Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb begrepen dat je M. basjoo in de herfst in zijn geheel uit de grond kunt graven en in een schuur met stam kan laten overwinteren. Hoe gaat dit in zijn werk? Moet ik de kluit in de winter vochtig houden? Moet ik het loof afsnijden om verdamping te minimaliseren?
Musa basjoo is waarschijnlijk de best te overwinteren bananenboom van allemaal. Je hoeft die zelfs niet uit te graven. Ik zaag de stam af tot een halve meter (mag ook nog lager). Ik heb met wat kippegaas een korf gemaakt die ik gevuld met stro over het stompje zet. Mijn bananenboom komt trouw ieder jaar terug en wordt daarbij telkens wat groter en maakt ook nieuwe scheuten. Je kan natuurlijk ook ander materiaal gebruiken, bvb bladeren of koksmatten of sparretakken,....
Let wel, het jaar dat we een siberische winter krijgen met wekenlang -15° of -20°, dan gaan heel wat planten in onze tuin eraan, de exotische eerst. En waarschijnlijk ook onze bananenboom. Maar komt het ooit nog zover???
Wat jij wil doen is de volledige boom naar een schuur brengen. Daar heb ik geen ervaring mee, maar je zal toch licht moeten hebben in die schuur en water geven zal afhangen van de temperatuur. Als je boompje verder groeit in de schuur omdat de temperatuur daar te hoog is, dan zit je misschien met een probleem. Je kan misschien eens navragen in een tuincentrum?