Hoe het kan dat jij een tuin hebt zonder gif? Omdat jij zoooo geweldig goed bent!?
Laten we het op mazzel houden.
Gelukkig heb ik dan ook mazzel!
Mijn rozen hebben dit jaar echter ook meer sterroetdauw dan andere jaren; dat ligt in eerste instantie volgens mij aan de specifieke weersomstandigheden van het voorjaar; het was al snel warm en best wel vochtig wat ideaal is voor sterroetdauw.
Ondertussen zijn de rozen echter wel terug nieuwe scheuten aan het maken en het lijkt alsof de nieuwe bladeren heel gezond zijn.
Vergeet niet dat fungiciden ook goede schimmels doden zoals de zo geprezen mycorrhiza die noodzakelijk zijn voor een goede groei.
Bovendien is het zo dat planten enige weerstand ontwikkelen als ze niet betutteld worden. Het is als het nemen van antibiotica; dat neem je ook niet bij het minste hoestje, maar enkel als het ernstig is; bepaalde ziektes moet je gewoon uitzieken.
Ik ben niet zo zelfingenomen als Bombycilla (
), maar hij heeft weer wel gelijk; het sproeien met een algemeen middel in de hele tuin is niet alleen overbodig, maar het kan dus ook schadelijk zijn om bovengenoemde redenen.
Bergamot behandelen tegen meeldauw is ook dweilen met de kraan open. Koop liever planten die niet zo gevoelig zijn. Bergamot is echt wel een meeldauwmagneet hoewel er schijnbaar ook cultivars zijn die resistent zouden zijn, maar ik heb ze ook nog niet gevonden hoor. Ondertussen staat er in mijn tuin gewoon geen bergamot meer! Wat niet zonder allerlei middeltjes overleeft, is gewoon niet sterk genoeg om in m'n tuin te staan en vliegt er dus uit.
Wannus:
De mensheid moet ook pillen nemen om van dergelijke kwalen te
genezen , en volgens mijn grootvader zijn pillen het grootste gif
voor de mens , en toch geneest men soms ervan .
Heel wat dokters van de nieuwe lichting schrijven heel wat minder pillen voor dan hun oudere collega's. Destijds werd er voor het minste antibiotica voorgeschreven wat ondertussen zorgt dat bepaalde ziektes resistent aan het worden zijn. Soms moet een mens gewoon uitzieken, maar natuurlijk willen we dat liever niet en zouden we het liefst een pilletje nemen en verderhuppelen. Ik ben dus zeer akkoord met je grootvader; die man was zijn tijd ver vooruit!
Groeten,
Pol