Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een probeem met mijn grasmat waar ik veel tijd heb in gestopt.
Ik heb midden Oktober speelgazon gezaaid en nu staan er op sommige plekken rode stengeltjes gras tussen die niet ingeworteld zijn en die je dus bij gevolg zo kunt uittrekken. De groene staan natuurlijk stevig ingeworteld.
Kan iemand mij advies geven wat dit kan zijn.
Ik denk dat het wat aan de late kant gezaaid is en dan komt een aantal grassen niet meteen op eigen wortel. Zaterdag weer een warme dag en zo gaan we door en dan denk ik wel dat het nog goed komt.
Het is goed wat je gedaan hebt. Gras inzaaien in het najaar. Heb je veel minder last van onkruid. De rode stengeltjes is waarschijnlijk onkruid , die in het najaar niet in de grond wil aanpakken. Bij het verwijderen , mogelijk kale plekken , direct bijzaaien met gras. Ook nu kan het nog. Laat je kale plekken , kans op mosgroei.
Het kan rooddraad zijn, ik heb het echter nog niet meegemaakt dat dit al in zo'n jong gazon zat. Hieronder een korte beschrijving van rooddraad:
Rooddraad
Corticium fuciforme
Herkenning
· roze/rood gekleurde draden zichtbaar
· eerst klein plekje geel/bruin verkleurd
· bij ernstige aantasting sterft de hele plant af
Oorzaak
· schrale, arme bodemomstandigheden (tekort aan stikstof)
· matige bodemstructuur
· dichtgeslagen toplaag
Preventie/bestrijding
· bemest met snel opneembare stikstof (zeker niet te veel!!)
· extra beluchten van toplaag
· veelvuldig belopen grasvelden worden minder aangetast
[afbeelding verwijderd niet-https]
Uiteindelijk zal na de winter de rooddraad verdwenen zijn en de plekken die aangetast waren zullen normaal gezien uiteindelijk weer dichtgroeien, indien de aantasting niet te extreem was.