menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Plas op gazon

Ga naar meest recente reactie

wesleykeni17

Wesleykeni17

Iemand idee hoe ik dit wegkrijg?
Is vanaf beginfase nog voor heraanleg, serieus omgespit
bemest en gezaaid maar komt geen.gras, altijd droge.plek
en zoals u ziet als het wat.regent dan direct plas erop
Hoe dit verhelpen?

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 10 mei 2020 - 16:24
Henk-Willem

Henk-Willem

De grond is blijkbaar ter plekke nog steeds zwaar verdicht. Met een riek beluchten en als het zware grond als klei betreft goed vermengen met voldoende organisch materiaal zoals compost.
zondag 10 mei 2020 - 18:07
wesleykeni17

Wesleykeni17

Bedankt Henk-Willem. Als het morgen is opgeklaard eens werk van maken. Ineens misschien stukken waar nog geen gras doorkomt ook doen of is dat niet aan te raden?
zondag 10 mei 2020 - 20:37
Tuinprins

Tuinprins

Als de grond verdicht is a.g.v. zware machines o.i.d. dan helpt een paar gaatjes met de riek maken niet. Dan kun je beter met een grondboor gaten maken van 1 meter diep of meer en die opvullen met grind. Nadeel is dat de grond op de plek van de gaten in de loop van de tijd wat zakt dus dan krijg je daar kleine kuiltjes.

Gegroet, de tuinprins
maandag 11 mei 2020 - 07:15
deHaan

DeHaan

Wat versta je met, serieus omgespit?
maandag 11 mei 2020 - 09:47
wesleykeni17

Wesleykeni17

Is als al de rest met spade meer dan 30 cm omgespit.
Enkel deze plek is zo, rest van tuin blijft water niet staan.
maandag 11 mei 2020 - 14:15
Tuinprins

Tuinprins

30 cm is niet echt diep, zeker niet als de grond verdicht is of als er een storende laag in de grond zit. Het beste kun je, zoals ik hierboven schreef, met een grondboor gaten maken van 1 meter diep en deze vullen met grind.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 12 mei 2020 - 06:38
wesleykeni17

Wesleykeni17

Dank je voor de info.
Sinds gisteren komt ook hier wel gras door, weet nu niet of dit naar toekomst toe de grond dan zou 'verzachten' maar neem het verhaal met de boor wel mee.
Bijkomend waar ik me vragen bij stel, de vele nog onbegroeide of zeer weinig gras doorkomende plekken, komt dit nog goed of moet dit nu al aangepakt worden? Zaaien is 3 weken geleden gebeurd. Er zijn nu al mooie plekken met redelijk wat gras maar evenveel kale plakken of plakken met weinig grasgroei en als leek weet ik nu niet goed wat te doen, geduld of actie ondernemen?
Alvast dank allemaal voor de info.
dinsdag 12 mei 2020 - 11:02
deHaan

DeHaan

Neem nog een paar maanden geduld
dinsdag 12 mei 2020 - 16:50
wesleykeni17
woensdag 13 mei 2020 - 10:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon