Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Deze zwam zag ik op weg naar mijn werk, ik vraag me af hoelang hij zo mooi blijft en of hij in de winter wegvriest, ik ken niets over zwammen, zou hij maar eenjarig zijn, of groeit hij ieder maand verder?
ja, Esem dat is een ballerinarokje met tule laagjes als kind wou ik dat niet aan doen, als mijn moeder vroeg wat ik dan wel wou doen dat antwoordde ik Karate... mocht dan weer niet !
Ik was een meisje.... allee 't is dan toch goed gekomen met mij
Ik denk dat het de zwavelzwam is. Deze groeit op verschillende loofbomen. Als de zwam jong is, is hij sappig en kan als schnitsel gebakken worden. Alleen de geur is niet uitnodigend, het is zurig. Toch is deze zwam een gevreesde parasiet. Hij veroorzaakt bruinrot. Maar mooi is zo'n stapelflat wel.
Laetiporus sulphureus
De jonge exemplaren van deze soort kenmerken zich door een overduidelijk vlezig en sappig voorkomen. Ze zijn zijdelings vastgehecht aan het hout. De hoed kan tien tot dertig cm breed worden. Op jonge leeftijd is deze knolvormig, later halfbol- tot waaiervormig. Hij is gerimpeld, berijpt en heeft een roodgele, geeloranje tot okergele kleur. De onderkant is bedekt met een fijne laag heel korte buisjes met zwavel- tot okergele poriën. Het vlees, wittig tot geel, is eerst zacht en elastisch. Bij oude exemplaren is het hoornachtig en broos. Verse exemplaren hebben een opvallende geur en een zure smaak.
Deze soort groeit van mei tot oktober op dode of levende stammen van loofbomen die in de winter hun blad verliezen. Hij heeft een groot verspreidingsgebied, van het laagland tot in heuvelachtige gebieden. De jonge, nog sappige vruchtlichamen zijn eetbaar. U kunt ze paneren en bakken en als kruiderij toevoegen aan azijn. Vers zijn ze licht giftig.
Dat eetbaar zo i och eerst maar eens vragen aan echte kenners voor je er van wil smullen.
Want met een zwam weet je maar nooit.
gr Eddy
Hallo,
Er is ander eten genoeg, ik eet tenminste eerst maar even iets anders.
Dan blijft de zwam gewoon mooi aan de boom, net zo mooi!
Groetjes, en eet smakelijk, (wie het eten van de zwam wil proberen) Ria.