menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haag aanplanten

Ga naar meest recente reactie

Vic55

Vic55

Ik zou dit najaar een haag willen aanplanten met zo een kleine 200m lengte. In eerste instantie dacht ik aan rode beuk, als dit niet te duur uitvalt ten minste. Daarom ben ik nu op zoek of ik dit niet rechtstreeks bij een kweker zou kunnen aankopen. Daarom men vraag weet er soms iemand een kweker waar je dat zou kunnen kopen?
Andere suggesties voor een andere mooie haag zijn natuurlijk ook welkom. De haag zou na verloop der jaren liefst zo een 2meter hoog moeten kunnen worden. En liefst zowel in de winter als de zomer weinig doorkijk mogen bieden, vandaar dat ik aan een beukhaag dacht.
woensdag 11 september 2013 - 09:51
Wannus

Wannus

Ligustrum ovalifolium zie je ook weer regelmatig .
6 planten per meter , en is niet zo duur in aankoop .
Ze groeien snel en moeten wel om ze netjes te houden
3 keer gesnoeid worden in een jaar .
De bloeisels zijn mooi wit , maar indien regelmatig
gesnoeid heb je er niet veel aan .
Je hebt keuze , groen , gele en bonte kleuren .
Gemengd kan ook .
Is over het algemeen groenblijvend en weinig
problemen ermee .
woensdag 11 september 2013 - 11:17
Vic55

Vic55

Drie keer per jaar snoeien zie ik niet zo direct zitten. Ik heb nu een beukhaag, die er al stond al swij de wonig kochten, en die snoei ik maar 1 keer per jaar. Het nadeel is dan ook dat een beukhaag toch wel wat jaren nodig heeft om tot op een hoogte van zo een 2m mooi dicht en in vorm te geraken. Iemand enig idee als je bijvoorbeeld plantjes koopt van 70 / 80cm, hoe lang het dan duurt voordat deze 1m80 / 2m hoog zijn?
Niemand die een kweker weet, die aan particulieren verkoopt? Of andere suggestie heeft?

Mvg, Vic
vrijdag 13 september 2013 - 11:57
Wannus

Wannus

Hallo Vic
Kun je nog eens mijn antwoord hierboven lezen .
Ik heb het over Liguster die meermaals moet gesnoeid worden
in een jaar.
Beuken snoei ik ook maar
vrijdag 13 september 2013 - 12:06
jdcoster

Jdcoster

Vermits we zelfs niet weten waar u woont heeft het niet veel zin om al de bosplantenkwekers van pakweg Poperinge tot Leewarden op te sommen.
Die kunt u trouwens zelf ook via het net snel en effici
vrijdag 13 september 2013 - 13:22
Polplastron

Polplastron

In zo'n 5 jaar tijd waren mijn beuken op een redelijke hoogte. Ondertussen (na 8 jaar) zijn ze mooi op 2 meter en op sommige plaatsen zelfs 3 meter en mooi dichtgegroeid. Dus ... zo lang duurt het niet h
vrijdag 13 september 2013 - 15:21
Tuinman65

Tuinman65

Ligustrum is ook "maar" ligustrum.
Ik zou ook opteren voor beuk.
Maar de mannen die gratis Taxus komen scheren houd ik liefst ver weg.
Ik heb die eens bezig gezien.
Leo
vrijdag 13 september 2013 - 23:18
sugar

Sugar

Zelf vind ik dat haagbeuk en beuk de mooiste hagen vormen. Haagbeuk is iets goedkoper en minder kieskeurig qua standplaats.
Ik plant zelf jong plantgoed, dan heb je minder uitval en minder werk bij het planten.

Taxus is ene prachtige haagplant maar heeft twee grote nadelen: de plant is vreselijk duur en zo'n haag is alleen mooi wanneer je ze echt perfect recht scheert. Beuk en haagbeuk geven een iets meer natuurlijke look, en het scheren komt dan ook iets minder nauw.
vrijdag 13 september 2013 - 23:29
Tuinman65

Tuinman65

Een niet goed geschoren beukenhaag valt bij mij mij toch ook direct op hoor.
Leo
zaterdag 14 september 2013 - 00:18
Vic55

Vic55

Dank u voor de reacties.
Ik weet ook wel dat men zoals aangehaald door JdCoster via google wel een reeks kwekerijen zal vinden. Maar ik wou enkel eens informeren of er hier mensen zijn die bij een of andere kweker al gekocht hebben en wat hun ervaring daarmee was. Ik ben woonachtig in Vlaams Brabant, meer bepaald in het pajottenland, maar wat de plaats betreft waar de kweker zich bevindt maakt het eigenlijk niet zo echt veel uit, afstanden in ons klein Belgenlandje zijn reatief. En men koopt ten slotte ook niet iedere week een dergelijke aantal planten.

Mvg, Vic
zaterdag 14 september 2013 - 09:02
Wannus

Wannus

Ik heb reeds ondervonden dat er bij Taxus steeds meer
en meer een soort witte schimmel te zien is hier en daar.
Voornamelijk in de lage haagjes valt het meer op .
Wat de gratis taxusscheerders betreft kan ik ook nog
iets vertellen .
In een tuin waar ik wekelijks onderhoud doe ,
had de eigenares mij gevraagd of het geen probleem zou zijn
dat ze de Taxushaag gratis zouden komen scheren .
Ik heb het resultaat dan gezien , en ik was beschaamd .
Ik heb ze bijgewerkt omdat ik dacht dat de buren gingen
denken dat het van mij was . Echt gebeurd een maand geleden.
zaterdag 14 september 2013 - 09:27
sugar

Sugar

Als je in Vlaams-Brabant woont, kan ik je wel een geweldig adres geven : boomkwekerij van Dijck uit Ramsel (www.plantenkweker.be). Niet de goedkoopste (maar 't verschil is niet zo groot), wel een fantastische kwaliteit van planten .
Ik heb vorig jaar een lot haagbeuk en beuk op twee adressen aangekocht, en 't verschil in kwaliteit in plantgoed was zeer groot (veel beter wortelstelsel).
Wel opvoorhand bestellen, planten worden op bestelling gerooid.
zaterdag 14 september 2013 - 12:00
Vic55

Vic55

Dank u u wel voor deze tip, zal er zeker en vast eens naar toe rijden.
Ik zag deze http://www.beukenhaag.be/ op het internet, iemand die daar kennis van of ervaring mee heeft.

Mvg, Vic
zaterdag 14 september 2013 - 21:13
kriske10

Kriske10

misschien kan je ook eens zoeken op regionaal landschap er zijn er meerdere in ons belgenlandje langs deze weg kan je aan planten geraken en in sommige gevallen komen ze je haag zelfs planten (wel enkel in agrarisch gebied ) maar dat scheelt wel een hoop zo heb ik voor mijn haag (125 meter ) 170 euro betaald en hierin zat dan ook nog de aanplantkosten en ik heb er maar 3 stuks tussengehad die niet in de groei zijn
dinsdag 17 september 2013 - 12:59
Tuinman65

Tuinman65

Dat zullen dan toch wel piepkleine plantjes geweest zijn denk ik
Leo
dinsdag 17 september 2013 - 17:16
Albizia

Albizia

4 Carpinus betulus of Fagus sylvatica per lopende meter = genoeg
woensdag 23 oktober 2013 - 20:13
sugar

Sugar

Met Carpinus betulus is
woensdag 23 oktober 2013 - 20:41
Lino

Lino

Haagbeuk groeit sneller dan beuk, merk ik. Maar de combinatie van rode beuk en haagbeuk vind ik dan weer geweldig mooi.
De haagbeuk verliest sneller zijn bladeren, wat dan weer meer inkijk geeft in de winter, maar hij schiet ook weer vroeger dan de beuk.
donderdag 24 oktober 2013 - 09:45
vulk

Vulk

Hoe je het ook draait of keert... een haag die snel dichtgroeit zal je ook vaker moeten snoeien.
zondag 27 oktober 2013 - 12:57
Vic55

Vic55

Eerst en vooral iedereen dank u voor de reacties. De keuze zal waarschijnlijk rode en / of groene beuk worden.
Nog even een klein vraagje, als je die haag zo een 2m hoog wil laten worden, op welke afstand plant ik dan best die haag van de afsluiting draad (en perceel grens) opdat ik toch nog iets of gemakkelijk nadien ook die zijkant zou kunnen snoeien.

Mvg, Vic
woensdag 30 oktober 2013 - 10:02
dendrodan

Dendrodan

Dat kan je best aan je milieudienst vragen.
Normaal is dat de stam 50 cm van de scheiding moet staan. Als het een gemeenschappelijke haag is dan mag het op de scheidingslijn maar zorgt dan dat je dat op papier hebt staan met je buur.
Anders heb je het voor zoals ik mondeling over een gekomen ene een jaar later ineens politie aan de deur omdat ik teveel groen in mijn tuin heb staan.
Gevolg haag moest eruit en juist geplaatst worden anders een serieus boete.
Die buren hebben wel gezorgd dat ik veel mensen van de wijk tegen ons hebben.
Dus best informeren voordat je last hebt met de buren
zaterdag 2 november 2013 - 09:13
Flyer

Flyer

Van Doorslaer in Sint Brixius is een kweker die aan particulieren verkoopt. Je kan natuurlijk ook hogere plantjes kopen , maar duurder. Hagebeuk is niet duur en het is nu het moment
zondag 24 november 2013 - 21:13
Vic55

Vic55

Dank u voor de tip.
Even nog een praktisch vraagje. Die haag komt aan de zijkant van een weide, dus waar de haag komt te staan staat er nu dus gras. Moet dan best die strook waar de haagplantjes gaan komen dan eerst omgespit en gefreesd worden. Of zal het gras onder de haagplanten, eenmaal dat deze groter worden van zelf wel verdorren?

Mvg, Vic
vrijdag 29 november 2013 - 09:00
Tuinman65

Tuinman65

Zeker dat gras weghalen of je haag gaat verdorren i.p.v. het gras denk ik.
Maar ik denk meer en meer dat je een beetje met ons voeten aan het spelen bent.
Hopelijk hebben anderen er ook wat aan.

Leo
vrijdag 29 november 2013 - 16:53
sugar

Sugar

Zowiezo een greppel graven om je plantgoed te planten, en voldoende diep zodat je de wortels er correct in passen (dus als die wortels 40 cm lang zijn geen greppel 20 cm diep graven, dan moet die greppel dieper worden).
Planten in de greppel positioneren (niet te diep planten) en opvullen
zaterdag 30 november 2013 - 08:15
Vic55

Vic55

Dank u wel voor deze uitleg.

@Leo, sorry dat u denkt dat ik met iemand voeten aan het spelen ben. Dat is zeker niet de bedoeling om zo over te komen. En mag ik dan ook vragen, waarom denkt u dat ik dit doe.

Mvg, Vic
zondag 1 december 2013 - 10:04
Tuinman65

Tuinman65

Ik denk dat maar daarom is dat ook niet zo.
Maar ik ga er toch van uit dat je wel weet dat je niet zo maar een haag gaat planten in gras.
En ik heb nog wel enkele tips i.v.m. die afstand t.o.v. de grens van je perceel en vooral die draad.

Leo
zondag 1 december 2013 - 23:13
Vic55

Vic55

Deze vraag was idd enkel ter bevestiging van men eigen idee erover. Maar er probeerde me iemand wijs te maken dat het gras niet echt weg diende te zijn.
En wat betreft je andere tips, die zijn natuurlijk altijd welkom, dank bij voorbaat.

Mvg, Vic
maandag 2 december 2013 - 09:24
Tuinman65

Tuinman65

Tracht vooral op voorhand overeen te komen met je buren.
De meeste burenruzies gaan over beplantingen.
Wanneer je die haag plant op 50 cm van de draad heb de keuze tussen die haag scheren vanuit je eigen tuin ofwel vanuit die van je buren.
Vanuit je eigen tuin zal je je wel erg smal moeten maken want je houdt hooguit 30
maandag 2 december 2013 - 23:35
Vic55

Vic55

Wat betreft de buren, ik denk niet dat ik daarvan last ga hebben hoor. Het gaat om een haag om een weide perceel die we willen omboorden. En de percelen er rond zijn ook allemaal ofwel weide percelen ofwel ons eigen perceel. En aangezien het om agrarisch gebied gaat, denk ik wel dat dit zo zal blijven. Het perceel is nu afgesloten door een weide draad, die zou ik laten staan kwestie om te beletten dat de hondjes zouden weg geraken.
Ik zou inderdaad de haag kunnen op 50 cm of zelfs iets minder kunnen planten en ze dan langs de buitenzijde van de weide ernaast scheren. Maar dan zit wel, zeker de eerste jaren, die weidedraad misschien een beetje in de weg. Ik denk dat ik liever ze wat verder van de draad ga planten zodat ik ze nog kan scheren van op ons eigen perceel. We hebben al langs de ene zijde een beuken haag staan, en die heb ik zo een 25 jaar geleden op 70cm van de omheining geplaatst. Men had me toen verteld dat je op die afstand de haag gemakkelijk van op je eigen perceel kunt inkorten. Maar ik moet toch zeggen na 25 jaar dat die doorgang tussen de haag en de omheining toch wel (te) smal geworden is hoor. Dus misschien is 70cm toch nog wat te weinig of ik scheer misschien niet kort genoeg langs die kant dat kan ook.

Mvg, Vic
woensdag 4 december 2013 - 10:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon