menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe beginnen te tuinieren met een bos...

Ga naar meest recente reactie

svoffel

Svoffel

Dag iedereen,

We hebben een perceel van 2000m2 gekocht dat vol staat met bomen.
Veel jonge bomen met diam ong 20 cm en dan natuurlijk ook de prachtige grote bomen.

De bedoeling is er om daar te gaan wonen, er moet een kleine tuin komen die overloopt in het bos ( overwegend bladverliezende bomen)

Hoe begin ik eraan, is het echt noodzakelijk om alle wortels van de bomen te verwijderen of is er een andere methode?

Wie kan me hiermee verder helpen.

groetjes

Simone
dinsdag 21 oktober 2014 - 13:06
Figo

Figo

Als je er wil tuiniern, best alle wortels vewijderen. Je kan ze ook laten "stukfreezen"...

Maar mag je die bomen wel wegdoen ?? Moet je geen "kapvergunning" heebn ??
dinsdag 21 oktober 2014 - 13:20
svoffel

Svoffel

De bomen tot 20cm diam mogen weg, voor de andere is er inderdaad een vergunning nodig.
Eiken mogen niet gekapt worden.

Moet er dan extra grond aangevoerd worden nadien?
dinsdag 21 oktober 2014 - 13:48
Figo

Figo

Niet noodzakelijk...hangt ervan af hoevvel grond je bent kwijtgespeeld door de stronken uit te doen...misschien moet je enkel gelijktrekken en kompost opdoen...

nb: is het 20 cm diameter of 20 cm OMTREK ?? (hier is het omtrek hoor... )
dinsdag 21 oktober 2014 - 13:57
svoffel

Svoffel

Dat is een goede vraag, waarschijnlijk zal het hier dan ook omtrek zijn. (Wallonië)

We gaan binnenkort naar de gemeente voor documenten in te vullen, ga het reglement eens opvragen voordat we nadien boetes krijgen.

Nadien compost opdoen, ja die is daar wel niet voorhanden op het ogenblik.

dinsdag 21 oktober 2014 - 15:06
Ginkgo

Ginkgo

Leuke vraag !

Enkel stel je al zeer specifieke vragen over hoe te gaan aanpakken.
Staat de woning er al of moet er nog gebouwd worden ?

Baken eerst de zone af die je wil gaan gebruiken als tuin, en welke als bos.
Laat de architect in je naar boven komen want je kan hier zeer leuke dingen mee doen !

Markeer de bomen die je wil weghalen, laat het bezinken en als het na x aantal tijd nog hetzelfde gedacht is haal ze dan weg (een boom is gemakkelijk weg te halen maar moeilijk terug te plakken )

En vanaf dan kan je pas gaan kijken hoe je niveau's zitten, zit ik ergens te laag of te hoog, of wil ik ergens lager zitten of wil ik ergens hoger zitten, enz....Wil ik alle stronken weg, of maak ik een overgangszone waar het eigenlijk niet geeft als er nog stronken zitten. Dat bespaart me ook wat geld uit... Dat zijn zo het soort vragen die je voor jezelf eens moet overlopen.

Stap voor stap. Is een beetje zoals een huis bouwen hé. Beginnen met de fundering om op het einde te gaan bepalen welk behang je wil
dinsdag 21 oktober 2014 - 17:06
svoffel

Svoffel

Dag Ginko,

Neen het huis staat er nog niet, we weten wel waar het komen gaat. Maar voor mij zijn de toekomstige tuin en bomen zeker zo belangrijk als het huis.

Dat van de bomen te eerst markeren en dan nog enkele x te "herzien" is een heel goede tip.
Alle stronken moeten niet weg, die kunnen als tafeltje of bankje of wat dan ook dienen.
Ik wil het een klein stukje, strak en al de rest tamelijk "wild en natuurlijk" houden.

Denk dat het best is om te beginnen de bomen af te zagen enkel op de plaats waar het huis gaat komen en ook waar de oprit en tuinhuis/ garage moet komen.
Dat zal al een beter zicht geven.
Dan inderdaad de volgende stap door het markeren van de bomen die we weg willen.

groetjes

dinsdag 21 oktober 2014 - 18:15
Ginkgo

Ginkgo

Dag Svoffel,

Lijkt me een zeer leuk concept strak/natuurlijk. Als je dat goed in elkaar laat vloeien tot een geheel dan is deze plek goud waard. Mensen geven daar soms veel geld voor .

Sowieso waar de vaste structuren komen te staan zullen de bomen moeten wijken, dat is een feit. Als je je nog even kan inhouden zou het misschien goed zijn om te wachten met volop kappen tot als het huis er staat.

Het is altijd een leuk concept om het huis in het landschap te betrekken en omgekeerd. Daarmee bedoel ik : bepaalde lijnen doortrekken van het huis in de tuin en omgekeerd. Bomen die zorgen voor een bepaalde lichtinval/schaduw enz... Allemaal zaken waar je rekening mee kan houden eenmaal het huis er staat.

Groeten,
Karel
dinsdag 21 oktober 2014 - 18:29
svoffel

Svoffel

Karel,

Dat is ook juist, zal me proberen in te houden , maar eventueel kan het huis dan wat "verzet" worden.

Daar waar de zuidkant is wil ik de bomen laten staan, juist om te kunnen genieten van de schaduw in de zomer. Als de zon er is tenminste.

Het zal een winter vol met plannen en zagen worden. Heerlijk.

dinsdag 21 oktober 2014 - 18:49
Ginkgo

Ginkgo

Haha, het huis verzetten . Dat zou gemakkelijk zijn !

Eerst plannen, dan zagen !

Veel succes !

groetjes,
Karel
dinsdag 21 oktober 2014 - 19:25
pplakke

Pplakke

weet wel dat een bos veel water zuigt.
dus stel dat je 20a25 meter rond het huis leeg maakt.
zo dat er toch geen boom op je huis kan vallen.
zal het daar in de zomer droog worden dat er niet veel kan groeien.
tenzij het daar meer regent als hier .
weet je trouwens hoeveel neerslag er daar per jaar gemiddeld valt ?
hier is dat 600 A 700 mm in de ardennen zijn er plaatsen.
waar het dubbel zo veel kan zijn daar zal het ook van afhangen .
ook of je in een dal of eerder hoog zit maakt een groot verschil.

zo heb ik een stuk dennen en daar is het zelfs nu nog droog.
ben er ilexen aan het planten.
gelukkig is er gisteren en vanacht regen gevallen .
woensdag 22 oktober 2014 - 04:56
svoffel

Svoffel

@pplakke,

T'is wel de bedoeling om zoveel mogelijk bomen te laten staan, dat is daar juist het prachtige, dat je precies in het bos kunt wonen.
Maar we willen toch ook een tuin, dus in aansluiting op het terras een strak stuk, niet te groot en dan overgang naar de natuur, hier het bos.

Ga eens kijken ivm de hoeveelheid regen, t'is regio Cerfontaine.
Een gezonde boom kan wel wat wind verdragen, die mag gerust dicht bij het huis blijven staan.

groetjes

Simone
woensdag 22 oktober 2014 - 09:06
pplakke

Pplakke

http://www.meteobelgie.be/index.php?option=com_static&staticfile=realtime-datastationmonth.php

ik heb hier een website met per maand de neerslag.
cerfontaine staat bij op de lijst.

als ik cerfontaine tot september optel kom ik op 590 mm.
ik zit tot op vandaag hier nog maar op maar op 530.
dus je hebt wel iets natter als ik maar je zit niet op de natste plek van belgie dan.
heb zelf ook bomen geplant maar staan op 15 m van huis .
je kan ook die bomen 15m rond huis vervangen door lijsterbes of hazelaar.
want waar je huis komt gaan de bomen wel weg.
dat gat krijgt de wind vrij spel en dan durft er al wel eens een boompje omgaan.
woensdag 22 oktober 2014 - 16:07
svoffel

Svoffel

@ pplakke,

Ga eraan beginnen met de tip van Ginko, eerst markeren en dan rustig beginnen.

De oprit, plaats waar het huis komt, dat moet weg, maar voor de rest mijn tijd nemen.
Kleine deel echt vrijmaken om alle te verhuizen planten in te zetten tot deze hun definitieve plaats krijgen.
Zal er jaren mee bezig kunnen blijven

groetjes
woensdag 22 oktober 2014 - 16:50
Ginkgo

Ginkgo

Hey Svoffel,

Ik weet niet of die neerslag zo belangrijk is... maar wat plakke wel aanhaalt en daar volg ik hem mee in. Als je bvb. een eik die in een bos staat gaat vrijstellen (veel bomen er rond wegdoen) dan heb je kans op windworp. Dit wil zeggen : Die eik heeft al die tijd in bosverband gestaan, dus heeft die eigenlijk niet vele last gehad van veel wind.

Als die vrij komt te staan komt daar opeens veel wind op neer en moet hij krachten verduren waar hij zijn hout niet op aangepast heeft. Dan kan het wel eens zijn dat er takken gaan uitbreken of de boom gaat uitwaaien. Maar als ik je zo hoor denk ik dat je het bosgegeven alleszins wil behouden en niet echt bomen gaat afzonderen.

groetjes,
Karel
woensdag 22 oktober 2014 - 18:36
svoffel

Svoffel

Ja, dat is logisch.

Maar goed dat ik het hier lees, je kan nooit teveel goede raad en tips krijgen.

Je hebt dat goed gelezen, ik wil inderdaad tussen de bomen gaan wonen. Dank zij jullie reacties ga ik bij het volgende bezoek van het terrein de " bomen" anders bekijken.

Volgens mij zal het wel meevallen met de wind want het perceel is gelegen in een bos, langs de noordkant blijft het bos, mag niet gebouwd worden en langs de zuidkant staan er bij de buren bomen, zeker op 15m, langs de oostkant wil ik het bos ook behouden, blijft de westkant, oprit enz..., daar moet wel veel weg, maar aan de andere kant van de weg ligt er nog een perceel vol bomen.
Dat zou dan toch de nodige bescherming geven indien er enkele grotere bomen vrij komen te staan. Denk ik.....

woensdag 22 oktober 2014 - 18:51
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).