menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tomaten

Ga naar meest recente reactie

Claeske

Tekst aangepast

Claeske

Ik vraag mij af waarom mijn tomatenplanten beginnen te verslakken meer bladeren beginnen gewoon op te krullen en te verdorren. Het gaat hier over coer de boeuf.
Ik heb nu een glazen serre sedert en paar weken, eerder had ik polycarbonaat platen en een houten serre maar die serre was aan vervanging toe. Nu dus een aluminium serre met glazen wanden. Zou dat glas de oorzaak kunnen zijn, vorige jaren had ik dat niet.
Ook de stammen beginnen donker te worden. Ik hoop dat er een oplossing is want alles valt dit jaar tegen.
maandag 24 juni 2024 - 18:46
Claeske

Tekst aangepast

Claeske

Ik vraag mij af waarom mijn tomatenplanten beginnen te verslakken meer bladeren beginnen gewoon op te krullen en te verdorren. Het gaat hier over coer de boeuf.
Ik heb nu een glazen serre sedert en paar weken, eerder had ik polycarbonaat platen en een houten serre maar die serre was aan vervanging toe. Nu dus een aluminium serre met glazen wanden. Zou dat glas de oorzaak kunnen zijn, vorige jaren had ik dat niet.
Ook de stammen beginnen donker te worden. Ik hoop dat er een oplossing is want alles valt dit jaar tegen.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

maandag 24 juni 2024 - 18:50
Patrikc

Patrikc

Staan ze in vollegrond ? Ze tonen volgens mij dat ze meer bemesting en meer water willen, die stengels moeten dubbel zo dik zijn, die bladeren veel groter.
dinsdag 25 juni 2024 - 09:20
Claeske

Tekst aangepast

Claeske

Dag Patrikc,
ja ze staan in de serre in volle grond. Ik geef ze 2 maal per dag water. De bladeren krijgen eerst wie vlekken dan gaan ze opkrollen en dan verdorren ze. Misschien zijn de stengels iets te dun ik gebruik dit soort planten al zeker 5 jaar. Maar dit heb ik nog niet mee gemaakt Ik vind het zo jammer na al die moeite. Ik zie dat de stammen ook zwart beginnen te worden. Om nu nog opnieuw te planten zal het wel te laat zijn zeker. Enfin ik ga eerst proberen met meer mest te geven.,

Allerlei Vragen ivm de Tuin

dinsdag 25 juni 2024 - 18:51
Peterplant

Peterplant

Ziet er uit als Phytophthora.
woensdag 26 juni 2024 - 10:16
Claeske

Tekst aangepast

Claeske

Bedankt voor uw bericht. Ik ben die ziekte gaan opzoeken. Komt blijkbaar bij tomaten en aardappelen voor. Als ik het goed begrijp de planten uittrekken en in de kompostbak bij het vuil zetten. Er zouden ook middelen bestaan maar ik vrees dat dat niet veel zin zal hebben. Dus dit jaar helaas geen tomaten.
woensdag 26 juni 2024 - 13:49
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

ik vind het vreemd dat je al jaren tomaten teelt en die ziekte niet kent.

Eigenlijk komt de ziekte in serre nauwelijks voor, tenzij je heel onoordeelkundig water geeft.
woensdag 26 juni 2024 - 16:18
Claeske

Claeske

Ja ik kweek al lang tomaten. Normaal zaai ik ze zelfs maar dit jaar was ik te laat om nog te zaaien. Mijn serre was aan vervanging toe maar door het aanhoudende slechte weer heb ik het te laat gezien. Dus een nieuwe serre waar ik ook andere grond in gedaan heb. Potgrond toegevoegd om de grond te verbeteren en dan goed water gegeven dan die grond was door en door droog. En paar dagen gewacht en dan de grond bemest en weer water gegeven verschillend dagen na elkaar om zeker te zijn. Ik steek ook ieder jaar een koper koperdraad door de stam want dat zou goed zijn tegen de roest. Het eerste jaar had ik daar last maar sinds dat koper draadje nooit meer gebeurd. In mijn andere serre waar ik snoepomaatjes kweek heb ik vandaag gezien dat daar ook een stammetje begint zwart te worden. Ik ben 72 en een zware operatie achter de rug die het allemaal niet gemakkelijk maakt maar toch kan ik het niet laten om nog iets in mijn tuintje en serre te doen. En sorry maar die ziekte kende ik echt niet, ik wist ook niet dat zoiets bestond. Mijn plantjes kocht in dit jaar bij Aveve, misschien ook niet goed. Ik vraag mij af of ik dat geneesmiddel zou bestellen, zou het nog helpen.
woensdag 26 juni 2024 - 21:47
Claeske

Claeske

Nog iets, ik heb hier 2 regenwater tonnen die al lang vol water zitten. Zou het kunnen dat het water in die tonnen niet meer goed is om aan planten te geven, ik gebruik dat namelijk altijd. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van mijn tomatenziekte.
woensdag 26 juni 2024 - 22:19
dries944

Dries944

Als je de grond wilt verbeteren gebruik je beter compost,potgrond is voor potten en heel duur als je dit vergelijkt met compost.
Normaal blijft dat water goed ,ook als er algen in groeien.
woensdag 26 juni 2024 - 23:18
Claeske

Claeske

Bedankt voor de hulp.
Ik zie allerhande producten om schimmel te bestrijden maar is er iets wat echt afdoende is. Zelfs hier op de webshop zijn er te zien maar blijkbaar meer voor aardappelziekte. Zou Bio Spuitzwavel iets kunnen helpen.
donderdag 27 juni 2024 - 09:42
Peterplant

Peterplant

Alle regen van de laatste maanden is perfect voor de Phytophthera. Dat is gewoon pech dus. Regenwater kan niet slecht worden. Volgend jaar nieuwe kansen.
donderdag 27 juni 2024 - 11:00
dries944

Dries944

Als er dieven zijn die nog niet aangetast zijn kun je die afknippen en laten wortelen in water of potgrond,dan heb je nieuwe planten.
Er zijn geen middelen die deze ziekte kunnen doen verdwijnen,voorkomen beste optie!
donderdag 27 juni 2024 - 11:53
Claeske

Claeske

Bedankt voor het goede idee. Ik zal dat zeker gaan doen, de zomer is nog lang dus herbeginnen is dan zeker een optie
donderdag 27 juni 2024 - 17:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).