Re. giftige planten
Meestal denkt men aan planten die giftig zijn wanneer katten ze eten. Dat lijkt me vooral een probleem voor kamerplanten. Er staan hier een boel planten die giftig zijn voor katten (o.a. annemoon), zowel in onze tuin als in die van vele buren. Er lopen hier ook een boel katten rond. Ik zie ze nooit van die planten eten, waarschijnlijk omdat ze genoeg alternatieven hebben.
Waar ik onlangs wel van schrok is dat stuifmeel van lelies gevaarlijk kan zijn. Die planten gaan er dit jaar dus uit.
Belangrijke tip: ga niet alleen na hoe hoog, maar ook hoe breed een plant wordt. Veel beginnende tuiniers kopen een jonge plant en zetten die dan veel te dicht tegen een muur of schutting.
Ik weet niet wat voor grond je hebt. Heb je de Plantengids hier al gevonden?
https://www.tuinadvies.be/plantengids
Je hoeft dingen als standplaats, zuurtegraad e.d. niet al te strikt te nemen: de meeste planten hebben wel wat marge. Maar als je bv. op zure grond een kalkminnende soort plant, dan weet je dat die planten extra zorg zullen vragen.
Het is eenvoudiger om planten te kiezen die het naar hun zin hebben met wat jouw tuin te bieden heeft, dan de tuin aan te passen aan de planten die je wil.