menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gras, klaver

Ga naar meest recente reactie

Micwou

Tekst aangepast

Micwou

Beste een vraagje in verband met men gras.
Men gras zit laatste tijd met klaver.
Hoe kan ik deze klaver weg werken en terug mooi gras hebben zonder klaver.

Wie kan mij helpen.

Mvg

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 16 juni 2024 - 08:54
Micwou

Tekst aangepast

Micwou

Dit is rest van mijn tuin en gras

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 16 juni 2024 - 08:55
deHaan

DeHaan

Je hebt de vraag 3 keer gesteld, is een foutje van je neem ik aan.
zondag 16 juni 2024 - 13:40
Micwou

Micwou

Als je een reactie kunt geven aub
zondag 16 juni 2024 - 14:54
leerling

Leerling

In gras komt altijd klaver.
Als je gras zonder klaver wil: regelmatig opnieuw beginnen.

Gemakkelijkst is om dat klaver te aanvaarden. Het is een goede "companion plant" voor gras, omdat het stikstof in de grond brengt.

En als je de klaver in bloei laat komen, help je onze bestuivers - en daarmee ons milieu - ook nog eens een handje.

In Amerika en het VK zijn er almaar meer mensen die hun grasgazons vervangen door klavergazons, omdat die hitte en droogte beter verdragen en minder onderhoud nodig hebben. (Zie o.a. https://www.nationalgeographic.com/environment/article/grass-lawn-alternatives-clover-moss-sedge-native-plants)

zondag 16 juni 2024 - 16:05
Micwou

Tekst aangepast

Micwou

Klaver in uw gras alle milieu activisten met die uitleg.

Ik stelde een vraag over hoe je klaver eruit krijg niet met dit te aanvaarden.

Zou graag willen weten hoe dit uit gras krijgt.

zondag 16 juni 2024 - 16:07
leerling

Leerling

Lees de tweede zin nog eens.
zondag 16 juni 2024 - 16:09
Micwou

Micwou

Wat bedoel je met terug beginnen alles terug omleggen en terug zaaien.

Graag zou willen weren welk product beste helpt.

Bloedmeel heb al geprobeerd dit helpt. Maar zou graag weten krachtiger product is of kalk.
zondag 16 juni 2024 - 16:11
leerling

Leerling

Lees ook de eerste zin nog eens.

En ja, "opnieuw beginnen" betekent dat.

Wat is momenteel de pH-waarde (zuurtegraad) van je grond?
Heel wat mensen strooien zomaar kalk, terwijl dat niet nodig is.
Ironisch genoeg bevordert dat de groei van planten als klaver en mossen.
https://www.bdb.be/files/vul201224.pdf (BdB = Bodemkundige dienst van België)

Bloedmeel zorgt voor een betere ontwikkeling van bladeren en stengels, maar doet niets om de wortels te versterken. Die ontwikkelen zich minder, zodat andere planten meer ruimte hebben om te ontkiemen.
zondag 16 juni 2024 - 16:44
PeterC

PeterC

Ik heb me vroeger uren en uren beziggehouden om manueel klaver te verwijderen uit onze gazon. Groeit vanuit 1 centraal punt en loopt diametraal uit. Die uitlopers beginnen op bepaalde plaatsen zelf te wortelen enz.
Je moet dus erg nauwgezet tewerk gaan want elk stukje van de plant dat je laat zitten groeit terug uit tot een volledige plant.

Maar er is geen beginnen aan. Ik heb het op een gegeven moment opgegeven. Misschien kan het als je een gazon hebt van 10m², maar onze gazon is 800m².

Ik heb er mij bij neergelegd dat klaver en gazon samen gaan en ik stoor er mij niet meer aan.
zondag 16 juni 2024 - 19:52
leerling

Tekst aangepast

Leerling

@PeterC
Een vroegere collega had ooit de opmerking gekregen dat er gras groeide tussen zijn klaver. Hij is toen systematisch alle gras beginnen wieden.
zondag 16 juni 2024 - 22:07
Micwou

Micwou

Grapjas
maandag 17 juni 2024 - 07:35
dries944

Dries944

Ik heb hier een plek in de moestuin waarwat klaver groeit, heb mijn paprikaplanten ertussen gezet zodat ze zouden beter groeien.
Als er gras tussen groeit trek ik het ook eruit.
Gras vinde ik het ergste onkruid van allemaal,wie wil dat nu zeg, gras?
maandag 17 juni 2024 - 19:59
PeterC

PeterC

Nog iets over een opmerking van Leerling dat "klaver stikstof in de grond brengt".

En dat is correct. Klaver kan stikstof uit de lucht benutten voor groei en slaat stikstof op in knolletjes aan de wortels. Gras kan dat niet en moet de stikstof vinden in de bodem.

Mijn vader zaliger legde me dat uit en zei me dat ik mijn gazon te weinig meststof gaf. "Geef die gazon meer stikstofhoudende meststof en dat zal de groei van de grassen bevorderen en die zullen de klaver verdringen".

Ik geef het maar mee.
maandag 17 juni 2024 - 22:58
Peterplant

Peterplant

Een wijze vader. Klaver is een indikatorplant voor stikstofarme grond. Bloedmeel bevat veel stikstof. Door wat extra stikstof gaat het gras het klaver overwoekeren.
maandag 17 juni 2024 - 23:48
Micwou

Tekst aangepast

Micwou

Er moet toch product bestaan zodat je klaver kan terug dringen.

Dus pétér Jij zegt dat bloedmeel heel goed is voor klaver
dinsdag 18 juni 2024 - 08:56
Polplastron

Polplastron

Ik bemeste tot voor enige jaren elk voorjaar met een startmeststof voor gazon, vb. Gazonstart van DCM. Deze meststoffen bevatten een hogere concentratie stikstof (N) waardoor je klaver na een paar jaren geen kans meer krijgt.

Inmiddels heb ik er spijt van want ik zou graag terug klaver in mijn gazon hebben, maar zelfs na twee jaar niet bemesten en zelfs het inzaaien van klaver, lukt het niet.

Dus: In het voorjaar bemesten met een meststof met hoge N-waarde. Daar is je antwoord.
Verder ben ik helemaal akkoord met Leerling.
dinsdag 18 juni 2024 - 11:10
leerling

Leerling

Klaver is een indikatorplant voor stikstofarme grond.
Geen idee waarom dat zo zou zijn. Ik weet zelfs niet of "stikstofarme grond" nog bestaat in onze Lage Landen.

Als je stikstof toevoegt aan stikstofarme grond, gaan de bovengrondse delen van planten harder groeien, maar niet de ondergrondse. Voor gras betekent dat dat het wel mooier oogt, maar dat je het eigenlijk verzwakt.

Er zit tegenwoordig veel meer stikstof in de lucht en in de grond dan vroeger en dat geeft overal problemen.
Vandaar alle herrie rond vergunningen voor bedrijven die nog meer stikstof in de lucht dreigen te brengen.

Een citaatje van Wim Collet (doceert plantenleer aan de Erasmushogeschool in Brussel en is landschaps- en tuinarchitect):
Te veel stikstof maakt de bodem kapot.
In de handel zijn veel meststoffen verkrijgbaar waarin stikstof zit. “Dat is geen toeval”, zegt Collet. “Stikstof is het goedkoopste element. Het is een restproduct van de veeteelt en we hebben er in Vlaanderen een overaanbod van. De overschotten gaan voor een deel naar de productie van meststoffen.”

Nu is stikstof wel een belangrijk basiselement voor een gezonde bodem, maar in Vlaanderen zit er al veel stikstof in de bodem. “En dan is het vaak ook nog eens het belangrijkste ingrediënt van meststoffen, omdat het financieel interessant is voor de producenten. Die verhouding is vaak verkeerd. Extra stikstof bijgeven, is vaak overbodig.”

Te veel stikstof heeft gevolgen. “Overdreven stikstofgebruik zorgt ervoor dat er minder leven in de bodem zit. Bodemleven in de structuur zorgt voor een goede uitwisseling van voedingsstoffen, en die blokkeer je als je te veel stikstof bijgeeft."

Met de verkeerde meststoffen maak je het bodemleven kapot en krijg je een averechts effect

Kortom: je loopt het risico dat je met de meststoffen net het omgekeerde krijgt dan wat je wil. “De bodem wordt er vaster door, regenwater kan minder goed infiltreren en er kan ook minder water verdampen. De bodemkwaliteit gaat erop achteruit.”
https://radio2.be/lees/wil-je-een-perfect-gazon-trap-niet-in-de-val-van-de-meststoffen

Meten is weten. Als je wil weten wat jouw bodem nodig heeft om er de gewassen te laten groeien die jij wil, laat dan een staal onderzoeken. Dat kan bv. bij de de Bodemkundige Dienst van België: https://www.bdb.be/nl/staalname-en-analyse

Voor een onderhoudsarme(re) tuin met veel minder ergenis: pas je plantkeuzes aan aan de grond i.p.v. omgekeerd.
dinsdag 18 juni 2024 - 13:39
Peterplant

Peterplant

Bloedmeel is goed tegen klaver. Klaver leeft samen met stikstofbindende bacteriën en kan daardoor goed groeien op stikstofarme grond, terwijl de grassen waaruit het gazon is samengesteld juist veel stikstof willen hebben. Als die grassen veel stikstof krijgen zullen die grassen de klaver overwoekeren en dat is wat Micwou wil.
Natuurlijk is te veel stikstof niet goed voor de natuur, maar er zijn zat mensen die hun tuin niet willen inrichten als een stukje natuur, maar het naar hun eigen hand willen zetten.
dinsdag 18 juni 2024 - 20:25
leerling

Leerling

Wat baten kaars en bril ...
dinsdag 18 juni 2024 - 22:27
Micwou

Tekst aangepast

Micwou

Ja dan werp ik niet de juiste hoeveelheid ik werp met de hand.
woensdag 19 juni 2024 - 10:10
Peterplant

Peterplant

Gewoon lekker om en over de klaver strooien.
woensdag 19 juni 2024 - 13:14
Zeus

Zeus

Om het omgekeerde te bewerkstelligen, dus meer klaver in het gazon, wat is dan de aanpak ?
woensdag 19 juni 2024 - 18:19
leerling

Leerling

Gras wieden daar waar klaver groeit.
woensdag 19 juni 2024 - 19:10
Zeus

Zeus

Evident
Ik heb meer een "onkruidgazon" waar aan de ene kant prachtige groene klaver groeit met zijn witte bloemen maar aan de andere zijde het andere "onkruid " triomfeert. Kan ik op die plaats bvb klaver inzaaien
woensdag 19 juni 2024 - 20:32
leerling

Leerling

Geen idee, want geen ervaring mee. Aangezien klavergazons een nieuwe trend zijn, vermoed ik wel dat dat kan lukken.

Andere mogelijkheid als de klaverkant van je gazon gelijkaardig is aan de andere kant: verplant een deeltje van de klaver.
woensdag 19 juni 2024 - 22:23
Zeus

Zeus

Dankjewel ik ga me er een beetje in verdiepen verder
donderdag 20 juni 2024 - 07:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).