menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schaduwplanten

Ga naar meest recente reactie

V-Strom 1000

V-Strom 1000

Dag iedereen,
Hierbij graag een paar vragen i.v.m. plantenkeuzes.
De grond in de tuin is zandleem, vrij droge grond in de zomer. Ik ga wel overal waar ik ga aanplanten compost in werken om de bodem te verbeteren.
De tuin heeft veel schaduw, omwille van vele, grote bomen rondom. Die nemen natuurlijk ook een deel van het water uit de grond.
Vooraan in de oprit heb ik een heel aantal plantvakken, van 60cm breedte en verschillende lengtes (minimum 60cm en max 250). Daar is komt bijna geen zon, door de vele grote bomen rondom. Ik wil graag de buxus die er voorheen stond maar kapot ging, vervangen door iets min of meer gelijkaardig, althans door iets groenblijvend dat vrij strak in vorm gezet kan worden. Zelf dacht ik aan Ilex crenata (dark green?) of osmanthus burkwoodii. Eventueel Euonymus Japonicus? Wat denken jullie van deze keuze gezien de standplaats, of hebben jullie andere tips?
Rechts van het huis is er ook bijna géén zon. Het weinige gras dat er groeit, ga ik verwijderen en laten dichtgroeien met klimop.
Achteraan in de tuin is gras dat vooral bestaat uit mos. Er is ook niet veel zon, maar wel af en toe, zeker in de zomer. Ik zou er de osmanthus of ilex (of euonymus?) ook plaatsen, zodat het terug komt van op zij.
Naast een haag en voor een deel onder de bomen achteraan, maak ik een derde plantvak, daar twijfel ik tussen vinca minor en pachysandra. Ook wil ik daar dan twee of drie grote struiken of heesters inzetten. Mogen bloeiende struiken/heesters zijn, wit of geel. Nog geen idee welke, tips welkom.
Rechts van het huis heb ik ook enkele plantvakken waar ik laagblijvende, groenblijvende planten in wil zetten. Er is wat avondzon. Tips welkom. Ik dacht nu aan mansoor, heuchera, vinca major...
Dank voor jullie reacties en tips.
Vriendelijke groeten
zondag 28 april 2024 - 09:53
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Pachysandra kan je proberen op een klein stuk want dat is niet overal een succes.
Planten die veel schaduw verdragen zijn o.a Liriope muscari, Heuchera, Hosta, Vinca, varens, Astilbe, Elfenbloem.
Houd wel rekening met de droogte rond bomen, kan voor veel planten een probleem zijn.
zondag 28 april 2024 - 10:54
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Jaren terug hebben wij een bosje van 12a geplant met allerlei inheemse bomen en daar groeien ook Hyacinthoides hispanica, Rhododendron ponticum, hortensia's, wilde appel-, kersen- en perenbomen, kornoelje, wild geraniums en veel varens.
zondag 28 april 2024 - 11:25
Tuinprins

Tuinprins

Wat jij hebt wordt in het vak 'droge schaduw' genoemd. Het is zonder twijfel de lastigste plantplek.

Ilex crenata is een zonaanbidder dus niet geschikt. Osmanthus burkwoodii is ook een plant voor volle zon.

Je moet je plantkeuze afstemmen op wat mogelijk is. In jouw geval is er niet veel mogelijk. Wat kan is Lonicera nitida of Epimedium sulphureum. De epimedium in februari/maart kort snoeien zodat er weer mooi fris nieuw loof komt.

Rhododendrons worden in droge schaduw geen succes. Ze bloeien daar slecht en bij zomerse droogte hebben ze sterk te lijden. Al zo vaak afgeraden maar mensen zijn eigenwijs en kopen dure planten. Na een paar jaar komen ze er dan ten lange leste achter dat droge schaduw en rhododendrons geen goede combinatie is.

Bij het planten van bodembedekkers zoals Vinca is het van groot belang dat je de eerste jaren goed wiedt. Als het onkruid voet aan de grond krijgt dan wordt het geen mooi plaatje.


Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2024 - 12:58
leerling

Leerling

Wat hier verkocht wordt als Hyacinthoides hispanica is meestal een Hyacinthoides x massartiana (basterdhyacint) een invasieve exoot die, door kruisingen, onze inheemse boshyacint (Hyacinthoides non-scripta) bedreigt.
https://observation.org/species/20405/ (bovenaan rechts kan je de taal instellen)
https://www.ecopedia.be/planten/spaanse-hyacint-en-kruising-tussen-wilde-hyacint-en-spaanse-hyacint

Ook Rhododendron ponticum is een invasieve exoot: https://www.invasieve-exoten.info/nl/home-7/soorten/overige-invasieve-exoten-planten/pontische-rododendron.htm
https://www.health.belgium.be/sites/default/files/uploads/fields/fpshealth_theme_file/3.2.4_brochure_alternatives_nl.pdf
zondag 28 april 2024 - 13:27
V-Strom 1000

V-Strom 1000

Dag Tuinprins, Minouke en leerling

Dank voor jullie reacties, heel waardevol, kan ik mee verder.

Ik ben nog op zoek naar twee solitaire heesters voor in het plantvak waaronder de epimidum komt.
Er is gefilterd zonlicht, halfschaduw, concurrentie van grote bomen bij de buren dus ook vrij droge bodem, maar ook geen zand. Lijkt me zandleem, droog tot fris. Graag iets dat wit of geel bloeit en niet meteen uitgebloeid is. Mag vrij groot worden: 200 a 350 cm. Ik zou nu nog planten met kluit. Hoeft niet groenblijvend.
Zelf dacht ik aan Cornus mas, forsythia... Vraag: hebben jullie nog tips?

@tuinprins: je hielp me goed verder met de lonicera nitida, die lijkt me precies wat ik zoek, op die plaats en voor die functie. Dus die ga ik nemen (en niet ilex crenata of osmanthus burkwoodii)

Verder maak ik:
een groot plantvak met hedera helix (waar bijna geen zonlicht komt)
klein plantvakje met pachysandra (idem)
klein plantvakje met vinca minor (idem)
plantvak met Epimedium (langs haag, met twee solitairen in, gefilterd zonlicht)
smal plantvak met bergenia tegen het huis (halfschaduw)
plantvak met combinatie van geranium macronhizum en Heuchera (halfschaduw)

Bemerkingen zijn welkom!

Vriendelijke groeten en nogmaals dank voor de input!
maandag 29 april 2024 - 17:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon