menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hulp please

Ga naar meest recente reactie

pk

Pk

Ik zit het ene na het andere ontwerp te bedenken voor onze toekomstige tuin (nu nog een stort van bouwafval)maar ik heb zodanig veel ideeën dak er zelf niet meer uit geraak. Ik wil een cottagetuin met vijver en zo'n kleine achthoekige serre, en het liefst ook nog wat gras voor de kids...Waar plaats ik dit allemaal het best? Hoe begin ik hier eigenlijk aan? Ben nog leek...help[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 9 februari 2008 - 16:02
pk

Pk

Dit is dan één van mijn schetsen[afbeelding verwijderd niet-https]
Ahja, Het perceel is onderaan 17.5 meter breed, 31 meter lang en bovenaan wat smaller,14 meter
zaterdag 9 februari 2008 - 16:13
pk

Pk

[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 9 februari 2008 - 16:14
LauraK

LauraK

Dat ziet er al heel aardig uit! Heb je ook ruimte ingepland voor een terras (en denk daarbij aan
de ligging t.o.v. de zon), of gebruik je daar de bestrating voor? Hou er qua hoogte van planten
e.d. ook rekening mee dat je er van binnen het huis uit ook fijn op kan uitkijken.

Een heel werk, zo'n tuin aanleggen vanaf nul, maar des te meer eer en plezier heb je er
achteraf van. En nu is het de ideale tijd om mee te beginnen!

Groeten van Laura.
zaterdag 9 februari 2008 - 18:26
pk

Pk

We hebben voorlopig grijze betonklinkers gelegd rondom het huis en aan de garage. Ik heb dus terras in de hoek tussen living en keuken(zon 'smorgens en wat in middag) en aan garage (avondzon).Ik zou aan de vijver ook nog een zitplaats willen voorzien,maar dan eerder een tuinbank ofzo
zaterdag 9 februari 2008 - 18:32
LauraK

LauraK

Wat ook aardig past in een cottagetuin, zijn kleine zithoekjes (b.v. bistrosetjes) en tuinbankjes
her en der. Je kan dan kiezen waar je gaat zitten, in de zon of juist in de schaduw. Ook voor
de kinderen zijn dat dan leuke speel- en picnickplekjes. Je hebt goede ideeën, dus die tuin gaat
helemaal lukken!

Groeten van Laura.
zaterdag 9 februari 2008 - 18:38
pk

Pk

Allez, bedankt, jij geeft me extra moed om er aan te beginnen, ik laat hier zeker nog wat foto's na over hoe alles evolueert,groetjes
zaterdag 9 februari 2008 - 20:04
LauraK

LauraK

Dat is een prima idee om hier foto's te plaatsen van de ontwikkeling van de tuin. Er zijn dan
vast en zeker mensen die daarbij weer leuke en goede ideëen hebben, zodat je van je tuin
een eigen paradijsje kan maken. Volgens mij ben jij al net zo besmet met het tuin-virus als
wij allemaal hier! Leuk om andermans verrichtingen ook gade te kunnen slaan!

Groeten van Laura.
zondag 10 februari 2008 - 15:20
pk

Pk

Hihi, daar is iets van. Ik heb nog nooit een tuin gehad en heb intussen al een 5-tal boeken gekocht en die 20 keer doorgenomen. mijn ventje komt zot want ik ben aan het experimenteren geslaan met zaaien...ik spaar zelfs die lege doorzichtige druivenbakjes om die als mini-serre te gebruiken! Morgen mag ik gratis een esdoorn gaan halen bij kennissen die hun tuin gaan verbouwen, ik zal hem voorlopig nog ergens in een hoekje moeten zetten want eerst moet alles nog afgegraven en opnieuw opgevoerd worden.
zondag 10 februari 2008 - 17:31
pk

Pk

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Dit zijn dus de eerste foto's, nu nog een ruïne. De esdoorn heeft een voorlopig plaatsje gekregen, nu hopen dat hij er goed doorkomt hé
zaterdag 16 februari 2008 - 12:17
pk

Pk

Moesten er mensen zijn met ideeën: laat maar komen hé

zaterdag 16 februari 2008 - 17:44
Nirak81

Nirak81

Het ontwerp hierboven is al hartstikke mooi. Ik weet niet hoe oud uw kinderen zijn, maar misschien wilt u ook rekening houden met het plaatsen van een zwembad in de zomer? Het gras vind dit uiteraard niet leuk, en om die reden komt in onze nieuwe achtertuin een extra groot terras zodat we erop kunnen zitten en er een zwembad op kan staan.

Heeft u al enig idee of u vissen in de vijver wilt of wat voor planten u in de border wilt planten?

zaterdag 16 februari 2008 - 21:09
pk

Pk

We zouden idd een zwembad kunnen zetten in de zomer, en die zou achteraan naast garage kunnen staan, ik zou graag vissen hebben en de beplanting....ja, ik weet niet goed hoe er aan te beginnen
maandag 18 februari 2008 - 09:53
Nirak81

Nirak81

We zouden idd een zwembad kunnen zetten in de zomer, en die zou achteraan naast garage kunnen staan, ik zou graag vissen hebben en de beplanting....ja, ik weet niet goed hoe er aan te beginnen


Wat je allereerst moet bepalen is waar in de tuin je de vijver neer wilt leggen. Het beste is in een hoek waar het grootste gedeelte van de dag schaduw is, dit omdat een vijver die vol in de zon ligt veel last kan krijgen van ongewenste algengroei.

Ook omvang van de vijver is belangrijk, want in een kleine vijver kun je bijvoorbeeld geen koi karpers houden

Als je bepaald hebt hoe groot de vijver is en hoe diep dan kun je eens gaan kijken wat voor vissen je wilt houden in de vijver en hoeveel mogelijk is (te veel vissen betekend een vijver die snel vervuild en dus weer ongewenste algengroei). Als je wat meer vissen wilt houden in een relatief kleine vijver kun je ook een vijverpomp gebruiken, dit wil wel eens wat meehelpen maar is geen wondermiddel. Zowiezo is het niet verkeerd om ook op een kleine vijver een pomp aan te sluiten.

Voordat je vissen kunt gaan houden in een vijver moet de vijver eerst in biologisch evenwicht brengen. Dat betekend water, planten en even een poos in laten draaien. Het beste is zelfs enkele weken / maanden zonder vissen en daarna rustig het vissenbestand opbouwen.

Als je niet wilt dat je veel jonge vissen krijgt (met het risico op overbevolking) kun je bijvoorbeeld een zonnebaars in de vijver plaatsen. Dit is een jager van nature en zal jonge vissen zien als een lekkernij. Plaats niet meer dan 1 zonnebaars in de vijver, want zonnebaars kweekt heel snel, heel veel jongen en eet zijn eigen kroost niet op, maar verdedigd dit met hand en tand (aggressief). Daarnaast is een zonnebaars ook een mooie vis om te zien: in de zon schitteren zijn schubben mooi in allerlei kleuren op.

Ook wat overweegpunten zijn: wil je een kunststof voorgevormde vijver of een van vijverfolie. Aan beide zitten voor en nadelen. (denk aan het moeilijk waterpas leggen van een voorgevormde vijver en denk aan wortelgroei en beschadiging van folie.

Mocht je nog vragen hebben mbt vijver, dan hoor ik het wel
woensdag 20 februari 2008 - 19:20
pk

Pk

Bedankt voor de info Nirak! We zouden de vijver halfschaduw aanleggen en liefst met vijverfolie (vind ik het natuurlijkst ogen). We zouden beginnen in september/oktober, want ik heb me laten vertellen dat dit de beste periode daarvoor is,
groetjes ,Anne
woensdag 20 februari 2008 - 20:10
Nirak81

Nirak81

Bedankt voor de info Nirak! We zouden de vijver halfschaduw aanleggen en liefst met vijverfolie (vind ik het natuurlijkst ogen). We zouden beginnen in september/oktober, want ik heb me laten vertellen dat dit de beste periode daarvoor is,
groetjes ,Anne


Dat klinkt goed pk, en september / oktober is inderdaad een hele goede tijd om een vijver aan te leggen. Veel succes
donderdag 21 februari 2008 - 19:39
pk

Pk

In het stuk naast de garage komen er dus 2 kippen en een compostbak, ageschermd door een heg....da was nu nog een stukje dat nog niet gevuld was, goed hé
woensdag 27 februari 2008 - 08:55
pk

Pk

En ipv van 3 salix tussen mijn lavendel zullen er 3 rozen op stam komen( heb hier ergens gelezen dat dat een goede situatie is om geen bladluizen te hebben op de rozen. Wat dit forum allemaal goed voor is! Allemaal van harte bedankt voor de goede tips hoor!
woensdag 27 februari 2008 - 08:57
pk

Pk

Hoera! De esdoorn heeft het blijkbaar overleefd, hij krijgt blaadjes!!
zondag 6 april 2008 - 12:52
hildavw

Hildavw

Pas vandaag heb ik deze topic gezien.
Ik heb ook gezien dat je aan de kust woont.
Dus oppassen welke planten je koopt, want aan de kust doen niet alle planten het even goed als in het binnenland, en dat vergeten ze soms wel te vermelden in tuinboeken.
Kijk misschien eens rond wat er in tuinen in je buurt goed groeit en bloeit en dan je daar al inspiratie uit halen.

Hier kan je al een lijst van geschikte planten vinden :

http://www.rtl.nl/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/components/2005-2006/tuin/afl_29/29_tuin_kijkersvraag.xml?__xsl=/huistuinkeuken/eigenhuisentuin/print.xsl

groetjes

Hilda
zondag 6 april 2008 - 15:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon