelijke strepen ( enfin ik niet, mijn gazon ) op plaatsen waar de strooibanen zich wat overlapt hadden ( dus dubbele dosis )
Dus al je ze gebruikt, sproeien of een regendans uitvoeren.
Ne mens kan soms domme dingen doen, hé.
Grutjes
zondag 22 februari 2009 - 16:13
semperfi

Semperfi

Oh, ja, dat inzaaien : dat is niet echt noodzakelijk na het vertikuteren.
Als je het persé wil doen, dan nog wat langer wachten want zaad en vries ??????

Wat betreft dat extra bemesten dat mag wel.
Ik gebruik steeds organische meststoffen, behalve in maart, april .... die goedkope, anorganische meststoffen in doos van bv. Aldi geven een "Schwung" aan uw gras, ge ziet het bijna groeien ! Duurt niet lang, maar plezant en mooi om zien na zo'n grijze winter
Je moet weten, mijn gras (achteraan ) wordt jaarlijks +/- verwoest tijdens de vrieswinter door mijn honden. En in april/mei staat alles er weer netjes bij.
Succes !
zondag 22 februari 2009 - 16:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon