menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Dringend informatie en advies kamerplant gevraagd

Ga naar meest recente reactie

sijmer

Tekst aangepast

Sijmer

Hallo,

Ik ben Sam Hoste. Ik ben 17 jaar en zit dus nog op de secundaire school.
In onze klas staat reeds een paar jaar een kamerplant maar deze is er niet zo goed aan toe. Ik en een paar van mijn vrienden hebben besloten om deze te proberen redden. Daarom zou ik wat advies willen.

Eerst en vooral, kan iemand mij zeggen welke plant dit is?

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb al van mensen gehoord die dachten dat het een Yucca is, of één die behoort tot de dracaena familie. Maar ik zou graag exact weten welke plant zodat ik kan opzoeken welke verzorging hij nodigt heeft.

Het is namelijk zo dat de plant er dus niet zo goed aan toe is.
Toen we aan onze reddingsactie begonnen was het zeer erg, de bladeren hingen naar beneden, zeer droog en de plant was zo verzwakt dat een tak zelfs gescheurd was, ongeveer de helft van de tak diep.
In de hoop dat de plant vanzelf trg kan genezen hebben we deze tak dan recht gehouden met twee ijzeren staafjes en bandjes erond, zoals je kan zien op de foto:

[afbeelding verwijderd niet-https]

Is dit een tevergeefse reddingspoging of zullen de vezels zich daadwerkelijk zelf herstellen?

We hebben hem dan ook direct zeer veel water gegeven, gemengd met meststof Sunplant in de hoeveelheden zoals aangegeven.
Na dat we hem enkele dagen aan een stuk elke dag zo'n 1,5 liter water gegeven hebben met die meststoffen ziet hij er nu na een weekje terug beter uit, de bladen staan terug rechter en zijn groener (zoals je kan zien op eerste foto's) maar nu beginnen de bladen andere symptomen te vertonen:

Komt dit door hem teveel water te geven? Zo ja, moet hij dan nu een week terug droog staan ofzo?

Dus kort samengevat had ik graag geweten:
a) Hoe noemt deze plant?
b) Gaat die geschuerde tak kunnen herstellen?
c) Moeten we hem water blijven geven of in welke mate?

Alvast bedankt,
Sam
dinsdag 18 maart 2008 - 16:58
Maartendev1

Tekst aangepast

Maartendev1

Het is een yucca elephantipes, die gebroken scheut ziet er erg iel uit door verkeerde verzorging en kan in principe worden weggesnoeid tot op het gezonde deel, het overblijfsel loopt gewoon weer uit.
Ik zou hem nu iets droger houden en hij moet wel in een pot staan met gaatjes onderin voor de afwatering anders verzuipt hij. Een ding nog: Een plant die er zo slecht aan toe is zeker nog niet mesten de eerste weken!
Maar het komt wel weer goed hoor met de plant! Gewoon wateren wanneer de grond iets uit begint te drogen, dit kun je voelen door simpelweg een vinger in de grond te stoppen. De toplaag van de grond lijkt soms erg droog maar iets dieper kan het nog voldoende vochtig zijn!

Groeten Maarten
dinsdag 18 maart 2008 - 17:19
TinnToe

TinnToe

yucca's staan normaal gezien redelijk droog, dus niet te veel water geven. de afgescheurde tak kun je zelfs enten, zodat er een nieuwe yucca ontstaat.
dinsdag 18 maart 2008 - 17:23
Maartendev1

Maartendev1

Bedoel je misschien stekken ipv. enten?

Groet Maarten
dinsdag 18 maart 2008 - 17:42
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo
Ik zou hem ook in een grotere pot zetten met wat goede potgrond
greetz Damy
dinsdag 18 maart 2008 - 18:59
TinnToe

TinnToe

idd, stekken en niet enten
welk hout is er eigenlijk het geschiktste voor te enten? kdacht dat dat essenhout of zoiets was, maar ben er niet zeker meer van.
dinsdag 18 maart 2008 - 19:21
Maartendev1

Maartendev1

Er zijn heel erg veel planten die goed te enten zijn zoals verschillende fruitsoorten, rozen, cactussen enz.

Groeten Maarten
dinsdag 18 maart 2008 - 19:38
sijmer

Sijmer

Allemaal bedankt voor de adviezen!

Nu, we gaan hem morgen verpotten naar een grotere pot. Ik heb op site's gelezen dat je hem standaard potgrond moet geven met een beperkt aandeel fijngemalen klei of leem. Ik heb fijngemalen klei (bentoniet). Maar in welke verhoudingen moet ik dit nu toevoegen aan de potgrond? Per liter potgrond .... hoeveelheid klei?
woensdag 19 maart 2008 - 13:12
sijmer

Sijmer

En is het verstandig om in de pot van de Yucca regenwormen te plaatsen om humus aant maken enzo?
woensdag 19 maart 2008 - 13:31
Maartendev1

Maartendev1

Gewone potgrond voldoet prima!
Beter geen regenwormen! Door die beestjes kan de grond dichtslibben en kunnen oa. de gaatjes voor de afwatering verstopt raken.
Veel succes!

Groeten Maarten
woensdag 19 maart 2008 - 15:03
Sunplant

Tekst aangepast

Sunplant

We hebben hem dan ook direct zeer veel water gegeven, gemengd met meststof Sunplant in de hoeveelheden zoals aangegeven.
Na dat we hem enkele dagen aan een stuk elke dag zo'n 1,5 liter water gegeven hebben met die meststoffen ziet hij er nu na een weekje terug beter uit, de bladen staan terug rechter en zijn groener (zoals je kan zien op eerste foto's) maar nu beginnen de bladen andere symptomen te vertonen

Dag Sam,

Bedoel je dat je elke dag Sunplant-meststof hebt toegevoegd?

Je zult je wel aan de aangegeven dosering gehouden hebben, maar er staat niet voor niets bij dat je het slechts één maal per week mag toedienen.
Als je dat niet opvolgde, dan drijf je de plant van het ene uiterste in het andere en verbrandt je hem gewoon door overbemesting (zoals dat met alle meststoffen het geval is). Ik kan je niets garanderen, maar als je nog kans wilt maken om hem te redden: zoals Maarten zegt; direct verpotten in verse (pot)grond!!
Let ook op met die watergift, want anderhalve liter per dag is veel te veel. Kijk ook eens of het overtollige water onderaan de pot weg kan.
(op het eerste zicht is de pot trouwens te klein om een plant van dergelijk caliber in te plaatsen.)

Vanaf ik het hier las, heb ik jouw mailtje van gisterenavond beantwoord. Spijtig dat je die foto's en uitleg er niet bij stak want anders had ik je direct iets laten weten. Je bent van Buggenhout, dus moest je tot bij ons op het bedrijf geraken: breng eens wat grond van rond de plant mee (ca. een grote confituurpot). In het labo kan ik voor jou op een paar minuten tijd de totale meststofhoeveelheid meten! (Fabriekstraat 70 - Baasrode)

[edit: onderstaande mail had ik ontvangen. Vreemd dat je daarin niet vermeldde dat je al een week Sunplant aan het geven was...]
Hallo,

Ik ben Sam Hoste, 17 jaar, uit Buggenhout. Ik zit op de secundaire school in Buggenhout en in onze klas staat een Yucca plant. Deze is er echter niet zo goed aan toe, hij is een beetje verwaarloosd laatste maanden. Nu gaan ik en een paar van mijn klasgenoten ons over deze plant ontfermen en we gaan hem wekelijks gieten en we zouden graag meststoffen toevoegen.
Is Sunplant een geschikte meststof voor deze Yucca plant? In welke mate moeten we deze dan toedienen? Bij iedere gietbeurt?

Groeten,
Sam
woensdag 19 maart 2008 - 22:52
hijoma

Hijoma

dag sam - ik heb gisteren per ongeluk een tak van mijnyucca gebroken en lees dat hij ook een tak hebt "gespalkt" - is dat goedgekomen of zou ik beter de tak er helemaal afhalen en proberen te laten wortelen op water ?
alvast bedankt voor uw raad
hijoma
maandag 26 januari 2009 - 11:24
Rita1960

Rita1960

Hoi Hijoma,

Tak die eraf is in het water zetten, wel even de onderkant opnieuw afsnijden.
Het overblijvende stuk van de tak, dus die nu nog aan de plant zit ook recht afsnijden. Als je geluk hebt loopt deze tak op 2 of 3 punten opnieuw uit.

groetjes,

Rita

PS: Nog van harte welkom op dit forum
maandag 26 januari 2009 - 18:28
hijoma

Hijoma

hey rita - bedankt voor uw advies
de tak is echter niet helemaal afgebroken maar half gescheurd
haal ik hem er toch af of kan dat nog goedkomen als ik hem steun ?
groetjes
hijoma
dinsdag 27 januari 2009 - 11:27
Rita1960

Rita1960

Ik zou hem eraf halen.

groetjes,

Rita
dinsdag 27 januari 2009 - 16:55
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).