menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Regenton leeg laten lopen

Ga naar meest recente reactie

molleke32

Molleke32

Goedemiddag , vannacht wordt het in belgisch limburg min 7. Ik heb een regenton van 386 liter. Moet ik deze leeg laten lopen of gewoon het kraantje afbinden met een doek?
Groetjes Vicky
maandag 20 december 2021 - 11:16
leerling

Leerling

Wij hebben een plastic fles van 1,2 liter voor een vierde gevuld met water en in elke regenton 1 fles gelegd. Door het gewicht gaat die schuin in het regenwater liggen. Wanneer het vriest, drukt het ijs de fles in, maar blijft de regenton gespaard.
Was een tip van onze buurvrouw. We doen dat nu al een jaar of 10 zo. Gaat prima.

Het kraantje zou ik inderdaad goed afdekken.
maandag 20 december 2021 - 13:11
PeterC

PeterC

Uit welke materialen zijn die regenwaterton en dat kraantje gemaakt? En welke vorm heeft die waterton? Een zuivere cilinder of beetje conisch oplopend naar boven?
maandag 20 december 2021 - 19:48
molleke32

Molleke32

Deze is het, het is niet mijn foto, maar de foto van de website hier. Heb ze ook hier gekocht. Ze is van polypropyleen.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 28 december 2021 - 07:51
PeterC

PeterC

Kunststof en conisch van vorm. Als er zich ijs vormt bovenop het water dan zal, verwacht ik, dat ijs niet geblokkeerd zitten maar naar boven schuiven door de conische vorm. Ik verwacht niet dat de ton zelf zal stukvriezen.

Maar over dat kraantje zou ik me meer zorgen maken. Je kan dat goed afdekken maar alles hangt ervan af hoe koud de winter zal zijn en als er een langdurige periode met vorst zou komen, en dat is perfect mogelijk, dan vriest dat kraantje stuk.

Moest de ton hier bij ons staan dan liet ik die volledig leeglopen, en als ze leeg is nog even goed naar voren kantelen zodanig dat het kraantje met zekerheid helemaal leeg is, en dan het kraantje open laten staan.
woensdag 29 december 2021 - 16:57
Roeli

Roeli

Ik heb ook al zo' 10 jaar een fles in de regentonnen, maar inplaats van water heb ik zand en fijne kiezelsteentjes gebruikt. Is nog geen ton stukgegaan. Maar als het water IN de fles ook bevriest weet ik niet of het dan ook goed gaat. Maar dit systeem werkt prima. ( ik geef geen garantie , hoor )
zondag 2 januari 2022 - 17:21
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Goed punt, Roeli.

Tot nog toe was dat bevriezen van het water in de fles hier geen probleem. Maar als je er zand en kiezeltjes in doet, i.p.v. water, blijft er inderdaad meer lucht over in die fles en heb je een grotere buffer.
dinsdag 4 januari 2022 - 13:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon