Hallo allemaal,
nieuw hier
[afbeelding verwijderd niet-https], maar ik zal maar meteen met de deur in huis vallen.
Er zijn al enkele onderwerpen over hakselen opgestart, en daar heb ik al enkele tips kunnen uithalen, maar toch nog enkele (praktische) vraagjes.
Ik ben momenteel in mijn tuin ettelijke laurierkersen aan het verwijderen. Binnen een tweetal weken wordt een gemengde haag aangeplant met streekeigen materiaal.
De vorige eigenaar had zijn snoeisel (takken van verschillende lengte, een behoorlijk aantal m³) zowat overal opgestapeld.
Omdat ik gelezen had dat een mulch/compostlaag rondom nieuw-aangeplant plantsoen verschillende voordelen heeft, en het mij geen over-en-weer rijden naar het containerpark kost (+ kostprijs voor de verwerking), leek het me dus interessant om alles te hakselen.
Er komt een kleine 40 m gemengde haag en een 15-tal meter kleinfruit.
Als ik het goed begrijp zou ik beter de pas gerooide/dit jaar gesnoeide takken nog niet als mulch gebruiken?
Dus, enkel het oudere materiaal (droger, halfvergaan) rond de planten aanbrengen?
Naast laurierkers ligt er ook snoeisel van Thuja. Raden jullie aan dit ook te hakselen en als mulch te gebruiken, of wordt dit van coniferen afgeraden (verzuring?)?
Ik had gedacht om een hakselaar te huren bij een huurfirma. Het oude, drogere materiaal is niet echt dik (max. 2 cm, meestal slechts 1), maar de takken die ik dit jaar zelf verwijderd heb, alsook die aan de gerooide stronken zijn toch rap 4-5 cm dik. Daarnaast staat er nog een es tegen de perceelsgrens die ik om eventuele problemen te vermijden zal verwijderen, deze is een kleine 10 cm dik.
In eerste instantie had ik gedacht aan deze hakselaar:
boels.be/nl/huren/tuin-park/houtversnipperen/houtversnipperaar-benzine
omdat deze voor mij gemakkelijk te vervoeren is (ik heb geen trekhaak), en mijn tuin eigenlijk anderhalve meter hoger dan het gelijkvloers van mijn huis ligt ... Dus een zwaar model is sowieso niet praktisch ...
Daarmee kan ik natuurlijk wel mijn dikkere takken niet kwijt.
Wat raden jullie aan? Hebben jullie ervaring met huurbedrijven voor dergelijk materiaal? Zitten er addertjes onder het gras?
Der komen nog diverse kosten bij, maar op Boels kan ik niks over een waarborg terugvinden, terwijl dit bij andere firma's over een behoorlijk bedrag gaat.
Omdat ik nog volop aan het voorbereiden van de grond bezig ben, zal het hakselen waarschijnlijk niet kunnen gebeuren voor de eigenlijke aanplanting. Ik neem aan dat het aanbrengen van mulch sowieso beter zo vlug mogelijk gebeurt?
Dus, alle tips welkom!