menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gomphocarpus fruticosa

Ga naar meest recente reactie

Ernas

Ernas

Hallo exotenliefhebbers,
Ik heb al enige tijd een gomphocarpus fruticosa, het is een mooie plant. Helaas is er op internet niet zoveel van te vinden (toch niet in het nederlands).
Heeft iemand deze plant en wat zijn de ervaringen in de winter ? Hoeveel graden vorst kan hij aan ?
Ik had hem graag uitgeplant in de volle grond volgend voorjaar. Is dat te doen ?

Beste groeten, en dank bij voorbaat,
Erna
maandag 13 augustus 2007 - 11:39
schuurmans

Schuurmans

Dag Erna,
Gomphocarpus fruticosa staat gelijk met Asclipias fruticosa. (Zijdeplant) Het is een plant die absoluut niet tegen vorst kan, de min. temp. is 10ºC. Het meest decorative aan deze plant zijn de grote blaasvruchten. Deze worden veel gebruikt bij het bloemschikken. Je kan de plant elk jaar opnieuw zaaien in het voorjaar en deze zaailingen kunnen nog dezelfde zomer bloeien.

grt
henk
woensdag 15 augustus 2007 - 20:00
Ernas

Ernas

Hallo Henk,
Dank voor je antwoord, ik zal hem zeker opnieuw zaaien, vind hem een prachtige plant.

Beste groetjes,
Erna
zaterdag 18 augustus 2007 - 16:01
danny2

Danny2

Hallo Henk,

je beschrijving klopt alleen kan ze best wat meer koude verdragen dan algemeen aangenomen.Ik heb er eentje staan van 5jaar in plastieken tunnel zonder verwarming en bloeit elk jaar meer en meer .

danny
zaterdag 18 augustus 2007 - 21:50
schuurmans

Schuurmans

Dag Danny,

het heeft toch zeker nooit gevroren in die tunnel? want daar kunnen ze absoluut niet tegen. die hoge temp. die beschreven staat is alleen noodzakelijk om er het jaar rond blad aan te houden.

grt.
henk
maandag 20 augustus 2007 - 20:52
danny2

Danny2

hallo Henk,

is wel verschillende keren ingevroren en zeker de koppen die boven tegen de plastiek komen, maar dit is geen probleem omdat ik ze toch na de winter terugsnoei tot op 1 meter.

danny
maandag 20 augustus 2007 - 21:11
Ernas

Ernas

Hallo Henk en Danny,
Leuk te horen dat ze toch vorstvrij kunnen overwinteren . We maken iedere winter een constructie rond een sabal palmetto en een brahea armata en we houden dit vorstvrij. Ik denk eraan hem volgend voorjaar toch uit te planten in de volle grond, zodanig dat hij past binnen in de constructie, en dus ook beschermd de volgende winter doorkomt.
Er is zelfs nog plaats om een jacaranda mimosifolia.
Dit jaar laat ik beide planten overwinteren in de serre. Ondertussen staan er al heel wat 'bollen' aan de plant, het is wel een speciaal gezicht, alleen.... doen de bollen wel aan iets anders denken...

Dank voor jullie uitleg,
Erna
maandag 20 augustus 2007 - 22:34
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).