menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mulchmaaier

Ga naar meest recente reactie

JeeR

JeeR

We hebben een gazon van zo'n 800 vierkante meter.
Ons huidige grasmachine hebben we steeds gebruikt om te mulchen. Nu zijn er natuurlijk 13 jaar later, na onze huidige grasmaaier/mulchmaaier nieuwe en betere technieken om te mulchen.
Ik heb gezien dat er ondertussen ook een nieuw merk is: Grin
Deze zou het beste zijn om te mulchen omdat deze langer gras aan zou kunnen, veel fijner zou versnipperen, heel degelijk toestel MAAR duurder.

Iemand raad hiermee?
Ook een vergelijking met de andere merken van Mulchmaaiers: Stiga, Husqvarna, Stihl...
Welke merken hebben de beste mulchmaaiers? Wat is er anders (mes)?
Bedankt
zondag 3 maart 2024 - 20:24
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Eerlijk? Als je 13 jaar lang tevreden was met wat jullie mulchmaaier presteerde, waarom dan veel betalen voor "de beste"?

Hoe dikwijls was langer gras een probleem? Was de grootte van de snippers vroeger een probleem?

Wat hoop je meer te bereiken met een duurder toestel?

Soms is "gewoon goed" goed genoeg.
zondag 3 maart 2024 - 23:06
PeterC

PeterC

Gewoon goed is goed genoeg.

Maar met een gazon van 800m² en als je echt overweegt om je een nieuw toestel aan te schaffen, misschien zou je dan aan een maairobot kunnen denken. OK, is duurder maar met grote voordelen.

Wij hebben ook een gazon van een 800m². En al 12 jaar hebben we een maairobot. Verlost je van 2 problemen: je moet je gras niet meer elke week maaien in het seizoen en die toestellen mulchen ook, dus geen grasafval.

Wij hebben nu een Husqvarna, maar dat zou evengoed een Gardena of een Stihl of zo kunnen zijn. De robot rijdt in het seizoen 4uur per dag. De maaier maait dus steeds maar zeer korte stukjes gras die gemakkelijk verteren.

Ik geef het je maar mee omdat ik er zo tevreden over ben. Gaat onze maairobot fataal kapot dan komt er gegarandeerd een nieuwe. Ik ga niet meer terug naar een gewone grasmaaier.
maandag 4 maart 2024 - 20:43
PeterC

PeterC

Lijkt me een beetje overdreven.
Onze robotmaaier heeft nog nooit een dier kwaad gedaan. Rijdt ook alleen overdag. Tussen 10 en 16 in 2 blokken van een 2,5uur, van 10 tot 12:30, dan na een uur laden van 13:30 tot 16.

Tijdens de corona-periode heb ik ongeveer een jaar elke dag van thuis gewerkt met vol zicht op de tuin.
Vogels, voornamelijk merels, eksters, bosduiven, Turkse tortels en nu en dan eens een kwikstaart hier op de gazon, hebben niet de minste moeite met de maaier. Komt die hun richting uit dan maken ze enkele passen opzij als die te dichtbij komt en gaan gewoon rustig verder met hun fourageerwerk. Ze hebben veel minder schrik van de robot dan van mij.
maandag 4 maart 2024 - 22:09
JeeR

JeeR

bestaan er geen testen rond mulchmaaiers?
Welke maaiers mulchen het best?
dinsdag 5 maart 2024 - 10:32
leerling

Leerling

Gewoon "mulchmaaiers review" googlen.
dinsdag 5 maart 2024 - 13:16
leerling

Leerling

@PeterC
Vreemde redenering: "ik heb het bij mij nog nooit gezien, dus is dat bericht overdreven".
dinsdag 5 maart 2024 - 19:11
PeterC

PeterC

Dat is wel zo, maar de kern is dat als je de robotmaaier enkel overdag laat rijden dan is de kans dat die ooit een egel zou tegenkomen wel heel klein.
dinsdag 5 maart 2024 - 21:50
leerling

Leerling

De maaier alleen overdag gebruiken is inderdaad een belangrijke aanbeveling en ik ben blij dat jij die volgt.

Helaas volstaat die aanbeveling niet om alle slachtoffers te voorkomen.

Zoals dat artikel aanhaalt: "In deze tijd van het jaar scharrelen moederegels ook overdag met hun jongen door het gras op zoek naar voedsel". (Het artikel is in augustus gepubliceerd.)

Andere artikels vermelden ook amfibieën en kleine reptielen. Als die niet in jouw tuin zitten, zullen die daar ook geen risico lopen. (Hier vind ik o.a. padden en hazelwormen.)

Dat vogels worden vermeld als slachtoffer verbaasde mij ook. Misschien gaat het om Jonge vogels die nog niet (goed) kunnen vliegen?

En dan zijn er nog de insecten en andere geleedpotigen. Maar die sneuvelen helaas ook met een gewone mulch- of grasmaaier.

Een gazon van 800m2 is vooral een groene woestijn. Jammer dat mensen nog altijd zweren bij een 15de eeuws statussymbool, terwijl je er zoveel meerwaarde voor onze biodiversiteit in zou kunnen creëren.
dinsdag 5 maart 2024 - 22:43
HannahJ

HannahJ

Dit hangt af van totale oppervlakte tuin en hoe de rest is ingedeeld toch? Wij hebben een boerderij op het oog die we compleet willen herinrichten. Dwz: natuurlijke vijver aanleggen, heggen, bomen, veel bloemen en struiken - en bij alles houden we rekening met de biodiversiteit en ecologische waarde. Maar ik heb kinderen en die zijn gek op rennen met een bal en buiten spelen. Dan heb ik liever dat ze dat op een grasveld doen dan door m'n bloemenwijde, dus we gaan een grasveld aanleggen van nog geen 15% van het totale oppervlakte. De rest van de tuin gaat dus van uitgeputte landbouwgrond gerestaureerd worden naar een divers ecologisch geheel. Best een goede zet voor de biodiversiteit lijkt me.

Tweede voorbeeld: Ons huidige huis heb ik gekocht met een complete tegeltuin. Ik heb hier alle tegels uitgesloopt, en inmiddels zijn we 4 jaar verder en is alles groen, met dikke borders, bloemperken en heggen. We zien hier enorm veel insecten, vogels en padden, die er voorheen toch echt niet waren. En ja; ook hier een klein groen grasveld waar veel op gespeeld wordt.

Om nou direct mensen aan te vallen als ze een (groot) grasveld hebben, zonder de context te kennen, vind ik een beetje onzin en bovendien averechts als je doel is om biodiversiteit te stimuleren. Doorgaans is dit een zeer onefficiente psychologische techniek gebleken.

Maar dat is mijn mening.
vrijdag 8 maart 2024 - 13:27
leerling

Leerling

Je hebt gelijk, Hannahj. Mijn excuses.

Ik zie al te veel tuinen met alleen maar een grote gazon die nergens voor gebruikt wordt, waar heel wat chemische producten over worden uitgestrooid of gespoten om ze eentonig groen te houden en waar almaar meer robotmaaiers op rondrijden om ze kortgewiekt te houden. Groene woestijnen dus.
Het is dat type gazon dat me stoort.

Zo te lezen ben je goed bezig - ook met de plaats die je je kinderen geeft om buiten te spelen.
vrijdag 8 maart 2024 - 20:46
JeeR

JeeR

Zijn er merken die voor het mulchen een speciaal mes gebruiken?
Als je alleen wil mulchen... wat is het beste?
zaterdag 9 maart 2024 - 18:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon