Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Mijn Tamarilla's(Cyphomandra betacea) of boomtomaat hebben dit jaar veel rijpe vruchten.
Alle tips(recepten) voor het verwerken van deze vruchten zijn welkom.
Ik weet dat het vruchtvlees smaakloos is,maar boordevol vitaminen enz. zit,zoals een kiwi.
Via mail(mailadres klopt niet) lees ik dat sommigen de boomtomaat/Tamarilla/Cyphomandra betacea niet kennen.
Daarom geef ik deze link,bewust, omdat hier de vruchten goed te zien zijn:
http://objectief.be/Tamarillo-boomtomaat-Cyphomandra.html
De behandeling is identiek aan Brughmansia(Datura).Ik vermeerder steeds via stek,dan heb ik sneller een flinke plant dan bij zaaien.Ik weet zelfs niet of de zaden(honderden pitjes in 1 vrucht) wel fertiel zijn.
In pot had ik pas in dec./jan. rijpe vruchten.Dit jaar stond de grootste in volle grond en heb ik nu reeds rijpe vruchten.
Zaad is misschien te koop bij EXOTICA(Nijlen of Herenthout ???).
Het zijn tamarillo's, en niet tamarilla, Wij hebben de vruchten al vele jaren en je kan ze wel heel makkelijk vermeerderen door zaaien, ook omdat er niet zo veel stekken aankomen, tenzij je een wat oudere plant heb.Zaailingen bloeien wel pas het tweede jaar, maar vele stekken doen dat ook.
Bij exotica kan je jaarrond planten kopen, nu zelfs met vruchten aan.
Recepten ken ik niet maar wij lepelen ze uit, net als in de meeste tropische landen, ofwel persen wij het sap uit in een fruitsap en dan krijg je een exotisch drankje. In Madeira op de markt worden ze meestal al passievrucht verkocht hoewel ze hier geen veband mee hebben tenzij misschien de vorm.
De tamarillo is één van de gemakkelijkst te kweken oranjerieplanten. Je kan ze met gemak zaaien uit vruchten die je gewoon in de supermarkt koopt . Het eerste jaar krijg je een hoge stam (tot soms meer dan 3 meter)met reusachtige bladeren en pas het 2e groeiseizoen wordt een parasolvormige kruin gevormd en krijg je bloemen die ontzettend goed ruiken en later rijpen tot lekkere vruchten die echter niet zo sappig zijn. Wanneer je van deze kruin stekken neemt krijg je een kleinere plant die uiteraard ook bloeit maar minder vorm heeft (de stam ontbreekt !!!).
De vruchten kan je gewoon tot confituur verwerken maar wel eerst schillen .Ook kan je de vruchten tot sap verwerken maar in beide gevallen wel nogal wat suiker toevoegen en nogal wat water(zeker voor fruitsap).