menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 2

Vliegenplaag gazon

Ga naar meest recente reactie

jjverstr

Jjverstr

Dag iedereen,

Ik heb sinds kort een kleine plaag in mijn gazon. Allemaal zwarte vliegen (wat gelijkend op bijen) die nesten maken in mijn gazon. Ze maken allemaal kleine hoopjes aarde met een tunnel.

Heeft iemand raad?
Wie zijn ze, Wat doen ze, wat drijft hen?
Maar vooral, hoe geraak ik er van af?!

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 9 april 2016 - 14:43
jjverstr

Jjverstr

Hier nog een foto van dichtbij

Tuinaanleg & Onderhoud

zaterdag 9 april 2016 - 14:44
LT

LT

Google eens naar zandbijen....Meerdere soorten...Daar zal die wel tussen zitten....Succes
zaterdag 9 april 2016 - 15:04
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Yep LT, heel vlot!
Jjverstr je bent uitverkoren door de grijze zandbij (Andrena vaga) om zich te nestelen! Ze zijn vrij zeldzaam! Doen geen kwaad en zijn juist heel erg nuttig en belangrijk.
Vliegtijd maart-mei. Nestelen in grote groepen.
Ik hoop dat je wil overwegen om niets tegen ze te ondernemen, ze zijn juist bescherming waard!
zaterdag 9 april 2016 - 15:10
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Even nagezocht... Er wordt in België (en Nederland) opgeroepen om waarneming van deze bij te melden en er foto's van te maken. Zie deze link http://www.solitairebijen.ugent.be/Downloaden/grijzezandbij.pdf
Op natuurpunt.be staat ook veel te lezen over hoe de bijen te helpen...
Wellicht is er een tussenweg die zowel het leven voor u als voor de bij tot een gelukkig samenzijn brengen?
zaterdag 9 april 2016 - 15:26
LT

LT

Spikkelvachtje, hartelijk dank voor deze info
zaterdag 9 april 2016 - 15:32
jjverstr

Jjverstr

Dank jullie wel voor de snelle reactie!
Geen plaag maar een kolonie dus.

Van mij mogen ze zeker blijven, was gewoon even verschieten hoe snel ze zijn gekomen.

Ik zal de foto's doorsturen naar waarnemingen.be
zaterdag 9 april 2016 - 15:33
Spikkelvachtje

Spikkelvachtje

Yeaahhh applaus!! (Ik weet niet hoe ik aan emoticons van klappende handjes kom...)
Het verdiend eerbied en waardering (en misschien zelfs moed..?!) wanneer men ruimte in het hart en verstand vindt om de tuin niet alleen als eigen domein te zien maar óók als veilige haven voor kwetsbare onverwachte gasten . En wat zou een tuinier nog zijn zonder de bijen...
zaterdag 9 april 2016 - 17:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon