Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben geen mens met groene vingers...geen tuin-of plantenkenner...
toch wil ik graag wat struiken/heesters/vaste planten in mijn kleine tuin.
Hoofddoel : zoveel mogelijk oppervlakte naast het gazon beplant te hebben om katten uit mijn tuin te houden+een heel klein beetje kleur om naar te kijken .
Ik heb al boeken doorbladerd...
heel wat gesurft op het internet...
Véél geld uitgegeven aan foute planten (verkeerde keuze gemaakt/ onderhoud onvoldoende gekend)...
Wie kan mij een site/titel van een boek adviseren waarin ik binnen een haalbare tijd de namen kan zoeken/vinden van een aantal vaste planten die gemakkelijk zijn in het onderhoud en niet giftig zijn.
Liefst winterhard.
't Is niet eenvoudig , lijkt me !
Ik heb er geen idee van wélke grond we hebben...ik denk : zanderig...omdat de aarde bij droog weer meteen opwaait en rul is.
Anderzijds ligt de grond meteen in plassen als het goed geregend heeft.
Misschien moet ik eens uitkijken waar ik dat als particulier kan laten testen.
Ik ben al aan 't zoeken geweest via de plantengids ; mét het lijstje van de giftige planten ernaast om de giftige soorten eruit te kunnen selecteren.
'k Vrees dat ik nog een paar uren zoet ben met het opzoeken.
Wat jammer dat de 2 grote plantencentra in mijn buurt , waar je vroeger kon kopen MET advies ; allebei de deuren gesloten hebben voor particulieren en alleen nog werken voor de groothandel.
Hey, ik vind de plantenzoeker op www.vasteplant.be heel goed. Kan je grondsoort, hoogte enz selecteren. Ik heb er ook al regelmatig planten gekocht en ben heel tevreden over de kwaliteit en service.
Ik heb mijn kinderen ook geleerd om nooit iets te eten uit de tuin zonder het eerst te komen vragen.
Wat katten betreft, satéprikkers in de grond stoppen is ook een goeie ontrading. Dat zit niet zo makkelijk hé. Na een tijdje hebben ze dan andere plekjes gevonden en dan kunnen de stokjes weer weg. Je moet geen schrik hebben om de katten te verwonden, want ze zijn echt wel zo slim om ver uit de buurt te blijven.
Dankuwel voor alle tips !
Qua plantenaankoop hoop ik op veilig gespeeld te hebben:
Skimmia + Potentilla+Brachyglottis.
Met daarbovenop een hele aanplanting bodembedekkers.
In de hoop dat de burenpoezen die er niet meteen weer uitkrabben.
(zoals ze vorig jaar een 3-tal Pieris-planten om zeep hielpen)
Het vermijden van giftige planten heeft inderdaad met de (klein)kindjes te maken.
Uiteraard leer ik hen om niet aan de planten te trekken ; noch delen ervan op te eten....maar je weet maar nooit.
Tot slot : alle tips om poezen uit onze tuin te houden zijn welkom.
De buren zetten hun tuin vol plantgoed...hebben dan ook groene vingers....met als gevolg dat hun katten hun gevoeg komen doen in onze tuin.
EN : als ze een deur op een kier zien...zitten ze in een mum van tijd binnen.
Als je dan weet dat een paar kinderen hoogstallergisch zijn voor poezen en bij het minste contact meteen al zyrtec moeten nemen...dan begrijpen jullie wel waarom ik de poezen liever weg heb.
Ho....een gesprek met de buren hebben we al geprobeerd....ze vinden dat een kat een wild beest is en dat je die niet kan temmen.
Ze zijn al een paar keer getuige geweest van een heftige allergische reactie....maar de link naar hun poes is een brug te vér.
Wij willen in geen geval ruzie met de buren...ik wil hier dan ook liefst geen discussie over ; wél tips om tot een aanvaardbare oplossing te komen , die ons niet al te veel geld kost.
Wij probeerden al motteballen ; koffiedik ; kattenschrik ; citroengeranium in de hoeken waar ze binnenkomen en er zijn al ettelijke emmers water over de poezen heen gegoten.
Wij hopen dat een overdaad aan bodembedekkers de uiteindelijke oplossing wordt EN dat de andere planten/struiken ook kunnen blijven staan en groeien , zodat we plezier hebben van onze aanplanting.
Inderdaad, Lein , dat had ik niet beantwoord.
Er staat een heg. (groenbeplanting was bij aankoop van de woning vereist door de gemeente...weet niet of het nu nog zo is.)
Inderdaad het poroberen waard...maar onze burenpoezen zijn bijzonder handig...ze komen over het plat dak ; wandelen via de verandamuur van de buren en springen dan op één van de steunpalen van de haag....