menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Leem of klei

minouke

Minouke

iets waar ik niet aan uit kan: het verschil tussen leem en klei

ik heb vroeger de grond laten testen hier en het was lichte leem , tamelijk zuur.

Maar lichte leem is dat meer zand + klei ?

In feite groeit hier alles zonder problemen behalve sommige soorten lavendel en taxus (behalve de oudere planten die doen het goed)

groetjes
woensdag 13 juni 2007 - 16:07
Helianthus

Helianthus

Hallo Minouke,

Grondsoorten worden ingedeeld volgens de samenstelling van de minerale bestanddelen.
Men onderscheidt hierin onderandere , volgens grootte ;

- grind : fracties groter dan 2mm doormeter.
- zand : fracties tussen 2mm en 50 micron (1 micron is een duizendste van een mm).
- leem : fracties tussen 50 micron en 2 micron.
- klei : fracties kleiner dan 2 micron (er is ook ultraklei , dat is klei die kleiner is dan 0.2 micron).

De grove delen zoals grind , keien zijn inactief in de bodem en als ze te groot zijn belemmeren ze de bodembewerkingen.
Ook zand is nagenoeg inactief.
Leem- en kleibestanddelen zijn wel actief; ze bevatten mineraalkorrels die nog verder afbreekbaar zijn en hierbij sommige voedingsstoffen zoals kaluim kunnen afgeven.
Klei bezit dan weer de eigenschap voedingsstoffen vast te kunnen houden om ze nadien aan de plantenwortels af te geven.
Kleideeltjes kunnen ook water opnemen en afgeven (zoals humus).

Nu is het zo dat haast nergens bijvoorbeeld enkel zand of enkel klei voorkomt, vrijwel steeds is het een mengeling van verschillende fracties.

Afhankelijk van de samenstelling van die mengeling (van je grond dus) spreekt men bijvoorbeeld over ;

- zware klei
- klei
- leem
- zandleem
- licht zandleem
- lemig zand
- zand

De korrelgroottesamenstelling of granulometrische samenstelling noemt men de textuur van de bodem.
Naarmate één van deze fracties overheerst spreekt men dan van vb zandgrond ( = vooral zand met weinig leem en klei).
Leemgrond bevat dan weer vooral leem met weinig zand en klei , enz...

In de praktijk spreekt men van lichte en zware gronden; deze benamingen hebben betrekking op de bewerkbaarheid.
Zand en zandleem zijn lichte gronden, zij eisen de zwaarste bemesting.
Leem en klei zijn zware gronden; zij zijn moeilijker te bewerken maar houden beter en langer voedingsstoffen vast dan lichte gronden.
Zware grond kan men verlichten door zand in te werken of beter nog , door organisch materiaal (compost , stalmest...)


Om de textuur van jou grond te kennen kan je een eenvoudige testkit kopen in een tuincentrum.
Voilà, ik hoop dat het je wat wijzer heeft gemaakt.

Groetjes, Gert
woensdag 13 juni 2007 - 16:36
minouke

Minouke

heel erg bedankt helianthus, en ja hoor het is mij al duidelijker, maar nog 1 vraagje op wat duid dan lichte leemgrond , dus het woordje lichte, want ik heb al .de grond laten testen in een labo. Bedoelen ze daarmee eerder zand dan klei

groetjes , chantal
woensdag 13 juni 2007 - 18:28
Helianthus

Helianthus

Hallo nogmaals Chantal,

Wel volgens mij zullen ze inderdaad bedoelen dat jou grond licht zandlemig is.
Ik zou anders niet meteen weten wat "lichte leem" anders kan impliceren.

Groetjes, Gert.


woensdag 13 juni 2007 - 19:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon