menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Opvangen van eikels

Ga naar meest recente reactie

marcbibi

Marcbibi

Hallo,
ik had graag geweten waar ik netten kan kopen om op het gras te leggen om eikels op te vangen.
Ook methodes om eikels van het gras te doen zijn welkom.
Bedankt alvast voor de reactie.
Marc.
maandag 9 oktober 2006 - 16:26
charelke

Charelke

Beste Marc
zulke netten kan men wel in een amerikaanse stock kopen ,zelf gebruikte ik die tijdens de ophokplicht voor over de kippenren.
Eikels wegdoen...met grasmaaier eens proberen denk ik.
groet-je
charelke
maandag 9 oktober 2006 - 21:15
Adrienne

Adrienne

Marc,

Als je geen te grote tuin hebt gebruik dan oude gordijnen
Geen overgordijnen hé, ik bedoel de fijnere witte.
T'is goedkoper, en je gazon krijgt nog lucht ook, wie kan er zonder hé
maandag 9 oktober 2006 - 21:50
sylvain

Sylvain

beste marc ik heb ook zo drie van die joekels van eiken en eikels zoveel als ge maar wilt heel het jaar door maar jonge eikjes uit trekken maar voor ze op te vangen ik zou het niet weten ik probeer zoveel mogelyk ze byeen te doen met de blad vegeren de over schot hoop ik op zoveel mogelyk eekhoorntjes maar die steken er weeral veel in de grond mischien dat het helpt zoals adrienne zegt maar by my gaat dat niet lukken het is te groot by my in ieder geval veel geluk er mee en ik hoop dat er iemand een oplossing vind ik volg het op groetjes
dinsdag 10 oktober 2006 - 20:32
krist

Krist

bij mij zit er niets anders op dan zo'n 2 à 3 keer alle afgevallen eikels samen te harken. Deze geef ik dan aan onze pony; die is daar verzot op.
woensdag 11 oktober 2006 - 09:16
coriander

Coriander

Met de grasmaaier lukt dit helemaal niet! In mijn tuin is bijeenharken en oprapen momenteel nog te doen;
maar later zal ik het waarschijnlijk ook wel eens proberen met een lichtmazig net of een licht gordijn of oude lakens.
zondag 12 november 2006 - 17:30
corrielat

Corrielat


bij mij zit er niets anders op dan zo'n 2 à 3 keer alle afgevallen eikels samen te harken. Deze geef ik dan aan onze pony; die is daar verzot op.

ik weet niet of ik ze nog aan de pony zou durven geven, bij ons op tv was een boer waar 3 paarden gestorven waren na het eten van eikels, giftige misschien???
maandag 13 november 2006 - 22:16
krist

Krist

Je mag je paard/pony niet laten grazen in het najaar onder een eikenboom. Dan eten ze teveel eikels. Af en toe eikels eten kan geen kwaad, maar :

1) je mag niet overdrijven
2) het mogen geen groene eikels zijn (zelfs geen groene eikenbladeren). De groene eikels bevaten een looizuur die oa verstopping van de darmen kunnen veroorzaken.

PS : varkens hebben totaal geen probleem met de eikels. Sinds eeuwen gebruikt met deze als voeder. Misschien een idee voor iemand met een eikenboom en een varkensboer in de buurt??
dinsdag 14 november 2006 - 09:40
hcferg

Hcferg


bij mij zit er niets anders op dan zo'n 2 à 3 keer alle afgevallen eikels samen te harken. Deze geef ik dan aan onze pony; die is daar verzot op.


Ik heb schapen die verzot zijn op eikels. Ze weten in de wei precies waar ze liggen en ik ook. Ik zorg er dan ook voor dat ik ze eerder opgeruimd heb. Van het schaap is bekend , dat ze na het eten van eikels , moeilijk drachtig kunnen worden. Mijn raad is dus : pas op met eikels voeren.
zondag 26 november 2006 - 22:13
hildavw

Hildavw

al eens een bladzuiger geprobeerd ?
onze buurvrouw verwijdert zo ook haar niet-eetbare vruchten van een hazelaar
zondag 3 december 2006 - 19:22
krist

Krist

ja, maar meestal zijn deze niet krachtig genoeg om het gewicht van een eikeltje op te zuigen.
maandag 4 december 2006 - 10:01
hildavw

Hildavw

Die van ons zuigt zelfs die hazelnoten met bolster en al !
en 't is zeker geen zware, want ons tuintje is maar 100 vierkante meter groot !
maandag 4 december 2006 - 12:00
julienadri11

Julienadri11

ik heb een pracht van een eikeboom! Ik zet de grasmachine op 2cm, rij over het gras bezaaid met eikels , net of ik graas maai. Alle eikels zijn verdwenen. Veel lawaai. Gooi het vervelend goedje op de compost, maar weet niet of dat goed is als compost en de grasmaaier. Harken is ook een oplossing.
succes
donderdag 22 oktober 2020 - 01:07
PeterC

PeterC

Wij hebben 4 al flinke eiken (50 - 60jaar oud, zoiets) waarvan er 3 hun eikels volop op het gazon laten vallen. En dit jaar zijn er veel eikels.
Ik doe daar niets aan. Ik laat die gewoon liggen. Volgend voorjaar kiemen die eikels en schieten er overal eikjes uit maar de robotmaaier maait die af en na korte tijd zijn hun reserves opgebruikt en geven ze het op waarna de eikels gewoon vergaan. Voor het zomer is vind je geen enkele eikel meer onder de bomen.
donderdag 22 oktober 2020 - 21:05
pthomass
vrijdag 23 oktober 2020 - 13:02
julienadri11

Julienadri11

ik rij er over met de grasmachine op 2 cm hoogte en gooi de troep bij de compost.
vrijdag 23 oktober 2020 - 22:12

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon