menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diverse nieuwe planten doen het slecht

Ga naar meest recente reactie

Fo Janne

Tekst aangepast

Fo Janne

Hallo,
dit voorjaar ben ik begonnen met het planten van hedera, Toscaanse jasmijn, frambozenstruiken, kamperfoelie en Japanse wijnbes in een poging een nieuw geplaatste schutting om te toveren tot groene, vogelvriendelijke wand.
Maar: de planten lijken stuk voor stuk te verpieteren. De hedera wordt paars-bruin, de Toscaanse jasmijn geel, de frambozenstruiken groeien niet en het blad wordt langzaam maar zeker rood, de Japanse wijnbes tja…zag er al gek uit toen ik hem kocht, maar wordt er niet beter op. Alleen de kamperfoelie, en ook de vuurdoorn, doen het goed.

De schutting is geplaatst nadat we een blakende (hoge!) laurierhaag hadden moeten verwijderen omdat die, zo bleek bij aanvang van de bouw van een appartementencomplex naast ons, over de erfgrens stond. Achter het hek is een parkeerplaats gemaakt met stenen waar het water doorheen kan zakken, zeg maar.
Nu vraag ik me af: waar gaat het mis? Hoe is het mogelijk dat zelfs hedera het niet goed doet?
Ik heb een heleboel aanplantaarde gebruikt toen ik ging planten, omdat de tuin op klei ligt, dus gebrek aan voedingsstoffen zal de oorzaak niet zijn lijkt me. Slechte waterhuishouding lijkt me waarschijnlijker, maar zou ik de tuin helemaal opnieuw moeten egaliseren om dat in orde te krijgen? ????
Op andere plaatsen langs de schutting, niet naast de parkeerplaats, maar naast het pad van de buren (grote, nietsdoorlatende tegels) doen planten het beter.
Ik hoop dat iemand begrijpt waar het mis gaat.
Ik wil nog toevoegen dat deze schutting op het zuiden staat, en de hele dag zon krijgt.

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 23 juni 2024 - 05:16
Tuinprins

Tuinprins

Aan die Toscaanse jasmijn zie ik niet zoveel waar ik me zorgen over maak. Rode blad bij die nieuwe groei is normaal. Verder moet je bedenken dat de Toscaanse jasmijn hoogstwaarschijnlijk in een kas is opgekweekt en nog nooit in de buitenlucht heeft gestaan. Met de overgang naar het 'echte weer' kunnen die een tik krijgen, vooral als het weer suboptimaal is.

Hedera wordt tegenwoordig ook vaak in een kas gekweekt omdat ze in een neerslagrijke periode waarbij het blad lang nat blijft gevoelig zijn voor bladvlekken. Tegen bladvlekken kan een kweker preventief spuiten maar als de infectiedruk hoog is zoals in de afgelopen maand dan helpt spuiten maar matig. Bij opkweken in een kas heb je met bladvlekken een stuk minder van doen.
Waar Hedera een hekel aan heeft is als de wortels van de planten langdurig te nat komen te staan. Als je Hedera plant langs een inrit of afscheiding dan altijd kijken naar welke kant het water wegloopt (afschot).
Gele bladeren bij Hedera is overigens niets bijzonders. Hedera kent, net zoals veel andere wintergroene planten 'bladrui'. Periodiek wordt er wat blad afgestoten. Veel mensen denken dat wintergroene planten ieder blaadje tot in de eeuwigheid vasthouden maar dat is dus niet zo.

We zien dit jaar veel planten die het relatief matig doen. Hoofdoorzaak is gelegen in de vele regen die we sinds oktober 2023 hebben gehad. Vooral de vale bladkleur valt vaak op. Nu het weer eindelijk wat warmer en droger lijkt te gaan worden zullen planten het beter gaan doen. Eventueel wat bemesten met kieseriet of magnesium kan de planten hierbij helpen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juni 2024 - 07:10
Fo Janne

Fo Janne

Heel fijn, bedankt. Die kieseriet zal ik eens proberen.
Ik wilde, om de afscheiding te verhogen, leilindes planten, tegen de schutting aan. Zal ik dat maar gewoon doen, nu de situatie niet zo ernstig lijkt?
zondag 23 juni 2024 - 07:35
Marianne v

Tekst aangepast

Marianne v

Omdat leilindes toch vrij prijzige bomen zijn zou ik daar nog even mee wachten: je zegt dat de ondergrond uit klei bestaat. Kan het zijn dat het water op een bepaalde diepte niet meer verder zakt ?Kleigrond kan een ondoordringbare laag vormen , dieper in de bodem. De grond naast jullie , waar de appartementen gebouwd zijn is vermoedelijk door de zware machines keihard gereden.
Persoonlijk zou ik even afwachten en de dure leilindes pas planten als ik zie dat de rest idd wél aanslaat.
zondag 23 juni 2024 - 08:02
Fo Janne

Fo Janne

Dat klinkt een beetje teleurstellend (want ik kan niet wachten om de appartementen weg te werken achter ritselend groen), maar verstandig.
Mogelijk moet ik ook andere leibomen overwegen, omdat lindes niet zo goed tegen natte voeten schijnen te kunnen.
En dat de afwatering niet optimaal is, wordt wel duidelijk.
zondag 23 juni 2024 - 13:43
WiPe

WiPe

Als je aanplant op kleigrond moet je heel doordacht te werk gaan met het maken van plantputten. Als je niet oplet, creëer je een put waar water zich in verzamelt maar waar het niet meer weggeraakt. Dan staan de leibomen na iedere regenbui te verzuipen.
woensdag 26 juni 2024 - 11:42
Fo Janne

Fo Janne

Ah, dat wist ik niet. Maar is het niet voldoende om een heleboel klei te vervangen door aarde? Kan ik misschien ergens vinden hoe ik zo’n plantgat moet maken?
donderdag 27 juni 2024 - 16:24
WiPe

WiPe

Als je klei vervangt door aarde, dan gaat de plantput net meer water opnemen, waar het niet weg kan. Je mag een gat maken. De toplaag hou je apart. De zwaardere grond ga je onveranderd terug in het plantgat brengen. zonder iets te verbeteren. het volstaat om de toplaag te verbeteren. een andere optie is om een gat te maken van 20 cm diep, de leibomen daarop te zetten en de grond aanvullen tot de wortels onder zitten. De bomen staan dan op een klein heuveltje.
donderdag 27 juni 2024 - 19:44

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).