Dag Lyne, volgens mij is grasmaaien toch minder werk dan wieden.
Vergeet echter niet dat je bij een goed groeiend gazonnetje in het seizoen wel 2 keer per week kan maaien en dat dit afhankelijk van de grootte best nog wel wat tijd in beslag kan nemen.
Een goed volgroeide border heeft echter weinig plaats voor onkruid en zal vooral in het voorjaar veel werk vragen, maar achteraf is het toch vooral genieten. Tenzij je natuurlijk pietje-precies bent en geen pijltje onkruid kan zien; tja ... dan rest niets anders dan op de knieën te gaan.
Wat Chantal zegt, is dus inderdaad waar, maar afhankelijk van hoe je het bekijkt tegelijk ook helemaal niet!
Een heel mooie plant in de schaduw vind ik zelf overigens Asarum splendens, maar hij is niet altijd even vlot te verkrijgen. Ook planten als Trycirtis groeien en bloeien goed op schaduwrijke plekken en groeien de grond goed dicht. Vergeet ook niet een aantal mooie varens te zetten als Dryopteris, Athyrium, Polystichum of de goed bodembedekkende Polypodium.
Een plant die ik pas onlangs ontdekte voor in de schaduw is Mukdenia rossii; deze bloeit in het voorjaar voor het prachtige blad verschijnt; het duurt even eer de plant aanslaat, maar daarna is het een parel.
De verschillende Epimedium-cultivars zijn overigens ook zeer geschikt om de bodem dicht te laten groeien en vergen geen onderhoud.
Groetjes,
Pol