menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cyanamide

Ga naar meest recente reactie

Tjoolaere

Tjoolaere

Ben al meer dan 50 jaar hobbytuinder en heb dit voorjaar een stommiteit begaan bij de voorbereiding van mijn serre.
Ik had op internet gelezen dat cyanamide een uitstekend middel was om de grond eens te ontsmetten; ik had na de vele jaren gebruik last van kurkwortel bij tomaten en schimmel op veldsla.
Dit gedaan eind februari als volgt : 40 gr/m² strooien, spitten en bovenop nog eens 40 gr/m² en dan behoorlijk water gegeven.
Maar nu, zo half maart :
- 5 vroege aardappelen geplant, deze staan mooi
- sla uitgeplant en deze is geel aan het worden en is nog geen cm gegroeid
- wortelen gezaaid : deze laten zich nu zien
- pakje radijzen : exact 7 in opkomst
- tomaten binnenshuis gezaaid, verspeent en in serre op de bank geplaatst, deze worden bleekgroen en groeien amper, dacht aan de potgrond en heb die nog verpot in 2 andere merken; binnenshuis geen probleem.
- aardbeiplanten in hangpotten hebben het ook moeilijk, bladeren krijgen licht bruine randen.
Ja, dus TEVEEL cyanamide gebruikt en ga voor de zekerheid tomaten in grote potten zetten.
Serrevensters staan dag en nacht gedeeltelijk open, geur is aan het minderen.
zaterdag 7 april 2012 - 18:35
lam

Lam

Ja, dat is niet zo geweldig om zo n stikstof metststof te gebruiken en zeker niet in een kas (serre).
Het wordt normaal gebruikt om extra onkruid groeit te voorkomen. Kalkstistof kan zeer goed buiten gebruikt te worden.
De aardappels groeien enorm, maar de opkomst blijft tov van het gewas sterk achter.
Zaden kiemen slecht tot helemaal niet.
Om verdere schade te voorkomen , geef extra veel water om de stikstofverbindeningen uit te spoelen, heeft ook veel met de temperatuur te maken om de stikstofverbindingen om te zetten door bacterieen
tot makkelijk opneembare stoffen voor de planten. Dus het vraagt veel tijd.
Veel succes in de toekomst
maandag 9 april 2012 - 14:39
Tjoolaere

Tjoolaere

Regelmatig beregend en lijkt weer goed in orde.
Uitgeplante sla doet het nu uitstekend.
De enkele vroege aardappelen zijn al een 20cm hoog.
Tomatenplanten gezet sedert half april groeien verder.
zondag 29 april 2012 - 12:09
lam

Lam

Daar ben ik blij van, van het resultaat . Meestal hoor je niets meer op een antwoord, dus ook daar voor hartelijk dank.
Houdt er rekening mee, dat het lek nog niet boven water is , vegatatief lijkt alles perfect( de groei van de sla en zo), maar generatief gaat het tegen vallen. De aardappelen geven meer loof als opbrengst , misschien de tomaten ook wel.
Dit komt door de steeds meer vrijkomende stikstof, dus meer opneembaar voor de plant.
Veel succes in het tuinseizoen.
dinsdag 1 mei 2012 - 09:21
sirius

Sirius

http :// www .kalkcyanamide.de/nl/werking/omzetting
dinsdag 1 mei 2012 - 13:32
Tjoolaere

Tjoolaere

Vervolg en resultaten op mijn eerste bericht van 7 april hierboven.
- Tomaten groeien formidabel, wel veel blad.
- wortelen : heel mooie van een duim dikte.
- Bonen geplant half april, zijn vanaf volgende week oogstbaar.
- Aardappen, inderdaad heel veel loofontwikkeling, maar wat een opbrenst ! Heden, 2 planten gerooid en .....4,420 gr. Ras Berber.

Tuinbabbel

zaterdag 23 juni 2012 - 12:37
lam

Lam

Hartelijk dank voor het op de hoogte houden van de resultaten.
Wat mij het eerste opvalt is de geweldige kleur van het bonenblad , mooi groen(door de stikstof komt dat, maar wel mooi).
Bij de tomaten kunt u rustig wat blad verwijderen daar kunnen ze wel tegen , geeft ook meer zon op de tomaten.
De aardappel oogst valt mij mee , moet ik zeggen en zo mooi van grote.
Welke poter maat heeft u gebruikt ? Komer er veel kleintjes in voor, dat kan door de stikstof overmaat komen.

Dan voor uw bericht geving , toch een mooi resultaat ondanks het foutje.
zaterdag 23 juni 2012 - 13:04
Tjoolaere

Tjoolaere

Oei, foto was wel wat te groot hé. Gewijzigd.
Wat betreft de aardappelen, pootformaat 35/40 of zoiets, ik had er 42 in 1 kilo. Bij oogsten geen enkele kleine gevonden. Een zeer smakelijk halfvast kokend ras met tevens goede bak- en frieteigenschap.
Tomaten : zijn van geoogste zaden van een Hongaarse soort; ik denk dat het hybriden waren gezien de groei en tomaatvorming nu. Toevallig gisteren gehoord op tv 1 in "100 zonnen" van een tomatenkweker dat men bij het afsnijden van bladeren het snoeimes even in azijn dopt, dit ter voorkoming van schimmel op de snijwonde.
Bonen zijn van het franse type, blijven lang fijn. Ras "proton"
Pootaardappelen en bonen verkrijgbaar bij Aveve (als ik dit hier mag zeggen)
zaterdag 23 juni 2012 - 18:42
dries944

Dries944

Dit is toch niet meer verantwoord om dit product te gebruiken, dit dood het bodemleven waardoor je chemische of biologische producten moet gebruiken om je planten in leven te houden.
Geen bodemleven is ook geen humus waardoor de bodem zeer snel uitdroogt!
zondag 4 juni 2023 - 19:25
Boerke

Boerke

Sorry Dries, maar ieder zijn gedacht. Weet je dat ze zelfs hier in tuincentra zeggen dat Bio-producten niet efficiënt zijn. Ik zat met "beestjes" in onze prei. Toen vroegen ze mij hoe ik die behandelde. Ik zei met dat ( BIO-product) zoals vroeger met het andere product dat nu niet meer verkrijgbaar is. En je weet nooit wat hij me antwoorde. " Als je BIO gebruikt moet je dat twee-wekelijks herhalen om hetzelfde effect van vroeger te behalen(bij éénmalig gebruik). Het enige verschil is dat BIO het geld uit uw zakken haalt en dan nog. Maar ja, wij moeten mee want anders zouden we dat niet verkopen". Toen begreep ik ook waarom de fruitteler recht over ons bijna wekelijks door zijn "BIO-fruit" rijdt om te besproeien .
woensdag 7 juni 2023 - 10:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon