Zoals ik al gezegd heb in mijn "aanmeldingspost", ben ik bezig met een soort blog waar m'n vrouwtje en ikzelf tuintips willen geven.
Vermits we hier in Frankrijk veel beroep doen op Franse sites -dit omwille van de lokale gewoontes- zitten we soms met de handen in het haar met sommige begrippen.
Hier is een eerste: "Praliner"
Dit is een proces dat gebruikt wordt om planten met naakte wortel te (ver)planten en is bedoeld om het contact tussen wortel en luchtbellen in de grond te vermijden.
Dat geldt zowel voor struiken en bomen als voor wortelgewassen zoals knolselder of bietjes.
Men maakt een zeer vloeibaar mengsel van grond, compost en/of (koe)mest en water (men kan ook wat melk toevoegen). Vervolgens doopt men de wortels gedurende een 20-tal minuutjes in dit mengsel vooraleer ze te (ver)planten.
Op die manier is de wortel reeds volledig omgeven door een voedend mengsel en is er geen gevaar voor afsterven door contact met achtergebleven luchtbellen in de grond.
Het mengsel wordt in het Frans "pralin" genoemd, en het proces zelf heet dan ook "praliner".
Hoe hard ik ook zoek via google, ik vind nergens een nederlandstalige omschrijving van dit procédé en dus ook geen vertaling.
Voor zij die de Franse taal machtig zijn: hier een link naar een video, zodat jullie kunnen zien hoe het in z'n werk gaat:
https://www.rustica.fr/arbres-et-arbustes/planter-arbuste-a-racine-nue,13202.html
groetjes en alvast bedankt,
Marcel