Ik geef je dit alleen maar mee uit ondervinding.
Een tuin zelf ontwerpen geeft je tuin een eigen ziel.
Ik kan bijna alle tuinen die ontworpen zijn door een arcitect er uit halen,een eigen ontwerp heeft en geeft een eigen karater aan je tuin.
Misschien spijtig voor hen die er hun brood mee moeten verdienen maar het is zo.
Wij doen elk jaar mee aan open tuinen, en ik heb tot nu toe toch altijd al leuke reactie's gekregen.
En ik heb al vele tuinen gaan bekijken en er zijn echt pareltjes bij,onder de tuinen die de eigenaars zelf hebben ontworpen.
Ik heb mijn tuin ook zelf ontworpen en dit in stadia's,elk jaar weer een stukje erbij.
Tot nu 18 jaar later en er geen grote veranderingen meer worden doorgevoerd maar toch nog steeds word er hier en daar nog wat aangepassingen gedaan.
Een kwestie van het oog wil ook wel eens iets anders zien,en ook de vele kijklustige die we elk jaar over onze tuinvloer krijgen.
Veel tuinen gaan bezoeken om ideeën op te doen maar ze niet copieëren.
Alleen fragmenten daarvan gebruiken om je eigen tuin vorm te geven,en zo en totaal beeld van je tuin zelf ontwerpen.
Als je groene vingers hebt ,kan dit geen probleem zijn.
En leren doe je met vallen en opstaan.
Eén groot voordeel is, vind je het niet goed dan neem je de spade en je verplant hier en daar een plant tot je voldoenig hebt van wat je zelf hebt gecrieërd.
Maar het is uiteraard aan jou de keuze of je al dan niet gebruik wil maken van een arcitect.
Enkele insectenlokkers zijn Delphinium of ridderspoor, budleia of vlinderstruik,Euphatorium of leverkruid,Geranium of ooievaarsbek,Rudbecia,Mepeta of kattekruid en nog zovele andere.
En idd zoals krissie al schreef in dit tuincenter kanje een tuinplan laten ontwerpen op die voorwaarde.
Gr Eddy,