menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloembakken stapelblokken in terras

Marieke82

Tekst aangepast

Marieke82

We zouden op een deel van ons veel te grote terras een pergola willen plaatsen van ongeveer 3x4m . In het terras zouden we 4 bloembakken voorzien voor de klimplanten. Bedoeling is om deze te maken van stapelblokken en de bodem in de bloembakken te ontharden zodat de planten toegang hebben tot de volle grond. We gaan dus onder de bloembakken de tegels + stabilise + steenpuin verwijderen.
Enkele vragen en hopelijk wat tips:
- Welke plant zou op een redelijke termijn voor een dicht plantendek kunnen zorgen? (zware kleigrond). Zelf vind ik de Duitse Pijp een mooie plant. Blauwe regen blijkt veel vuil te geven en nogal te woekeren.
- De bloembakken zouden ongeveer een binnenafmeting van 100x100cm krijgen en 40cm hoog. Is dit ruim genoeg?
- Aangezien de bloembakken 40cm hoog zijn en het steenpuin/stabilise van zo een 50cm worden weggehaald, zullen de wortels van de planten wel diep genoeg reiken om de volle grond te bereiken?
- Met welke grond vul je de bloembakken best en moet deze gemengd worden met de bestaande kleigrond?
- Iemand ervaring met stapelblokken? Moet je de blokken lijmen?

Alle tips zijn welkom

dinsdag 23 januari 2024 - 15:07
tinekebeck18

Tinekebeck18

Volgens mij heeft mijn man de blokken gelijmd met een soort tek7, Xtreme tack. We hebben op verschillende plaatsen bloembakken van stapelbakken om de hoogteverschillen in de tuin ´op te vangen´.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 14 februari 2024 - 21:53
tinekebeck18

Tinekebeck18

Deze lijm dus. Tot nu toe staan de bakken nog stevig, sinds 2020 ongeveer.

Tuinaanleg & Onderhoud

woensdag 14 februari 2024 - 21:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon