menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Natuurlijke afscheiding

Ga naar meest recente reactie

vwoman

Vwoman

Hallo Vrienden..

Ik heb een tuin van 50 meter diep en 9 meter breed, zonder afscheiding, Ik kan dus echt in de tuin van mijn buren kijken en visa versa..; Ik vind dit niet erg maar zou ook graag een beetje privacy willen. Ik hou niet zo van de typische hagen en ook niet van muren uit hout of uit bekaert draad.

Zijn er planten die snel dicht groeien en niet te veel plaats nemen om hier en daar toch voor wat privacy te zorgen??
Mijn tuin was vroeger een grote moestuin dus er staat eigenlijk nog niks.

Ben deze zomer begonnen met er een mooie tuin van te maken maar de indeling lijkt me moeilijk. Ik zou er graag een knusse en gezellige wandel/wilde tuin van maken. Aangezien het een lange smalle tuin is heb ik het moeilijk. Ik heb de neiging om alles aan de rand van mijn tuin te plaatsen.

Kunnen jullie me enkele tips geven, naar planten keuze en zo. Planten die graag en gemakkelijk groeien...

alvast bedankt tuinvrienden.....

Vicky met de groene vingers
woensdag 24 augustus 2011 - 11:31
bvangerven

Bvangerven

Hallo,

Een lange tuin onderverdelen ? Tuinkamers maken, achter elkaar ! Wat ik leuk vind: onderverdelen met trellis schermen, die sluiten de ruimte af, maar zijn toch enigszins transparant. Op de schermen klimplanten, en klimrozen laten groeien. En als doorgang tussen de verschillende kamers natuurlijk een rozenboog zetten.

Bijvoorbeeld: Eerste kamer een formele bloemenborder (zo echt brede borders met enkel nog een pad in het midden), volgende kamer een zitplekje, volgende kamer nog een stukje moestuin of wat fruitbomen met als onderbegroeiing een bloemenweide, met een pad gemaaid in het midden.

groetjes,
Brigitte
woensdag 24 augustus 2011 - 15:19
LauraK

LauraK

Dat is helemaal mijn idee, de tuin onderverdelen in 'tuinkamers'! Mooie, vierkante
ruimtes ervan maken, en dan die trellisschermen steeds laten verspringen, van de
ene naar de andere zijkant. Zo kan je de tuin niet in één keer overzien, en dat
maakt het spannend. Een evt. tuinpad slingerend laten lopen, dat versterkt het
effect nog eens. Wat ook heel mooi en rustgevend is, is om elke tuin dan in één
bepaalde kleur te houden, of in een bepaald thema. Het lijkt me een heel leuke
uitdaging!

Groeten van Laura.
woensdag 24 augustus 2011 - 15:43
Lino

Lino

Tuinkamers lijkt leuk, maar zorg dan wel dat je nog wat uitzicht hebt,
dat je door hoge planten je uitzicht niet beperkt tot het einde van de eerste tuinkamer; dan ben je het ruimtegevoel kwijt. Dat zou ik dan weer jammer vinden.
donderdag 25 augustus 2011 - 08:27
vwoman

Vwoman

Inderdaad,

Daar heb ik ook aangedacht, een brede border met enkel een pad in het midden zowiezo en de fruitbomen komen ook op het einde, waar nu ook kippen zitten...

merci voor de tips allesinds, iedere kamer een ander sfeer geven lijkt me een goed idee...

Ik hou jullie op de hoogte, ik kan jammer genoeg geen foto's uploaden aangezien ik nog geen 50 berichten verstuurd heb...

Bedankt voor de tips, ik zal eens bladeren in mijn tuinboeken om mooie borders te verkrijgen, als jullie tips hebben over specifieke planten voor een onderverdeling, laat maar komen é

Vicky


donderdag 25 augustus 2011 - 10:24
vwoman

Vwoman

nog eens proberen om mijn tuin aan jullie te tonen...


Ik ben al begonnen met het opmeten van de verschillende stukken tuin..., er wordt dus iets met de informatie gedaan!!

ik hoop dat het lukt

Let op:
Omdat u minder dan 50 berichten heeft geschreven op dit forum
worden de door u toegevoegde links automatisch gewist.


dit staat boven mijn antwoord berichten

Tuinaanleg & Onderhoud

donderdag 25 augustus 2011 - 12:50
vwoman

Vwoman

Gelukt....

Er staat dus nog niet zo veel en hij is saai ook... Daar moet dringend iets aan gebeuren, zeker met mijn groene vingers, ik kan nu al uren in deze tuin vertoeven

Iets verder ben ik begonnen met een kleine moestuin en kippen. Daar komt dus mijn boomhaard, die kan geplant worden vanaf september dacht ik, ben ik juist?

Welke fruitboompjes zet ik best, liefst op half stam??
Met lekkere vruchten uiteraard, geen pruimen, da's vies

Merci!!
donderdag 25 augustus 2011 - 12:53
vwoman

Vwoman

groot inderdaad, maar zonder aanknopingspunt...

om van niks te beginnen is er veel denkwerk aan, ik wil niet constant opnieuw alles eruit moeten gooien omdat ik het niet goed overdacht heb.

ik weet niet goed waar begonnen,
jullie tips zijn natuurlijk welkom en ga deze ook opvolgen, ga grote borders maken en in de midden van de tuin een grote pergola of zo met een hangmat

veel werk nog en budjet uiteraard...

donderdag 25 augustus 2011 - 12:59
vwoman

Vwoman

Zou je soms weten welke de naam is van een kersenboom met die donker rode kersen... De meeste soorten zijn lichtgeel, oranje kersen.

Deze die je kan kopen in de winkel vind ik niet... Allé toch niet in boom vorm
donderdag 25 augustus 2011 - 13:42
vwoman

Vwoman

super dank u
ik was teveel op algemene sites aan't kijken

donderdag 25 augustus 2011 - 14:06
LauraK

LauraK

Een heerlijke tuin om je te gaan uitleven! Ik ben blij met mijn eigen tuintje(s), maar
zou zo'n grote uitdaging ook graag aangaan...

Om de lengte te breken, kan je ook (lage) heggen dwars plaatsen, of halfrond
weg laten lopen. Je creëert daardoor weer extra ruimte voor borders, je kan
in de verte blijven kijken, zonder dat je meteen je hele tuin in één keer ziet.
Lijkt me ook leuk om zo een 'verscholen' terrasje te maken, met of zonder pergola.
En de tuin is zo groot, dat je er zelfs wel twee of meer verschillende terrasjes in
kan maken, beschaduwd en juist in de zon, etc.

Als je die lage heggen L-vormig maakt, dus een deel langs de erfafscheiding, en
een deel haaks erop, dus in de breedterichting van je tuin, heb je meteen wat meer
privacy in je tuin. Langs het hek kan je ze dan evt. wat hoger laten groeien, zodat
je mooi vrij zit.

Hier een leuke site, waar je goed ideetjes op kan doen: er staan heel veel
tuinontwerpen op, en je kan er gewoon uit kiezen wat je aanspreekt, en uit de
verschillende ontwerpen dingen combineren.
http://www.tuintekeningen.nl

Groeten van Laura.
donderdag 25 augustus 2011 - 14:47
mightywil

Mightywil

Het is ook heerlijk om bij modeltuinen te gaan kijken, daar zijn zoveel ideeën op te doen dat zelfs jou tuin te klein lijkt .
En het is nu dè tijd om planten te kopen, alle tuincentra hebben uitverkoop .
donderdag 25 augustus 2011 - 15:06
Lino

Lino

op www.tuintekeningen.nl staan wel mooie ontwerpen,
maar daar wordt zó veel bestrating gebruikt ... Liever meer groen hoor
en ipv bestrating zou ik dan gras kiezen. (behalve een pad natuurlijk)
donderdag 25 augustus 2011 - 15:48
LauraK

LauraK

Dat ben ik helemaal met je eens, Lino! Iedereen kan zijn of haar eigen draai geven
aan de ontwerpen: maar om te zien wat vlakverdeling (of het doorvoeren van
bepaalde vormen) in je tuin kan doen, vind ik het zelf wel een bruikbare site.

Groeten van Laura.
donderdag 25 augustus 2011 - 16:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).