We zouden idd een zwembad kunnen zetten in de zomer, en die zou achteraan naast garage kunnen staan, ik zou graag vissen hebben en de beplanting....ja, ik weet niet goed hoe er aan te beginnen
Wat je allereerst moet bepalen is waar in de tuin je de vijver neer wilt leggen. Het beste is in een hoek waar het grootste gedeelte van de dag schaduw is, dit omdat een vijver die vol in de zon ligt veel last kan krijgen van ongewenste algengroei.
Ook omvang van de vijver is belangrijk, want in een kleine vijver kun je bijvoorbeeld geen koi karpers houden
Als je bepaald hebt hoe groot de vijver is en hoe diep dan kun je eens gaan kijken wat voor vissen je wilt houden in de vijver en hoeveel mogelijk is (te veel vissen betekend een vijver die snel vervuild en dus weer ongewenste algengroei). Als je wat meer vissen wilt houden in een relatief kleine vijver kun je ook een vijverpomp gebruiken, dit wil wel eens wat meehelpen maar is geen wondermiddel. Zowiezo is het niet verkeerd om ook op een kleine vijver een pomp aan te sluiten.
Voordat je vissen kunt gaan houden in een vijver moet de vijver eerst in biologisch evenwicht brengen. Dat betekend water, planten en even een poos in laten draaien. Het beste is zelfs enkele weken / maanden zonder vissen en daarna rustig het vissenbestand opbouwen.
Als je niet wilt dat je veel jonge vissen krijgt (met het risico op overbevolking) kun je bijvoorbeeld een zonnebaars in de vijver plaatsen. Dit is een jager van nature en zal jonge vissen zien als een lekkernij. Plaats niet meer dan 1 zonnebaars in de vijver, want zonnebaars kweekt heel snel, heel veel jongen en eet zijn eigen kroost niet op, maar verdedigd dit met hand en tand (aggressief). Daarnaast is een zonnebaars ook een mooie vis om te zien: in de zon schitteren zijn schubben mooi in allerlei kleuren op.
Ook wat overweegpunten zijn: wil je een kunststof voorgevormde vijver of een van vijverfolie. Aan beide zitten voor en nadelen. (denk aan het moeilijk waterpas leggen van een voorgevormde vijver en denk aan wortelgroei en beschadiging van folie.
Mocht je nog vragen hebben mbt vijver, dan hoor ik het wel