menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe

Ga naar meest recente reactie

jacolineb

Jacolineb

Hallo allemaal,

Heb zojuist het verhaal zitten lezen over de bamboe die het huis in kwam. Gruwelijk lijkt me dat! Onze bamboe is gelukkig iets minder agressief maar hij ondermijnd wel alles in de tuin en de bamboe plant die we bij het kopen van het huis erbij kregen ontwikkeld zich langzaam tot een soort Chinees Panda paradijs. De kas van de buren komt wel langzaam omhoog dus zij zijn ook niet blij.
Nu las ik in de antwoorden dat afsnoeien en met Roundup bespuiten werkt. Kan ik daar gewoon de 'legale, uit het tuincentrum' Roundup voor gebruiken of heb ik daar een zwaardere variant voor nodig?
Ik heb me ook wel eens laten vertellen dat, wanneer je maar vaak genoeg snoeit, hij ook zal verdwijnen.
Uiteindelijk zal het beste wel zijn met een graafmachine de hele handel eruit trekken maar misschien kan het op een iets subtielere manier.
Alvast bedankt voor de tips en groeten,
Jacoline
zaterdag 25 augustus 2007 - 10:44
pekingeend

Pekingeend

Hallo Jacobineb.

Lees daarnet je reactie op een verhaal over bamboe die het huis in kwam.
Waar kan ik dat verhaal vinden? Heb overal gezocht maar kan het niet vinden.
Wij hebben nl. ook die grootbladerige bamboe in de tuin. Een "haag" van 6 mtr. lang, 4 mtr. hoog en 1,5 mtr. diep.
Inmiddels groeit hij ook al bij de buren want hij gaat gewoon onder de 60 cm. diep ingegraven afscheiding door en zoekt overal een uitweg met zijn dikke wortels. Wij hebben dus behoorlijke agressieve bamboe.
Alvast bedankt voor je antwoord.
Gr. Phil.
zaterdag 25 augustus 2007 - 11:35
jacolineb

Jacolineb

Hallo Phil,

Dit verhaal staat bij 'Tuinaanleg, onderhoud' en dan 'Riet/Bamboe.
Het is echt een bizar verhaal, het lezen waard, vooral omdat er ook een conflict is met de buren over het wel of niet mogen verwijderen van de struik.
Succes ermee!
Groeten, Jacoline
zaterdag 25 augustus 2007 - 11:39
pekingeend

Tekst aangepast

Pekingeend

Hallo Jacoline.

Idd, wat een bizar verhaal zeg. Ben mij rot geschrokken. Het huis van de buren staat momenteel leeg maar wij gaan ervoor zorgen dat de nieuwe buren geen last meer zullen krijgen van onze bamboe. Dan maar een andere afscheiding plaatsen. Nieuwe schutting met iets anders er tegenaan.
Op dit moment staan er al flinke stengels bamboe bij het buurhuis in de tuin zoals wij kunnen zien uit ons slaapkamerraam.
Snoeien doen wij al jaren want onze bamboe hebben wij 18 jaar geleden geplant. 7 Stuks 50 cm. hoge plantjes waren het toen nog en niemand in het tuincentrum heeft ons verteld dat het spul zo zou kunnen gaan woekeren. Daar zijn wij inmiddels wel achter gekomen. Nu is het een volumineus bos geworden zoals jij schrijft, voor Panda's.
De "haag" staat maar 3 mtr. van de achterkant van ons huis af en ik moet er niet aan denken wat er misschien al onder het huis ergens zit misschien. Wie weet in de kruipruimte of zo. Kan mij niet voorstellen dat er ergens ineens zo'n wortels het huis in komen want in onze tuin wurmt hij zich gewoon tussen de tegels naar boven en moet zo ongeveer om de twee jaar de betegeling opnieuw gelegd worden. Bamboe vind ik erg mooi om te zien en apart als afscheiding. Mijn man wil het spul al jaren totaal verwijderen maar ik ben/was het daar nooit mee eens.
Nu ik echter al die verhalen gelezen heb gaat hij, wat mij betreft, idd totaal eruit. Mits dit nog mogelijk is want je weet nooit waar er nog iets onder de grond zit. Afsteken van de wortels heeft ook geen zin, hebben wij al zo vaak met een steekschop gedaan. Komt hij later of op dezelfde plaats of ergens verder toch weer omhoog.
Wij moeten echt snel ervan af, maar hoe? Nergens kan ik vinden wat de beste en vooral definitiefste manier is om ervan af te komen. Met die Round up duurt jaren en inmiddels hebben wij dan al nieuwe buren waar ik geen problemen mee wil.
Als je iets vind of weet hoe, laat het mij dan s.v.p. weten. Zelf blijf ik ook zoeken naar info.

Gr. Phil
zaterdag 25 augustus 2007 - 13:41
jacolineb

Jacolineb

Hoi Phil,

Ik blijf ook zoeken naar een oplossing. Afsteken heb ik na een minuut of 10 opgegeven omdat ik er errug moe van werd en het toch niet ging. Een tijdje terug heb ik met een tuinman gesproken die bij ons ziekenhuis de planten doet. Hij wist een bepaald stofje wat zou helpen. Ben de naam weer kwijt maar ga er achteraan. Je hoort het, ok!?
Groeten, Jacoline
zaterdag 25 augustus 2007 - 14:27
jdcoster

Jdcoster

Wat zou je denken van elke dag een beetje afsteken en uitgraven? Met kleine stukjes en als je moe wordt stop je.
Jouw gevecht met de bamboe kun je namelijk een beetje vergelijken met oorlog.
Je kunt alles van vijand vernietigen (en met Round Up zal dat wel lukken) maar aan puin ruimen en de ruïnes slopen daaraan ontkom je in dit geval wel niet, of je blijft achter met een soort spookbos.
Het is dus niet veel gekort.
Tik in dit verband op dit forum bij 'zoeken' ook eens 'Round Up' in en lees eens alles daarover. Je zult zien dat die chemische middelen ook hun tol eisen, desnoods aan de volgende generaties.
Goede moed en sterkte.
maandag 27 augustus 2007 - 08:38
pekingeend

Pekingeend

@ Idcoster.

Ja, eruit halen met een graafmachientje lijkt mij het beste. Anders kom je er nooit vanaf. Dan is het nog maar de vraag of alles, meters ver misschien, uit de grond verdwenen is. Want ook al knip je de plant van boven hartstikke kaal, de wortels groeien gewoon verder en komen ergens anders weer te voorschijn. Bovendien is mijn man al jaren rugpatient en ook elke dag een stukje zie ik hem nog niet doen.
Met Round Up, heb het gelezen, gaan wij niet beginnen. Ten eerste is het chemische troep, ten tweede duurt het jaren heb ik ergens gelezen. De tip van jou "elke dag een beetje" was niet slecht, maar ja dat lukt hem denk ik niet.

maandag 27 augustus 2007 - 11:46
jdcoster

Jdcoster

En familie, kennissen en buren mobiliseren? En dan samen lekker eten bijvoorbeeld? Of in ruil op hun kinderen passen, de strijk doen of ... vul maar in.
maandag 27 augustus 2007 - 13:32
pekingeend

Tekst aangepast

Pekingeend

Hallo allemaal.
Inmiddels heb ik per e-mail een aantal tuincentra aangeschreven met ons verhaal over woekerende bamboe en heb van hun allemaal antwoord gekregen.
Ze kwamen allemaal met het advies; GRAAFMACHIENTJE HUREN. Eentje kwam met het idee "indammen met dat bekende dure zeil". Nou, daar weten een aantal mensen van dat het helemaal niet helpt. Denkelijk gaan wij een graafmachientje huren want met de steekschop is veel te zwaar werk voor mijn man. Het zal wel voorjaar worden voor wij eraan beginnen want hij moet binnenkort geopereerd worden en mag daarna geen zwaar werk doen. Als het zo ver is dat wij er aan gaan beginnen of klaar is, zal ik nog wat laten horen in dit forum.
Groetjes,
donderdag 20 september 2007 - 10:17
Djairo

Djairo

Een ramp,heb dit vroeger ook ééns voorgehad,je kon niet meer blootsvoets over de gazon,overal priemden de scheuten naar omhoog!!!
Maar bamboe is mooi,en de tip is,plant hem in een blauw vat(regenvat) waar je gaatjes onderin boort,graaf eeen kuil plaats het vat er in en daarin de bamboe,gegarandeert blijft hij dan binnen de perken,en raast niet meer als een bezetene door je tuin.
Frank
dinsdag 25 september 2007 - 20:40
pekingeend

Pekingeend

Beste Frank.
Een goed idee van die regenton. De gaatjes zijn natuurlijk bedoeld om het regenwater af te voeren neem ik aan. Inderdaad is bamboe erg apart en mooi om in je tuin te hebben. Echter het is maar de vraag of wij dat nog willen als alles weg is. Mijn man wil het niet meer en ik ben erg geschrokken van het verhaal en de foto's over die bamboe die het huis in gegroeid was.
Misschien dat wij er een aantal bolbomen op gaan planten want wij moeten daar iets hebben staan wat de zon gaat tegenhouden die anders onze kamer binnenschijnt.
woensdag 26 september 2007 - 09:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon