menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mag ik om raad vragen

Ga naar meest recente reactie

vijverke

Vijverke

Ik ben geen mens met groene vingers...geen tuin-of plantenkenner...
toch wil ik graag wat struiken/heesters/vaste planten in mijn kleine tuin.
Hoofddoel : zoveel mogelijk oppervlakte naast het gazon beplant te hebben om katten uit mijn tuin te houden+een heel klein beetje kleur om naar te kijken .

Ik heb al boeken doorbladerd...
heel wat gesurft op het internet...
Véél geld uitgegeven aan foute planten (verkeerde keuze gemaakt/ onderhoud onvoldoende gekend)...

Wie kan mij een site/titel van een boek adviseren waarin ik binnen een haalbare tijd de namen kan zoeken/vinden van een aantal vaste planten die gemakkelijk zijn in het onderhoud en niet giftig zijn.
Liefst winterhard.

Dank bij voorbaat.
zaterdag 2 april 2011 - 15:49
Matabish

Matabish

Je kan ook op onze eigen plantengids eens gaan kijken.
Daar kan je planten zoeken, aangepast aan je wensen en noden.

http://www.tuinadvies.be/plantengids.php

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 2 april 2011 - 18:08
vijverke

Vijverke

Dankjewel, allebei voor de reactie !

't Is niet eenvoudig , lijkt me !
Ik heb er geen idee van wélke grond we hebben...ik denk : zanderig...omdat de aarde bij droog weer meteen opwaait en rul is.
Anderzijds ligt de grond meteen in plassen als het goed geregend heeft.
Misschien moet ik eens uitkijken waar ik dat als particulier kan laten testen.

Ik ben al aan 't zoeken geweest via de plantengids ; mét het lijstje van de giftige planten ernaast om de giftige soorten eruit te kunnen selecteren.
'k Vrees dat ik nog een paar uren zoet ben met het opzoeken.

Wat jammer dat de 2 grote plantencentra in mijn buurt , waar je vroeger kon kopen MET advies ; allebei de deuren gesloten hebben voor particulieren en alleen nog werken voor de groothandel.
zondag 3 april 2011 - 17:24
Eniavaswen

Eniavaswen

Hey, ik vind de plantenzoeker op www.vasteplant.be heel goed. Kan je grondsoort, hoogte enz selecteren. Ik heb er ook al regelmatig planten gekocht en ben heel tevreden over de kwaliteit en service.
Ik heb mijn kinderen ook geleerd om nooit iets te eten uit de tuin zonder het eerst te komen vragen.
Wat katten betreft, satéprikkers in de grond stoppen is ook een goeie ontrading. Dat zit niet zo makkelijk hé. Na een tijdje hebben ze dan andere plekjes gevonden en dan kunnen de stokjes weer weg. Je moet geen schrik hebben om de katten te verwonden, want ze zijn echt wel zo slim om ver uit de buurt te blijven.

Groetjes, karen
dinsdag 5 april 2011 - 10:01
vijverke

Vijverke

Dankuwel voor alle tips !
Qua plantenaankoop hoop ik op veilig gespeeld te hebben:
Skimmia + Potentilla+Brachyglottis.
Met daarbovenop een hele aanplanting bodembedekkers.
In de hoop dat de burenpoezen die er niet meteen weer uitkrabben.
(zoals ze vorig jaar een 3-tal Pieris-planten om zeep hielpen)

Het vermijden van giftige planten heeft inderdaad met de (klein)kindjes te maken.
Uiteraard leer ik hen om niet aan de planten te trekken ; noch delen ervan op te eten....maar je weet maar nooit.

Tot slot : alle tips om poezen uit onze tuin te houden zijn welkom.
De buren zetten hun tuin vol plantgoed...hebben dan ook groene vingers....met als gevolg dat hun katten hun gevoeg komen doen in onze tuin.
EN : als ze een deur op een kier zien...zitten ze in een mum van tijd binnen.
Als je dan weet dat een paar kinderen hoogstallergisch zijn voor poezen en bij het minste contact meteen al zyrtec moeten nemen...dan begrijpen jullie wel waarom ik de poezen liever weg heb.
dinsdag 5 april 2011 - 21:48
vijverke

Vijverke

Ho....een gesprek met de buren hebben we al geprobeerd....ze vinden dat een kat een wild beest is en dat je die niet kan temmen.
Ze zijn al een paar keer getuige geweest van een heftige allergische reactie....maar de link naar hun poes is een brug te vér.
Wij willen in geen geval ruzie met de buren...ik wil hier dan ook liefst geen discussie over ; wél tips om tot een aanvaardbare oplossing te komen , die ons niet al te veel geld kost.
Wij probeerden al motteballen ; koffiedik ; kattenschrik ; citroengeranium in de hoeken waar ze binnenkomen en er zijn al ettelijke emmers water over de poezen heen gegoten.

Wij hopen dat een overdaad aan bodembedekkers de uiteindelijke oplossing wordt EN dat de andere planten/struiken ook kunnen blijven staan en groeien , zodat we plezier hebben van onze aanplanting.
woensdag 6 april 2011 - 13:18
vijverke

Vijverke

Inderdaad, Lein , dat had ik niet beantwoord.
Er staat een heg. (groenbeplanting was bij aankoop van de woning vereist door de gemeente...weet niet of het nu nog zo is.)
woensdag 6 april 2011 - 21:52
vijverke

Vijverke

Inderdaad het poroberen waard...maar onze burenpoezen zijn bijzonder handig...ze komen over het plat dak ; wandelen via de verandamuur van de buren en springen dan op één van de steunpalen van de haag....

maar soit...da's een ander onderwerp.

Ik hoop dat de bodembedekkers snel groeien.
donderdag 7 april 2011 - 19:25
Rita1960

Rita1960

katten die over het plat dak binnen komen...

leg een tuinslang klaar die water spuit.. 2 x doen en de katten zie je niet meer

vrijdag 8 april 2011 - 19:54
renate67

Renate67

goed sluitende hordeur nemen en die goed dichthouden (evt drnger erop zetten) zodat de katten in ieder geval niet in uw huis kunnen.
Rente
zaterdag 9 april 2011 - 00:40
vijverke

Vijverke

Allemaal bedankt voor alle adviezen !
In de hoop op een vlotte plantengroei !
zondag 10 april 2011 - 03:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).