menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Veldbloemen

AnnPeeters

AnnPeeters

We hebben een stuk gazon van ongeveer 5m op 4m waar we het gras weg willen en veldbloemen willen zaaien.

Onlangs hebben we het grootste deel afgedekt met grote stukken oude anti-worteldoek dat we nog liggen hadden. het gras hieronder is al "weg", maar we weten dat we zodra we het verwijderen er terug zal doorkomen, gras is nu eenmaal sterk en het groeit ook steeds waar je het niet wilt
Hoeveel tijd moet je alles afgedekt laten vooraleer het gras écht dood zou zijn? Ik las al ergens 2 jaar, maar we hebben op een andere plek een stuk dat afgedekt was gedurende 3 jaar voor een opzetzwembad en dat is onlangs terug vrijgemaakt en daar staat al weer gras door.

En is het best de antiworteldoek te laten liggen of afdekken met karton en een mulchlaag?

Alvast bedankt voor de info!
maandag 29 juli 2024 - 21:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb het hier al vaker geschreven maar zal het nog maar eens doen. Het maken van een meerjarige bloemenweide wordt vaak als iets simpels voorgesteld maar is een van de moeilijkste dingen om te bereiken. Heel vaak zie je dat de grassen de overhand nemen en dat de meeste bloemsoorten niet op kunnen tegen de concurrentie van het gras. De meeste tuinarchitecten en tuinaanlegers zijn er ook geen fan van omdat ze weten dat het maar al te vaak op een mislukking uitloopt. Soms wordt er dan gekozen om eenjarigen te zaaien die, naar men hoopt, zich door uitzaai weten te handhaven.

Wat veel mensen ook niet goed in de gaten hebben is dat iedere grond een natuurlijke zaadbank bevat. Zodra jij de grond gaat bewerken (spitten, harken, schoffelen, inzaaien) komen er onkruidzaden aan de oppervlakte die daar ontkiemen. Aangezien het voor veel mensen niet duidelijk is wat onkruid en wat bloemen zijn, wordt selectief wieden lastig. En voor je het weet zit je met een veld vol ganzenvoetmelde, nachtschade, Europese hanenpoot, Canadese fijnstraal ...

Als je een leek bent kun je veel beter plugplanten van sterke veldbloemsoorten planten. Je weet dan in ieder geval waar de planten staan. Op het internet zijn verschillende aanbieders van plugplanten voor bloemenweides te vinden.

Bloemenweides willen in de regel graag volle zon. Dat wil zeggen in het groeiseizoen minimaal 6 uur zon, liefst meer.

Als je gras dood wilt krijgen door afdekken dan kun je beter zwarte landbouwplastic gebruiken dan worteldoek of karton. Door worteldoek kan water en als je kweekgras hebt dan is dat niet 1-2-3 dood te krijgen. Als ergens 3 jaar een opblaasbaar zwembad heeft gestaan dan is het gras daaronder dood. Als jij daarna weer gras ziet verschijnen dan is dat graszaad dat daar gekiemd is (dat is de bekende zaadbank) of het is kweekgras (dit verspreidt zich via worteluitlopers).


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 30 juli 2024 - 09:30
AnnPeeters

AnnPeeters

Bedankt om het nog eens uit te leggen, ik had nochtans gezocht op 'veldbloemen e.d.' maar niets gevonden, vandaar ik de vraag stelde.....

dinsdag 30 juli 2024 - 14:49
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).