Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Halverwege mei wordt ons nieuwbouwhuis opgeleverd.
Hiervan gaan wij de zelf de tuin aanleggen (bestrating/afwatering/drainage laten we wel doen).
Nou heb ik mij laten vertellen dat de grond die door de aannemer wordt aangebracht voor ophoging "dode" grond is, maar het is mij niet geheel duidelijk hoe ik hier weer nieuw leven in blaas.
Ik lees dingen over bodemverbeteraars, meststoffen en potgrond en zie inmiddels door de bomen de tuin niet meer. Ook speelt nog mee dat in de plaats waar ik ga wonen het grondwaterpeil redelijk hoog is. Het gaat overigens om een zandgrond.
Wel laten we de tuin nog in zijn geheel omwroeten met een kraan.
Hoe ziet het stappenplan eruit om een mooie tuin te krijgen? Welke planten kunnen tegen een natte grond.
(Wel laten we de tuin nog in zijn geheel omwroeten met een kraan) dit is een heel goed plan.
Die man egaliseerdt in 1 beweging de tuin helemaal.
Zorg wel dat je een ontwerp heb.
Waar terras en paden komen kan hij gelijk ook uitgraven.
Is dit gedaan, doe dan het straatwerk.
Egaliseer alles.
Strooi er compost op en frees die onder.
Nu kan je de tuin verder inrichten
Wat is de gemiddelde grondwaterstand?
Wie gaat je grond 'omwoelen'? Indien dat met een graafmachine gebeurt en de kerel weet niet wat hij dient te doen zal hij je hele bodem verdichten, daar kan je dan nog jaren van 'profiteren'.
Ik was van plan om dat door een graafmachine te laten doen. Als hij dat goed doet, rijdt hij niet meer over het stuk heen wat hij heeft omgewoeld toch?
De aannemer brengt een laag grond aan, waarin zover ik heb begrepen weinig tot geen bodemleven in zit. Zelf zal ik dan compost aanbrengen en deze met een tuinfrees verwerken.
Denk in ieder geval op voorhand goed na over wat je precies wil. Er zij namelijk heel wat dingen om over na te denken: Welke bestrating, wil je een gazon of niet, welke beplanting kies je, wil je een vijver, ... Misschien kan http://www.tuinen-info.be/ wat inspiratie bieden...