Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben nieuw hier en sinds een jaar echt gek op citrusplanten, maar ik heb nog heel wat bij te leren.
Onze citroenboom heeft sinds deze winter schildluis. Die hebben we behandeld met staafjes gif die in de sapstroom van de plant komen. Tot nu toe heeft dit nog geen enkel effect.
Verder verliest hij ook blaadjes (de blaadjes hebben ook geen frisgroene kleur meer, maar zijn eerder gelig), krijgt hij geen nieuwe takken, blaadjes of bloemen.
De citroenboom wordt regelmatig bijgmest met DCM vloeibare meststof voor citrus (samenstelling NPK 6-6-7 + sporenelementen).
Wat kan er aan de hand zijn? Wat kan ik doen om mijn geliefde citrus weer op het goede pad te krijgen? Alle tips welkom!
ik heb juist het zelfde meegemaakt in het voorjaar gele blaaderen met een witte schijn er op en ze vallen er na af.
het heeft niets te maken met ge voeding hij heeft een bladziekte ik ben er heel zeker van
je moet ze behandelen met rozabel van bayer en alles gaat verdwijnen na 2 weken was alles weg bij mij
Bedankt voor je antwoord. De baaldjes hebben geen witte schijn. Ze zien er redelijk goed uit, ze worden enkel gelig. Maar verder niets vreemd te zien.
Ik weet dus niet of dit een bladziekte is ...
Allereerst zou ik geen staafjes gebruiken tegen ongedierte. Werkt bij citrus meestal niet goed en kan zelfs geel blad veroorzaken. Als er nog dopluis op zit kunnen de bladeren ook "leeggezogen" worden en geler worden. Er zijn wel middelen in de handel om te spuiten. Gieten van een gifmengsel op de potgrond zou ik ook niet doen.
Verder zijn er tal van mogelijkheden waardoor er geel blad bij citrus te zien is.
In het najaar worden de bladeren sowieso iets lichter van kleur. Men noemt dit winterchlorose; maar in het voorjaar wanneer de planten buiten staan en er gemest wordt, zie je de bladeren weer mooi groen worden.
Een oorzaak kan zijn dat de wortels voor een gedeelte weggerot zijn. De bladeren kunnen dan uiteraard niet de nodige voedingsstoffen ophalen. Wortelrot kan veroorzaakt worden door potgrond die te lang veel te nat is geweest. Vaak zie je dat als de plant in klei staat. Een grove luchtige potgrond is dan de oplossing.
Gewoon door het groeiseizoen heen zorgen dat de potgrond afwisselend vrij droog-nat is. Dan kunnen de meststoffen ook het best opgenomen worden.
Gewoon leidingwater is te prefereren boven regenwater. De planten hebben namelijk ook calcium nodig om te groeien.
Verder heb ik nog diverse tips staan op www.oranjerievereniging.nl/citrusstart.htm
Bij die "witte schijn" is er hoogstwaarschijnlijk sprake van spint. De bladeren worden dan door heel kleine spinnetjes leeggezogen van bladgroen. Vooral aan de onderkant van de bladeren zit dan vaak een heel fijn spinsel. Op de plant zie je dan heel kleine rode of, als ze goed gegeten hebben, groene puntjes: spint.
Dat is heel goed te behandelen. Alleen kleuren de aangetaste bladeren niet meer bij.
Ik denk dat hij gered is!
Ik heb de citroenboom nog 2 maal behandeld met Bayer Calypso Spray. Dit heeft blijkbaar geholpen: weg dopluis! Verder 1 maal per week bijgemest.
Voor het weekend zag ik dat er nieuwe scheutjes tevoorschijn kwamen, gisteren merkte ik dat er bloemetjes tevoorschijn kwamen.
Ik denk dat hij na de vele vruchten van vorig jaar in combinatie met dopluis danig verzwakt was.
Hallo,
Een jaar of 4 geleden vond ik in portugal een citroen met pitten die al ontsproten waren. Ik plaatste ze in potgrond en daar verscheen een citroenboom.
Ondertussen is mijn boompje zo'n 30cm groot, maar hij lijdt ook erg onder dopluis.
Dit zal ik wel kunnen verhelpen door het advies dat ik in de vorige berichten las.
Feit is wel dat ik niet wist dat mijn plant er zo onder leed en dat hij er al een jaar mee leeft.
Is 30cm een normale grootte voor een zelfgeplantte citrusboom van 4 jaar of is zijn groei afgeremd door de parasieten?
In de vier jaar dat ik de plant heb, is hij nog nooit gesnoeid, wordt het dan eens tijd?
En als laatste: wanneer kan ik de eerste vruchten verwachten?
Iris,
Door de schildluis en het plakkerige goedje wordt de oppervlakte van blad en stengels afgesloten van de buitenlucht. Bovendien worden allerlei sappen aan de plant onttrokken. Alles bij elkaar zorgt dat ervoor dat de plant niet zo goed groeit.
Snoeien is nodig als er lange zijscheuten aan komen die niet in verhouding staan met de plant zelf. Die kunnen dan ingekort worden.
Wanneer er vruchten verschijnen is moeilijk te zeggen. Bij gezaaide planten duurt het vaak 10-15 jaar vooraleer er vruchten verschijnen. In de kweeklanden, bij echt ideale omstandigheden, duurt het meestal zo'n 6 jaar. Daar worden ze dan soms gebruikt als onderstam voor andere soorten / variëteiten.