menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gazon herstellen na droogte

Ga naar meest recente reactie

inter

Inter

Net zoals in vele tuinen heeft ons gazon erg te lijden gehad door de droogte deze zomer. Er zijn vele kale plekken ontstaan die niet meer volledig herstellen.
September is een goede zaaimaand om de kale plekken bij te zaaien.
Hierbij heb ik de kale plekken als eens bewerkt met een verticuteermachine zodat het dorre gras verdwenen is. Ik hoop dat er eventueel nog hierdoor stukken gazon vlugger tot herstel komen.
Toch dient het gazon bijgezaaid te worden voor een volledig herstel.
Speciaal inzaai gazon werd mij niet aangeraden. Hierbij wens ik gebruik te maken van het origineel zaadmengsel omdat in al bij vrienden heb gezien dat speciaal herstelzaad dat vlug kiemt vaak ook sneller groeit dan het originele gazon en dit niet mooi oogt in de gazon.
Gebruik ik het best compost of gebruik ik beter een universele potgrond om het gazonzaad te bedekken.
Ik vrees dat compost te vlug zal uitdrogen om het zaad te laten kiemen.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee en welk advies kan je me geven ?
dinsdag 8 september 2020 - 17:05
inter

Inter

Hierbij een foto van het gazon.

Tuinaanleg & Onderhoud

dinsdag 8 september 2020 - 17:08
Patrikc

Tekst aangepast

Patrikc

Gebruik ik het best compost of gebruik ik beter een universele potgrond om het gazonzaad te bedekken

Het antwoord zit in de begrippen zelf: potgrond is voor potten...

Compost lijkt misschien snel uit te drogen, maar een laagje compost verhindert de grond eronder van snel uit te drogen.
dinsdag 8 september 2020 - 17:29
Louisa S

Louisa S

Beste Inter , zou het kunnen dat jouw grasmat last heeft van ' ENGERLINGEN ' ?
dinsdag 8 september 2020 - 17:38
inter

Inter

Dank voor jullie reactie.

Compost zal inderdaad de grond minder uitdrogen. Zo had ik het nog niet bekeken. De ondergrond zijn nu nog wortelresten van het verdort gras. Zou voor het inzaaien niet beter wachten tot deze wortels zijn verteerd en dat ik op rechtstreeks op de aarde kan zaaien ?

Ik denk Louisa dat het geen engerlingen zijn, vermits het gazon voor de droogte mooi groen stond.
woensdag 9 september 2020 - 22:09
Louisa S

Louisa S

Toch maar eens kijken .....
Kan geen kwaad .
woensdag 9 september 2020 - 22:16
Patrikc

Patrikc

Gewoon nu zaaien, dan ligt je zaad klaar om te kiemen wanneer het gaat regenen.

En als die wortelresten toch nog gaan groeien, dan is dat toch gazongras, dus dat kan geen kwaad. Verteringsproces in de bodem is een continu proces, in de natuur wacht de plantengroei daar ook niet op.
woensdag 9 september 2020 - 23:47
inter

Inter

Dank voor je antwoord.
Ik deel een foto van het resultaat.
donderdag 10 september 2020 - 19:04
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).