menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Diepe verticale scheuren stam

jdm!

Tekst aangepast

Jdm!

Goedemiddag,

Advies gevraagd: Zijn mijn boompjes ziek en moet ik ze rooien?

Twee van de drie leiplatanen in mijn voortuin (op het zuiden), hebben diepe, verticale scheuren in de stam. Rondom de scheuren is het op sommige plaatsen ook hol/zacht onder de bast. Afgelopen herfst vielen de eerste kleine scheuren me voor het eerst op. Nu zijn ze nog veel groter geworden. De bomen zijn een kleine 8 jaar oud. Ook opvallend dat het blad bij alledrie opkrult. Ik zie geen bladluis, wel veel mieren.

De boompalen heb ik net weggehaald, omdat ik hier in een ander topic las, dat wat oudere bomen na paar jaar wel stevig op zichzelf zouden moeten staan. Valt me nu op als ik zacht tegen de stam duw, dat ik de grond op de bodem wel zie een beetje zie meebewegen.

Zo’n twee maanden geleden is ook een enorme eikenboom (een huis van mij vandaan) weggehaald door de gemeente. Daar zaten ook scheuren (met beestjes) in en voor de veiligheid is die dus weggehaald, nadat een bomendokter de boom heeft geïnspecteerd. Twee huizen verderop van mij hebben buren ook drie leiplatanen staan. Ook in één van hun bomen zit zo’n diepe verticale scheur. Die bomen zijn een jaar of 6 oud.

O ja, mijn boompjes waren destijds in pot geleverd.

Hopelijk kan iemand mij voorzien van goede raad.

Alvast bedankt!

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 23 juni 2024 - 14:35
jdm!

Jdm!

Andere boom

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 23 juni 2024 - 14:36
jdm!

Tekst aangepast

Jdm!

Alledrie, bij middelste (nog) geen scheur

Tuinaanleg & Onderhoud

zondag 23 juni 2024 - 14:37
Tuinprins

Tuinprins

Scheuren in de stam bij lindes: te diep geplant, harde laag in de grond waar de wortels moeite mee hebben om doorheen te groeien, extreem felle zon die lang op de stam schijnt. Bij bomen in pot kan nog meespelen dat de wortels rond blijven groeien en niet goed naar buiten en naar beneden willen groeien. De verankering van de boom is dan slecht. Dit zie je vooral bij bomen die te lang in een pot hebben gestaan.

Plantdiepte is eenvoudig te controleren. De wortelaanzet (daar waar de eerste wortels beginnen) mag maar net onder de grond zitten. Wat grond rond de stam wegdoen en kijken waar de bovenste wortels beginnen.


Gegroet, de tuinprins
zondag 23 juni 2024 - 17:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).