menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe haag ipv coniferen

Ga naar meest recente reactie

vaneske

Vaneske

Wij zijn de hele tuin aan het herinrichten en aan de ene kant van onze tuin zouden wij ons archilelijke leylandiisparren op de schop willen nemen en er iets anders zetten in de plaats. Het is wel de bedoeling dat we afgesloten zitten van de buurman
Nu had ik gedacht om misschien een haag van rosa rugosa te planten, maar ik heb geen idee hoe snel of traag deze groeit. Het mag wel iets trager gaan dan de leylandii's (dus ook iets minder snoeiwerk), maar het is toch niet de bedoeling dat we nog 5 jaar op de buurman zijn terras gaan zitten kijken (en omgekeerd)
Of heeft iemand nog andere tips (beukenhaag of haagbeuk misschien ?) ?

donderdag 24 november 2011 - 15:33
minouke

Minouke

Rosa rugosa groeit snel maar wel breed en iemand die groot is kijkt daar wel over.

Beukenhaag of haagbeuk heb ik beide ook en die groeien ook snel, de eerste 2à 3jaar zijn ze nog doorzichtig.
Pas het 5de jaar zijn ze écht dicht.
Ik had ze wel al op de juiste hoogte gekocht.
donderdag 24 november 2011 - 15:55
Ginkgo

Ginkgo

Ik zou eerder ook een andere optie kiezen als Rosa rugosa.
Groeit inderdaad breed uit en zeker niet zo hoog als je vroegere Leylandii-haag.

Haagbeuk of beuk is inderdaad een goede optie, Beuk groeit beduidend trager dan haagbeuk maar zal misschien iets gezonder staan omdat de grond al redelijk zuur is door de leylandii-haag. Aan de andere kant groeit haagbeuk bij wijze van spreken op steenpuin. Het is een keuze...Aangezien je gescheiden wil blijven van de buur, kan je eerder opteren voor beuk, omdat deze zijn blad behoud in de winter. T.o.v. Haagbeuk zal deze laatste zijn blad (gedeeltelijk tot volledig) verliezen.

donderdag 24 november 2011 - 16:39
minouke

Minouke

Nog iets dat misschien belangrijk kan zijn.
Vergeet niet dat er ook bladeren afvallen van haagbeuk of beukenhaag en als het terras er juist naast ligt kunnen die buren misschien lastig doen.
Ik schrijf dit nu omdat ik vroeger een buurvrouw had die daar op sakkerde, juridisch kan het als je dan 50cm van de scheidingslijn blijft en 2m hoog gaat.
(kan misschien verschillen naar gelang gemeente)
donderdag 24 november 2011 - 16:54
Tuinman65

Tuinman65

Ginkgo, beuken vragen eerder licht kalkrijke grond, geen zure.
Keus genoeg voor een dichte haag : Ilex (hulst) in veel soorten, Prunus lusitanica, Prunus Rheinvaanii, Taxus baccata...
donderdag 24 november 2011 - 23:48
Eniavaswen

Eniavaswen

Wij hebben tussen onze terrassen bewust gekozen voor houten schermen. Dit vooral voor de privacy. Ik vind niks zo vervelend als een buurman die mee in je bord zit te kijken als je buiten gaat eten.
In het voorjaar zitten we vaak al buiten als de haag nog niet in blad staat en dan kijken ze er ook losdoor. Daarom vonden we een combinatie beter.
De schutting laat ik nu begroeien met klimplanten (die ik aan onze kant houdt).
Alleszins nog een mooie haag is Acer Campestre.
maandag 28 november 2011 - 10:54
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).