menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zeer natte tuin laten opdrogen

Ga naar meest recente reactie

Martijn

Martijn

Hallo allemaal,

Wij wonen nu al een jaar of 10 op onze huidige plaats maar het is altijd al wat gerommel geweest met de tuin. Onze tuin is enorm nat!

Zo nat dat je zelfs na een hittegolf niet op het gras kan zitten zonder een natte broek te krijgen. Zo nat dat er zonder problemen dotterbloem groeit(eens een stukje meegenomen van langs het kanaal, waren onbeschermd). Overgens zit ik nu bij de beschrijving te kijken en hij is alleen kleiner(tot ca 15 cm hoog en 2cm grote bloemen). Nuja, maakt ook niet uit maar het moge duidelijk zijn dat het bijna een moeras is!

We hebben vorig zomer een laag grond erbij op gelegd, tot 50cm, en gelijk alles mooi afgevlakt maar het probleem is er nog steeds.
Op ca 2 spades diep zit een veenlaag. Ca 15cm dik en daaronder meer lagen, we weten niet hoe diep.
We zouden dus graag de tuin wat droger willen. Op een sloot hoeven we niet te rekenen aangezien die reeds aan de hoek van de tuin ophoud.
Doorsteken van het veen met een grondboor durven we eigelijk ook niet omdat we bang zijn dat er dan juist veel water naar boven komt(gewaarschuuwd door de gemeente).

Is er iemand die een idee heeft hoe we dit probleem (zonder extreme kosten) kunnen oplossen of in iedergeval verminderen? Dan kunnen we weer gewoon op het gras zitten en laten groeien zonder da ze meteen worden opgevreten door slakken..

Alvast bedankt!
Martijn
donderdag 10 april 2008 - 16:11
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Drainage buizen leggen op zo een 50-80cm diep

greetz Damy
donderdag 10 april 2008 - 16:42
Esem

Esem

Zonder echt kosten te moeten maken zal je het probleem moeilijk kunnen oplossen.
Tenzij je aan weerszijde van je tuin een gracht zou kunnen graven waar het water kan invloeien,en dan moet het ook nog weg kunnen,zoals bv de riool???

Gr Eddy,
vrijdag 11 april 2008 - 00:40
Martijn

Martijn

Zoals ik al zei hebben wel al een sloot erachter en de boel opgehoogd. Dus van een extra sloot zou ik niet veel verwachten aangezien het dan in de buurt waar de sloot nu zit toch ook al droger zou moeten zijn.

Het gaat er niet om dat het volledig gratis moet wezen maar ook geen buitensporige bedragen door je tuin tot op 3 meter diep te laten afgraven ofzo en nieuwe aarde te plaatsen. Drainage zou kunnen mogelijk maar dan moeten we er alsnog een put bij graven om op wat diepte te komen waar het water in kan lopen.. en die telkens weer leeg pompen.

Ik hoopte dat iemand dus kon vertellen of het waar is dat wanneer je door veen heenboord er veel water omhoog kan komen of dat dat alleen een fabel is. En of het wel zin zou hebben(gat boren, grint erin).

Of zijn er plantensoorten die erg veel water verbruiken? klimplanten bijvoorbeeld. we hebben wel een schutting in de zon en in de schaduuw.
maandag 14 april 2008 - 15:47
tuinenfre

Tuinenfre

Hallo martijn,

Zomaar iets zeggen zonder de JUISTE omstandigheden, oppervlakte maten en algemene toestand te kennen is totaal niet realistisch. Water krijg je altijd (groot)-deels weg. er zijn toch een aantal manieren en verschillende systemen. een aannemer zoeken is de boodschap.

intussen, boor gerust in de veenlaag; geen probleem, grind kanaal is goed, maar zeer diep doen.

Op meerdere plaatsen informeren.

voor alles is er een oplossing !!



succes Frederik
woensdag 23 april 2008 - 19:41
Esem

Esem

Ja idd.is alles op te lossen ten koste van???
Er is gevraagd geweest zonder te veel kosten,en laat maar eens iemand komen om dit probleem op te lossen ,je zal weten wat te betalen.

Maar helemaal zonder onkosten te maken zal het moeilijk gaan.

Gr Eddy,
woensdag 23 april 2008 - 21:30
Martijn

Martijn

Inderdaad. Alles is optelossen maar ik wil geen honderden dan wel duizenden euros erin steken om het op te lossen. Zelf iets doen en installeren is geen probleem dus dat bespaard alweer een aannemer..

Het gaat om een oppervlak van ca 7*18 meter. Het grootste gedeelte is gras dus laat dat ca 7*12 meter zijn waar het om gaat. Het zal me een zorg zijn wat er een meter onder het terras gebeurd, dat ligt er namelijk zeer degelijk in.

1 antwoord is nu gegeven dat ik dus in iedergeval zonder problemen grintkokers door het veen heen kan maken.

Verder was ik dus erg benieuwd of ik met bijvoorbeeld een soort veel waterverbruikende klimop langs de schutting al een gedeelte kon oplossen.
woensdag 23 april 2008 - 23:11
the666bbq

The666bbq

hehe "een soort veel waterverbruikende klimop", misschien kan je dan beter denken aan een nog meer watervebruikende treurwilg of zo, hou er wel rekening mee dat je op een paar jaar tijd een gigant in de tuin kunt hebben (niet alle tuinen kunnen die invasie aan) en dat alles wat eronder komt te staan sterke concurrentie krijgt (en meestal de biezen pakt) - om nog maar de zwijgen over de miljoenen blaadjes in de herfst..

misschien volgende keer geen goedkoop verkavelingetje kopen in de veenputstraat, of de dal-der-valleien-beddingslaan ?? als de gemeente oordeelt dat er wel wat water onder die lagen opgesloten zou kunnen zitten dan denk ik dat het veilig is om daar even van af te blijven en eventueel een grondexpert uit te nodigen voor een evaluatie.
Hoe en of je de situatie zal kunnen verbeteren hangt af van de situatie en die kan men enkel ter plaatse inschatten - maar wat ik ervan hoor zal dit probleem zich alleszins niet vanzelf oplossen (integendeel de winters gaan altijd maar natter worden en je hebt al problemen bij een hittegolf...)
donderdag 24 april 2008 - 10:59
deHaan

DeHaan

Als het water met weinig kosten niet weg te krijgen is, ga je het water wat er is gewoon gebruiken door de tuin met een andere gedachte aan te leggen.
Maak er bij voorbeeld een moerastuin van, met vlonders als terras.
Je kan eventueel een verdiept gedeelte als vijver maken.
donderdag 24 april 2008 - 21:27
the666bbq

The666bbq

misschien heb je zo'n sappig gras dat je daardoor een natte broek krijgt in de zomer (of heb je je glas wijn gemorst, kom geef maar toe )

Ik heb ook eens een leuk verhaal gehoord van iemand die een aantal natuurlijke bronnetjes in de tuin had waardoor er ook nogal wat overtollig water in de tuin was; ze hbebn daar het water van die bronnen 'verzameld' en er een natuurlijk stroompje mee aangelegd - een rivier in de tuin, stond hoog in mijn verlanglijst alleszins...
vrijdag 25 april 2008 - 09:58
Martijn

Tekst aangepast

Martijn

Je kan eventueel een verdiept gedeelte als vijver maken.
wel, daar hebben we inderdaad aan gedacht en leek ons ook mogelijk een oplossing. maar daar gaat wel erg veel tijd en geld in zitten om het bijtehouden. overgens wel mooi.

De 'oplossing' die we nu hebben kwam ook van een expert. ingehuurd enzo en die zei dus dat als we de boel wat (30-50cm) ophoogden we het probleem kwijt zouden zijn. Dus aarde gekocht e.d. en erop geplaatst. zelfs nog op een gedeelte extra wit zand door gemengt om het extra doorlatend te maken maar dat heeft zelfs geen effect gehad.

Blijkbaar had ik dus het helpende en de probleem oplossende kennis en hulpvaardigheid van dit forum enigsinds te hoog ingeschat. Wanneer het gaat over flesjes wijn over het gras en goedkope kaveltjes in de veenputstraat e.d. Ik zal wel ergens anders een oplossing gaan zoeken.
zondag 27 april 2008 - 18:53
deHaan

DeHaan

De kennis en hulpvaardigheid is op dit forum zeker aanwezig.
Je gaf zelf aan dat het geen of weinig geld mocht kosten.

Maar om een goed advies te kunnen geven moet er onderzoek komen en moet uiteraard de situatie bekent en gezien zijn, en dat kost geld

Zo niet dan kunnen er alleen maar algemene adviezen gegeven worden.
Bij deze, een uitvoerder in het groen, al 40 jaar.

Succes met je verdere zoektocht naar de oplossing.

zondag 27 april 2008 - 20:26
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

vreemd toch hoe men soms met een kort lontje door het leven gaat, misschien te lang in een regenfile gezeten ? Ik dacht nochtans dat dat een eigenschap was die normaal gezien nog nooit gesignaleerd werd bij mensen met groene vingers - misschien waren klinkers of een laagje geppolierd beton in uw geval nog beter geweest. De aanleg van een vijver hoeft helemaal zo duur niet te zijn, en met wat advies kan dat zelfs zonder pomp en filter installaties. Ophogen is altijd een optie maar vergeet niet de kracht van capillariteit - als je gat nat is in de zomer dan is het niet zeker dat die extra 30cm daar veel verschil gaan aan maken, dan zit je toch ergens met ondergronds water (ader, bron,...).

Misschien als je nog 4 keer een 'expert' consulteerd en elke keer een halve meter verhoogd dat de laatste wel eens gelijk zou kunnen krijgen. andere suggesties voor een droge poep zijn : niet op het gras gaan zitten maar op een stoel, of drogen met een handdoek na opstaan...

Het heeft alleszins geen zin om te 'schelden op (leden van) het forum; in het forum zit experten die de gemiddelde 'aannemer/expert' overtreffen.

Als je op zoek bent naar de allergoedkoopste oplossing dan is dat verhuizen; al kan je dan best de nieuwe koper in de zomer ontvangen en hem niet alle geneugden van de tuin laten zien want 'wateroverlast' wordt subjectief nogal slecht ontvangen.

Btw, die "kleine dotterbloem", speenkruid misschien ?

Succes.
maandag 28 april 2008 - 09:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon