menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke plant is dit en waarom wordt ze geel

Ga naar meest recente reactie

Nimue007

Nimue007

Hallo,
kan er me iemand zeggen welke plant dit is en wat ze aan de hand heeft?
Ik heb ze anderhalf jaar geleden gekocht en toen waren alle blaadjes donkergroen, nu verkleuren ze (geel) en vallen ze af...

bedankt!
Mieke

[afbeelding verwijderd niet-https]'/>
maandag 18 februari 2008 - 09:04
Botanist

Botanist

Hallo,
kan er me iemand zeggen welke plant dit is en wat ze aan de hand heeft?
Ik heb ze anderhalf jaar geleden gekocht en toen waren alle blaadjes donkergroen, nu verkleuren ze (geel) en vallen ze af...

bedankt!
Mieke

Wat er aan de hand is kan ik zo niet zeggen. Wel dat je een Hoya carnosa hebt. Ik dacht zelfs een bonte vorm ervan, maar vermits je zegt dat de bladeren bij aankoop donker groen waren, of had je het over de randkleur. Voor alle veiligheid zou ik er ommiddelijk een paar stekken van nemen en er een paar van oppotten, de andere op water laten wortelen tot het voorjaar. Je plant heeft waarschijnlijk wortelproblemen. Heb je hem niet te nat gehouden ?
maandag 18 februari 2008 - 10:52
jumperke

Tekst aangepast

Jumperke

Waar staat je plant???

groetjes jerko
maandag 18 februari 2008 - 12:38
Nimue007

Nimue007

bedankt voor jullie reacties!

De plant heeft altijd op onze badkamer gestaan, aan het raam (dit is melkglas dus ze krijgt veel licht maar niet direct zon). Staat ze niet goed?

Ze krijgt zo om de twee weken water, dat zet ik de plant even in bad en besproei met de douchekop, tot de kluit nat is en dan laat ik 'm uitlekken.
Is dit te veel of te weinig?

Hoe kan ik deze plant best stekken?

bedankt!
maandag 18 februari 2008 - 13:43
lentemode

Lentemode

Hallo Nimue,

Je kan kopstekjes nemen van de Hoya en in een bokaal regenwater worteltjes laten krijgen,
daarna oppotten in goede potgrond.
Maar je kan ook stukjes - laat ik het nu ' tussenstukjes noemen' - knippen uit zo'n lange rank. Je moet zoeken tot je een stengelstukje vindt met wortelaanzetjes in spé, miniscule witte uitsteeksels.

Mijn grote exemplaren staan op vensterbanken op het zuiden gericht. Vandaag zijn de bloemtrosjes bijna geopend... Nog enkele dagen en 's morgens en 's avonds gaan de bloempjes weer een heerlijk parfum in de kamers brengen ! Verslavend !
Maar wel hééél veel schoonmaakwerk als de kleine verwelkte bruine bloempjes eruit vallen !
Ook de kleverige vloeistof door de bloemjes afgescheiden zorgt hier voor wat ergernis.
Maarrr..... prachtige planten als je ze rond grote, stevige metalen hoepels wil leiden.
Hoogzomer moet ik ze wel beschutten met zonwering, daar de bladeren anders verbranden en verkleuren. Geef regenwater want kalkwater bekomt de Hoya slecht.

Groetjes,
Mia
maandag 18 februari 2008 - 17:05
angy

Angy

Ik heb er thuis ook zo eentje staan. Mij is verteld dat ze donker (in een hoek, niet aan een raam) moet staan en bijna geen water nodig heeft. Ik geef ze om de paar weken een flinke scheut en verder blijf ik eraf. Ze doet het prima.
woensdag 20 februari 2008 - 12:13
Nimue007

Nimue007

bedankt voor jullie reacties!

Ik heb momenteel stekken genomen (voor alle zekerheid) en ik heb ze regenwater gegeven ipv leidingwater. Ze staat nu in de veranda en momenteel zijn er geen bladen meer die geel worden.
Ze heeft wel nog nooit bloemen gegeven, ben benieuwd of dit nu in de veranda wel zal gebeuren...

Geven jullie deze plant voeding en zoja, hoeveel, hoe vaak en welke voeding?

Zou het overigens lukken om de bladen terug mooi groen te krijgen?
En zou ik ze niet in een grotere pot moeten planten?

bedankt!
zaterdag 23 februari 2008 - 13:01
jumperke

Jumperke

Het gebeurd dat een moederplant niet bloeit,maar als je er stekjes van neemt dat de stekjes wel willen bloeien,maar je heeft ze nochtans dezelfde verzorging....

groetjes jerko
zondag 24 februari 2008 - 11:51
Sunplant

Sunplant

Geven jullie deze plant voeding en zoja, hoeveel, hoe vaak en welke voeding?

Zou het overigens lukken om de bladen terug mooi groen te krijgen?
En zou ik ze niet in een grotere pot moeten planten?

Een plant een beetje ruimte geven kan nooit kwaad.
Het kan zijn dat de plant intussen uit zichzelf is groengekleurd, omdat de kalktoevoer die de opname van sommige elementen blokkeerde is gestopt.
Als hij er nog steeds bleekjes moest bijstaan, kun je de grond een klein beetje aanzuren of hem ineens verpotten in een gewone potgrond (pH ca. 6). (als je hem in een grotere pot wou steken, zijn dat twee werken ineens gedaan )
Moest je na 2-3 weken nog geen verandering zien, kijk dan eens uit naar een vloeibare meststof waar boor, ijzer, zink, koper, mangaan en molybdeen in zit.

Succes!!
donderdag 20 maart 2008 - 00:29
Nimue007

Nimue007

Bedankt voor de tip!
verzuren doe ik dus met een meststof waarin boor, ijzer, zink, koper enz in zit?
donderdag 20 maart 2008 - 11:29
Sunplant

Sunplant

ja en nee.
Een meststof veroorzaakt doorgaans al uit zichzelf een lichte verzuring, maar niet in die mate dat jouw probleem wordt opgelost.

Door de kalk in het leidingwater zit de pH van jouw grond waarschijnlijk te hoog, waardoor niet alle voedingselementen voor de plant opneembaar zijn.
De pH-waarde laten dalen (= de grond zuurder maken) kun je door hem wat aan te zuren met een klein beetje salpeter- of fosforzuur (de juiste hoeveelheden weet ik echter ook niet uit het hoofd). (turf en ongeteerde compost hebben hetzelfde effect, maar zijn in deze situatie minder handig en werken niet zo snel).

Een tweede (snelle) manier om de pH van de grond in orde te krijgen, is dat je de plant gewoon andere grond geeft en hem dus verplant.

Moest één van de bovenstaande zaken niet helpen, dan heeft de plant waarschijnlijk een accuut gebrek aan een essentieel voedingselement. Wat het precies is kan ik dan van hieruit moeilijk zeggen, maar als je een vloeibare meststof (best in de verhouding van ca. 10-4-7) met micro-nutriënten toedient, dan kan je eigenlijk niet veel mislopen.
Kijk trouwens ook eens na of de plant niet te vochtig staat en of zijn wortelstelsel niet is aangetast. Als je veel water geeft, kan je altijd nog met een schimmel op de wortels zitten. (als die bladverkleuring stopte toen je op regenwater overging, is die kans wel kleiner, maar je weet maar nooit)

Succes!!
donderdag 20 maart 2008 - 14:36
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).